    From: "toster" <t...@W...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zdrowotne-wyjasnienie
    Date: Thu, 8 Apr 2004 23:18:56 +0200

    > =======================
    > zalozenie platnik-pracodawca
    > ubezpieczony-pracownik
    >
    > skladki na Ub. finansuje w calosci ubezpieczony.
    > Platnik zobowiazany jest do odprowadzenia tej skladki.
    >
    > a wiec tego czego nie potraci z zaliczki na podatek a zobowiazany jest
    > przekazac do ZUS musi pobrac pracownikowi z wyplaty.
    >
    > a moze chodzi ci o uzyty przez mirka termin "od dochodu". Z kontekstu
    wynika
    > ze chodzilo mu o "kwote do wyplaty". Gdyby chciec definiowac wszystkie
    > terminy ktorymi sie poslugujemy, postow nie daloby sie czytac
> [...]

    Teraz widzę jasno, że jednak nie zrozumiałeś sensu wątku.
    Mirkowi chodziło o rozliczenie (odliczenie) zapłaconej składki zdrowotnej na
    ZUS.
    Założył, słusznie zresztą, że trzeba zapłacić 8,25% podstawy. Tu go
    zacytuję:
    "1. Zal. pod. >zdr. 8,25%
    zdrowotne=8,25% podstawy
    odliczamy 7,75% od podatku i 0,5% od dochodu."

    I tak:
    w 1. przypadku, gdy zaliczka na podatek dochodowy przekracza wysokość
    składki zdrowotnej, to Mirek wysnuł teorię, że o 7,75% tej składki
    pomniejszy wysokość tego podatku (odliczy te 7,75% składki) - tu się
    zgadzam. A pozostałe 0,5%, których nie wolno mu odliczyć od podatku, to
    odliczy od dochodu (tu widzę dwa błędy).

    Pierwszy błąd to taki, że zapewne chodziło mu o odliczenie od PRZYCHODU, a
    nie DOCHODU, - czyli zapewne o wrzucenie tych 0,5% w koszty, tak jak wrzuca
    się np. składkę na FP i FGŚP - i to jest drugi błąd, bo tego nie wolno
    wrzucić w koszty - te 0,5% PŁACI się (frycowo) z własnej kieszeni (hehe, i
    tu ma może rację, bo płaci się faktycznie z dochodu;-)))), ale nie ODLICZA
    się od dochodu, czy też przychodu.

    PŁACIĆ, a ODLICZAĆ, to jednak dwie różne rzeczy.

    W pozostałe przypadki już nie wnikałem.

    Tomek