    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zgłaszanie numeru konta w US
    Date: Tue, 13 Dec 2005 09:35:05 +0100

    On Tue, 13 Dec 2005, Paszczak wrote:

    > [...]
    ^^^^^^^

    > No dobrze, OF, OF - a co z sp. z o.o.?

    sp.z o.o. prowadzi PK a nie KPiR... to raz.
    Po drugie - jest znacząca różnica w ustawach PDoOF: obie
    ustawy określają jaki przychód podlega pod nie a jaki nie
    (nie podlega z działalności rolniczej, leśnej...).

    Ale tylko PDoOF przewiduje:
    - podział na "źródła przychodu"; osób prawnych nie dotyczy np. odrębne
    opodatkowanie darowizn, nie ma pojęć dochodów z pracy, działalności
    artystycznej, osobistej ;) co ujmuje zapis:
    +++ PDoOP +++
    Art. 7.
    1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód
    bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten
    został osiągnięty; [...]
    ---

    > Wydaje mi się że spółka (w przeciwieństwie do fizycznego człowieka)
    > jest tylko i wyłącznie ucieleśnioną działalnością gospodarczą :)
    > Dlatego wszystkie zachowania spółki są taką działalnością.

    ...niekoniecznie.
    Nie istniałyby wydatki NKUP inne niż "wykluczone", a takie mogą
    mieć miejsce. Spółka może np. dokonać darowizny na czyjąś rzecz.
    I nijak nie będzie to "działalność gospodarcza", prawda ?

    ...dalej PFoOF przewiduje:
    - "cele osobiste". Jak spzoo wydaje jakieś pieniądze to oczywiste
    jest iż musi to być zaksięgowane, to samo dotyczy wszelkich
    wpływów: ktoś podarował pieniądze to muszą one być ujęte
    dla celów PDoOP; w większości przypadków wynikać to będzie
    UoR a ustawy PDoOP pośrednio (z tego iż podatek wylicza się
    "z prawidłowo prowadzonych ksiąg")
    Niemniej - w tym jest różnica.
    Spółka nigdy nie różnicuje przychodu ani wydatki pod kątem
    "czy to trzeba księgować" - bo trzeba i już.
    A osoba fizyczna księguje tylko *wybrane* przychody i koszty :)
    Nawet jeśli od jakiegoś przychodu lub dochodu należy się podatek
    - to jeszcze nie znaczy że trzeba księgować.
    A co jest wyróżnikiem że "trzeba" ?
    Ano - związanie z przychodami które księgowaniu podlegają.
    Przykładowo jak coś jest związane z najmem - podlega księgowaniu
    do KPiR związanej z najmem... a jak związane z DG - do KPiR
    związanej z DG.

    Jak widać księgi spzoo powiązane są podmiotowo - z właścicielem
    majątku (spółką).
    KPiR albo i księgi w przypadku OF związane są przedmiotowo - z tym
    co podlega opodatkowaniu wg konkretnego źródła !
    Jedna osoba może być zamieszana w kilka ksiąg, które są od siebie
    niezależne (pomijając powiązania kapitałowe, takie jak płacenie
    jednego ZUS FP mimo kilku DG :)).

    ...a "pieniądze luzem" nie są w żaden sposób wyróżnione jako
    "związane z DG".
    Są przepisy wskazujące kiedy mamy do czynienia z usługą "powiązaną
    z DG", zarówno kiedy ją świadczymy jak i kiedy jest nabywana.
    Są przepisy wskazujące kiedy mamy do czynienia z rzeczami które
    są "powiązane". I ze zwierzętami. I z WNiP.
    Oraz z ... rachunkami bankowymi :)

    Rzeczywiście wykluczyć nie można że podatnik zechce uznać iż
    dana lokata "jest związana z DG"... w szczególności zakładając
    ją w taki sposób iż wyniknie to z umowy lub regulaminu na
    który się godzi (mam na myśli że będzie tam zapis iż jest
    ona "rachunkiem gospodarczym" a odsetki z niej nie są opodatkowane
    'belkowym' i podatnik musi je zaliczyć do DG).
    Ale z samego faktu założenia lokaty przez przelew pieniędzy
    z konta DG oraz (po zakończeniu) z powrotem na owo konto
    IMHO nie wynika jej "powiązanie z DG" :)

    > No właśnie - a te lokaty w BZWBK ma sp. z o.o. - i co zrobić?

    Wprowadzić do ksiąg :)
    Z powyższych rozważań mi wychodzi iż przy spółkach *nie ma* podziału
    na "majątek związany z czymś lub niezwiązany z czymś", jest majątek
    jako taki - więc wpisać trzeba z tego powodu.
    Jak widzę w PDoOP nie ma zapisu o "rachunkach związanych z DG", bo
    konieczność zaksięgowania wynika z zasady nadrzędnej - wszystko
    podlega pod ustawę.

    Co nie pasuje ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd