  • 1. Data: 2005-12-07 19:28:43
    Temat: Zgłaszanie numeru konta w US
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Chciałem zgłosić nowy nr konta w US. Już pomijam to, że każą przynieść z
    banku potwierdzenia założenia wszystkich subkont walutowych (może jakoś
    namówię bank do wysłania mi tego), ale zastanowiło mnie jedno. Powiedzieli,
    że trzeba zgłosić wszystkie rachunki wykorzystywane w DG. A że mam taki
    rachunek oszczędnościowy w ramach konta firmowego (Nordea Progress, coś jak
    np. eMax Plus w mBanku), więc też go muszę zgłosić.

    I teraz się zastanawiam - w BZWBK każda lokata (na miesiąc, tydzień czy rok)
    to osobny numer konta. Czy coś takiego też trzeba zgłaszać? :) To byłby
    absurd. Lokata tygodniowa, zgłaszasz otwarcie i po chwili zamknięcie
    rachunku.

    Z lokaty są odsetki, od których trzeba zapłacić podatek, więc numer takiego
    konta się potem pojawia w wyciągach.

    Co tak naprawdę trzeba zgłaszać w US?

    P.

  • 2. Data: 2005-12-08 16:12:31
    Temat: Re: Zgłaszanie numeru konta w US
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Dec 2005, Paszczak wrote:

    > I teraz się zastanawiam - w BZWBK każda lokata (na miesiąc, tydzień czy rok)
    > to osobny numer konta. Czy coś takiego też trzeba zgłaszać? :) To byłby
    > absurd.

    Popatrzmy na to tak: a *jakie* konta mamy obowiązek zgłaszać do
    ZUS i US ?
    Tak ściśle bym poprosił... dwoma, no max czterema słowami ;)

    IMHO się wyjaśni "czarno na białym" :)

    > Co tak naprawdę trzeba zgłaszać w US?

    Ano zacytuj przepis :)
    Ja tego nie zrobię, bo znowu odłożysz czytanie ustawy "na potem" :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-12-08 20:01:53
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    > Popatrzmy na to tak: a *jakie* konta mamy obowiązek zgłaszać do
    > ZUS i US ?
    > Tak ściśle bym poprosił... dwoma, no max czterema słowami ;)

    No, ja widzę, że:

    "Art. 13. 1. Przedsiębiorca jest obowiązany do:

    (...)

    2) zawiadomienia urzędu skarbowego, właściwego ze względu na podatek
    dochodowy, o posiadaniu rachunku bankowego związanego z wykonywaną
    działalnością gospodarczą , a w razie posiadania więcej niż jednego rachunku
    - do wskazania jednego z nich jako rachunku podstawowego(...)

    3) zawiadomienia właściwego urzędu skarbowego oraz banku, w którym otwarty
    jest podstawowy rachunek bankowy związany z wykonywaną działalnością
    gospodarczą, o posiadaniu rachunków bankowych w innych bankach, informując o
    nazwach i adresach banków oraz o numerach rachunków bankowych,"

    Tu już jest zresztą osobny zonk, bo panie w obu urzędach (gdzie rozliczam
    VAT i dochodowy) powiedziały, że zgłaszać trzeba tylko tam, gdzie jest VAT.

    P.

  • 4. Data: 2005-12-12 20:15:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Dec 2005, Paszczak wrote:

> [...]
    > na podatek dochodowy, o posiadaniu rachunku bankowego
    > związanego z wykonywaną działalnością gospodarczą
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    O to chodziło (i starczy).
    A teraz się zastanów: co to jest "rachunek bankowy związany
    z wykonywaną DG" ?
    Bo dla mnie jest oczywiste, iż "związanie" poza przypadkami
    kiedy *sam* prowadziłbyś działalność parabankową (udzielanie
    pożyczek dajmy na to) polega na dokonywaniu i przyjmowaniu
    płatności *związanych z DG*. Ewentualnie na samodzielnym,
    dobrowolnym uznaniu ze dane konto służy jako "związane" (zawsze
    można powiedzieć że jest rezerwą na wypadek czegoś tam).
    Czyżby lokata przy rozwiązaniu przelewała się na konta twoich
    kontrahentów ? ;) - nie ? - to o co chodzi ? :)
    Bo mam nadzieję że faktu iż z konta "związanego z DG" na
    inne swoje konta (niezwiązane z DG) tudzież vice versa
    przelewać możesz nie podważasz ?
    No to IMVHO - mamy jasność :) !
    Zgadza się ?

    > Tu już jest zresztą osobny zonk, bo panie w obu urzędach (gdzie rozliczam
    > VAT i dochodowy) powiedziały, że zgłaszać trzeba tylko tam, gdzie jest VAT.

    Było spytać o podstawę prawną... !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-12-12 21:24:04
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

> [...]
    > dobrowolnym uznaniu ze dane konto służy jako "związane" (zawsze
    > można powiedzieć że jest rezerwą na wypadek czegoś tam).

    Moim zdaniem w przypadku sp. z o.o. lokaty na których lokowane są nadwyżki
    są jak najbardziej związane z działalnością. Nie bezpośrednio z płatnościami
    od klientów/dla dostawców, ale z samą działalnością. Te pieniądze nie
    wychodzą ze spółki. Szczególnie że potem od zarobionych odsetek trzeba
    zapłacić podatek - więc wyciągi muszą pojawić się w dokumentacji księgowej.

    P.

  • 6. Data: 2005-12-13 00:05:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Dec 2005, Paszczak wrote:

> [...]
    > od klientów/dla dostawców, ale z samą działalnością. Te pieniądze nie

    Z tego wynika IMHO że stanowią majątek spółki.
    Z tego z kolei wynikają zasady rozliczania majątku spółki itd :)
    Ale w przypadku osoby fizycznej sam fakt "bycia w majątku"
    z "przeznaczeniem dla celów DG" powiązany nie jest.

    > Szczególnie że potem od zarobionych odsetek trzeba
    > zapłacić podatek - więc wyciągi muszą pojawić się w dokumentacji księgowej.

    Ależ oczywiście :)
    Tyle że np. podatnik OF na KPiR księguje owe odsetki jako "inne
    przychodu" - a nie "sprzedaż" (będącą celem DG).

    Jakby to inaczej rzec... o, już wiem :)
    A jak spółka zoo założy sobie konto osobiste to co z nim zrobi ? ;)
    (tylko mi nie mów że nie może - bo tyle to wiem :), chodzi mi
    o uchwycenie idei czym są "pieniędze luzem" u podatnika
    prowadzącego DG na KPiR - otóż one *nie są* "majątkiem związanym
    z DG" ! - w odróżnieniu od spółki, której (majątku) są częscią !

    Nie wiem czy przekonałem... ale IMHO nie ma różnicy w przelaniu
    pieniędzy z konta "DG" na konto osobiste oraz przelaniu
    ich z konta "DG" na lokatę.
    W przypadku KPiR nie powoduje to żadnych skutków podatkowych
    ani nie wymaga zaksięgowania :)
    Oczywiście jeśli *odsetki z lokaty* wpłyną na konto związane
    z DG a nie będą opodatkowane "belkowym" - to będą stanowić
    "inny przychód związany z DG". Bo wynikły z samego faktu
    wpłaty kwoty lokaty na konto DG :) (jakby wpłynęła na konto
    osobiste, to byłaby opodatkowana na innych zasadach).

    Acz przyznam że sam widzę dziurę dla jednego przypadku.
    Mianowicie dla lokaty z odsetkami kumulowanymi na lokacie
    (a nie przelewanymi na konto). Dochód jest, pojawia się
    na koncie lokaty... choć być może da się obronić pytaniem
    czy ten dochód RZECZYWIŚCIE jest (próba wypłacenia przed
    końcem oznacza zerwanie lokaty, więc jest to w sumie
    dopiero obietnica przychodu :])

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2005-12-13 00:24:06
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

> [...]
    > Tyle że np. podatnik OF na KPiR księguje owe odsetki jako "inne
    > przychodu" - a nie "sprzedaż" (będącą celem DG).

    No dobrze, OF, OF - a co z sp. z o.o.?

    > A jak spółka zoo założy sobie konto osobiste to co z nim zrobi ? ;)

    Wydaje mi się że spółka (w przeciwieństwie do fizycznego człowieka)
    jest tylko i wyłącznie ucieleśnioną działalnością gospodarczą :)
    Dlatego wszystkie zachowania spółki są taką działalnością.

    > o uchwycenie idei czym są "pieniędze luzem" u podatnika
    > prowadzącego DG na KPiR - otóż one *nie są* "majątkiem związanym
    > z DG" ! - w odróżnieniu od spółki, której (majątku) są częscią !

    No właśnie - a te lokaty w BZWBK ma sp. z o.o. - i co zrobić?

    P.

  • 8. Data: 2005-12-13 08:35:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Dec 2005, Paszczak wrote:

    > [...]
    ^^^^^^^

    > No dobrze, OF, OF - a co z sp. z o.o.?

    sp.z o.o. prowadzi PK a nie KPiR... to raz.
    Po drugie - jest znacząca różnica w ustawach PDoOF: obie
    ustawy określają jaki przychód podlega pod nie a jaki nie
    (nie podlega z działalności rolniczej, leśnej...).

    Ale tylko PDoOF przewiduje:
    - podział na "źródła przychodu"; osób prawnych nie dotyczy np. odrębne
    opodatkowanie darowizn, nie ma pojęć dochodów z pracy, działalności
    artystycznej, osobistej ;) co ujmuje zapis:
    +++ PDoOP +++
    Art. 7.
    1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód
    bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten
    został osiągnięty; [...]
    ---

    > Wydaje mi się że spółka (w przeciwieństwie do fizycznego człowieka)
    > jest tylko i wyłącznie ucieleśnioną działalnością gospodarczą :)
    > Dlatego wszystkie zachowania spółki są taką działalnością.

    ...niekoniecznie.
    Nie istniałyby wydatki NKUP inne niż "wykluczone", a takie mogą
    mieć miejsce. Spółka może np. dokonać darowizny na czyjąś rzecz.
    I nijak nie będzie to "działalność gospodarcza", prawda ?

    ...dalej PFoOF przewiduje:
    - "cele osobiste". Jak spzoo wydaje jakieś pieniądze to oczywiste
    jest iż musi to być zaksięgowane, to samo dotyczy wszelkich
    wpływów: ktoś podarował pieniądze to muszą one być ujęte
    dla celów PDoOP; w większości przypadków wynikać to będzie
    UoR a ustawy PDoOP pośrednio (z tego iż podatek wylicza się
    "z prawidłowo prowadzonych ksiąg")
    Niemniej - w tym jest różnica.
    Spółka nigdy nie różnicuje przychodu ani wydatki pod kątem
    "czy to trzeba księgować" - bo trzeba i już.
    A osoba fizyczna księguje tylko *wybrane* przychody i koszty :)
    Nawet jeśli od jakiegoś przychodu lub dochodu należy się podatek
    - to jeszcze nie znaczy że trzeba księgować.
    A co jest wyróżnikiem że "trzeba" ?
    Ano - związanie z przychodami które księgowaniu podlegają.
    Przykładowo jak coś jest związane z najmem - podlega księgowaniu
    do KPiR związanej z najmem... a jak związane z DG - do KPiR
    związanej z DG.

    Jak widać księgi spzoo powiązane są podmiotowo - z właścicielem
    majątku (spółką).
    KPiR albo i księgi w przypadku OF związane są przedmiotowo - z tym
    co podlega opodatkowaniu wg konkretnego źródła !
    Jedna osoba może być zamieszana w kilka ksiąg, które są od siebie
    niezależne (pomijając powiązania kapitałowe, takie jak płacenie
    jednego ZUS FP mimo kilku DG :)).

    ...a "pieniądze luzem" nie są w żaden sposób wyróżnione jako
    "związane z DG".
    Są przepisy wskazujące kiedy mamy do czynienia z usługą "powiązaną
    z DG", zarówno kiedy ją świadczymy jak i kiedy jest nabywana.
    Są przepisy wskazujące kiedy mamy do czynienia z rzeczami które
    są "powiązane". I ze zwierzętami. I z WNiP.
    Oraz z ... rachunkami bankowymi :)

    Rzeczywiście wykluczyć nie można że podatnik zechce uznać iż
    dana lokata "jest związana z DG"... w szczególności zakładając
    ją w taki sposób iż wyniknie to z umowy lub regulaminu na
    który się godzi (mam na myśli że będzie tam zapis iż jest
    ona "rachunkiem gospodarczym" a odsetki z niej nie są opodatkowane
    'belkowym' i podatnik musi je zaliczyć do DG).
    Ale z samego faktu założenia lokaty przez przelew pieniędzy
    z konta DG oraz (po zakończeniu) z powrotem na owo konto
    IMHO nie wynika jej "powiązanie z DG" :)

    > No właśnie - a te lokaty w BZWBK ma sp. z o.o. - i co zrobić?

    Wprowadzić do ksiąg :)
    Z powyższych rozważań mi wychodzi iż przy spółkach *nie ma* podziału
    na "majątek związany z czymś lub niezwiązany z czymś", jest majątek
    jako taki - więc wpisać trzeba z tego powodu.
    Jak widzę w PDoOP nie ma zapisu o "rachunkach związanych z DG", bo
    konieczność zaksięgowania wynika z zasady nadrzędnej - wszystko
    podlega pod ustawę.

    Co nie pasuje ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd