  • 1. Data: 2005-02-09 18:02:05
    Temat: Złomowanie ŚT a VAT
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    Środek trwały kupiony w roku 1998 wpisany do Ewid.ŚT. uległ zniszczeniu.
    Naprawa jest nieopłacalna, bo obecnie podobne nowe urządzenia są tańsze niż
    w 1998, a do starych nie ma już części.
    Zamierzam go zezłomować, ale mam wątpliwości:
    - co z naliczonym VAT, "przepadnie" czy co? Pisać jakąś korektę VAT, a jak
    tak to na jaką wartość?
    - jakie zaświadczenia o złomowaniu będą potrzebne, żeby nikt nie zarzucił mi
    nieuzasadnionego złomowania.
    - co z pozostałością po urządzeniu? Sprzedać na złom i wystawić fakturę na
    tę sprzedaż, czy wystawić pod śmietnik?

    pozdrawiam
    Jacek

  • 2. Data: 2005-02-09 23:27:06
    Temat: Re: Złomowanie ŚT a VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Feb 2005, Jacek wrote:

> [...]
    >+ w 1998, a do starych nie ma już części.
    >+ Zamierzam go zezłomować, ale mam wątpliwości:
    >+ - co z naliczonym VAT, "przepadnie" czy co?

    ...dlaczego by miał "przepaść" ? Inaczej: co mogłoby być podstawą:
    - naliczenia VAT
    lub
    - konieczności korekty VAT odliczonego ?

    >+ - jakie zaświadczenia o złomowaniu będą potrzebne, żeby nikt nie zarzucił mi
    >+ nieuzasadnionego złomowania.

    ...a tu to poczytam konceptów...

    >+ - co z pozostałością po urządzeniu? Sprzedać na złom i wystawić fakturę

    Hm... a przy skupie złomu nie jest "do góry nogami" ? :) (że nabywca
    wystawia kwit przyjęcia)
    Na pewno lepsze od "wystawienia pod śmietnik" - jest dowód wyzbycia się.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-02-10 05:31:18
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > ...dlaczego by miał "przepaść" ? Inaczej: co mogłoby być podstawą:
    > - naliczenia VAT
    > lub
    > - konieczności korekty VAT odliczonego ?

    Właśnie pytam, bo tak:
    przy zakupie cały VAT poszedł jako naliczony i o tyle US dostał go mniej, a
    teraz po 6 latach urządzenie sprzedam na złom za jakieś grosze i VAT należny
    będzie nikły. Zastanawiam się, czy tak można? Kupić coś, VAT odliczyć, a po
    paru latach na złom lub sprzedać tanio a VAT zostanie "w kieszeni".

    pozdrawiam
    Jacek

  • 4. Data: 2005-02-10 10:40:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Feb 2005, Jacek wrote:
> [...]
    >+ paru latach na złom lub sprzedać tanio a VAT zostanie "w kieszeni".

    Wyleź z siebie, stań obok... i wytłumacz mi skąd ten VAT się wziął :)
    VAT opodatkowuje efektywnie *konsumpcję*. Wróć: "ma opodatkowywać".
    A ty maszynki nie "przejadłeś" - została "zużyta w produkcji".

    Mam pytanie: czy jak odliczasz VAT od zakupów:
    - smaru do maszyn
    - dostawy prądu
    - telefonów
    - papieru do komputera
    - ...dopisz coś jeszcze... :)

    ...to też masz takie dylematy ??

    Jeszcze inaczej: jakbyś tę maszynkę sprzedał DROŻEJ niż kupiłeś to co,
    chciałbyś:
    - zwrócić VAT naliczony (od ceny zakupu)
    - ..i zapłacić dodatkowo VAT należny (od ceny sprzedaży)
    Tak ?
    No to chyba daleko byś nie zajechał ;) - sprzedając z 0% dochodu
    płaciłbyś 44% VAT :)

    A jeśli nie - to dlaczego sprzedając TANIEJ ma być inaczej ? :)
    Przecież "zwracając ci VAT" przy zakupie ST z p. widzenia zasad
    podatku VAT państwo ci żadnej łaski nie robi: ów "zwrócony VAT"
    został NAJPIERW ściągnięty *wbrew* zasadzie opodatkowania konsumpcji
    - państwo wzięło pożyczkę (od producenta, tego co handlował i ciebie
    - zwracając koniec końców z opóźnieniem wyłożony VAT).

    Sprawa udowodnienia że nie "skonsumowałeś" maszynki :) (np. przez
    przekazanie na cele osobiste) to inna rzecz - i zapowiadałem że
    sam poczytam posty innych grupowiczów :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)