    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zmiany w rejestracji firm
    Date: Thu, 7 Aug 2003 08:42:00 +0200

    On Wed, 6 Aug 2003, Karol wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
    >+ wiadomości
    >+
    >+ > Ze swojej strony ponowię argument: na *.prawo kilka razy były
    >+ > dyskusje kiedy ktoś szukał firmy: miał NIP, nazwę, nie miał numeru
    >+ > ewidencyjnego -
    >+
    >+ Co to jest "numer ewidencyjny" ?

    Numer wpisu do ewidencji działalności, po prostu.
    Miewa formę: rok/numer_pozycji. I podawany jest razem z nazwą
    ewidencji której dotyczy: "2000/xxxx EDG prow. przez prezydenta
    Pcimia" (z zastrzeżeniem że nie wiem czy Pcimiowi przysługuje
    prezydent :)).

    >+ > więc nie wiedział *w którym* urzędzie szukać.
    >+
    >+ A nie mogl uderzyc do US wg adresu siedziby firmy i wystapic o potwierdzenia
    >+ nadania NIP dla danego podmiotu ?

    Ależ mógł - przeczytaj zdanie obok: urząd *odmówił* powołując
    się na tajemnicę skarbową !! Masz prawo uzyskania danych
    o podmiocie gospodarczym - ale nie od US :>
    Oczywiście jest to IMO "błąd kostrukcyjny" przepisów - bo
    powinny być nie tylko jawne "dane w ewidencji" ale (przede
    wszystkim ?) - "możliwość dotarcia do tych danych w oparciu
    o dane posiadane".
    Bynajmniej nie jestem przeciwnikiem "odcięcia" danych skarbowych
    od innych danych dotyczących podmiotów - ale dane o podatniku
    które *są jawne* nie powinny być chronione.
    Zresztą to samo dotyczy innych dziedzin - na bazie postów
    z *.prawo na przykład zazwyczaj biorę księgi wieczyste.
    Owszem, są jawne, jak najbardziej. Tylko uzyskanie informacji
    o konkretnej działce (z której spadła ci na głowę dachówka)
    nie jest oczywiste: bo powiązanie ewidencji gruntów z księgami
    dostępne nie jest - dokładniej nie widać nakazu udostępnienia
    tej informacji; możesz iść do sądu i czytać księgi całego
    powiatu żeby znaleźć właściwą :[
    Grupowicze polecali pogadanie z sąsiadami "działkowicza", jako
    że numery są zazwyczaj kolejne i są szanse że znajdzie się
    w zakresie plus-minus kilkanaście - tylko czy o to chodziło
    z "jawnością ksiąg" ??
    IMHO nie...

    pozdrowienia, Gotfryd