    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zwolniony z VAT - cenny netto brutto?
    Date: Mon, 15 Aug 2005 07:33:07 +0200

    On Sun, 14 Aug 2005, Maciek wrote:
    [...]
    > a ja się naczytałem jak to cudownie nie jest być VATowcem bo mam
    > wtedy cenny netto
    > i jestem bardziej konkurencyjny - ale co to za bycie bardziej
    > konkurencyjnym jak mam placic
    > cale 22% VATU?

    Akurat tu teoretyczna definicja VATu (przypomnę iż u nas PTU i do
    definicji miejscami nie pasuje - np. przy zakazie odliczania VATu
    od paliw i hoteli :> tudzież we wszystkich miejscach w których
    moment powstania obowiązku podatkowego nie określa prawa do
    odliczenia, czyli niemal zawsze) - więc z powyższym zastrzeżeniem
    tworetyczna definicja VATu ma zastosowanie.
    Opodatkowana VATem jest *wartość dodana*.
    Czyli to co w obrocie z grubsza biorąc jest twoim zyskiem (wliczając
    ZUS i inne takie).
    Jak kupujesz za 100 i sprzedajesz za 102 to wartości dodanej masz
    niewiele. Jak sprzedajesz "ludności" z taką proporcją to twój
    "bonus od zwolnienia z VAT" jest malutki, VATowcom sprzedawać
    nie ma sensu.
    Ale jak kupujesz za 2 a sprzedajesz za 102 - bo podstawą twojej
    sprzedaży jest *twój wkład*, i to nieważne czy materialny czy
    niematerialny - to oczywiście masz spory "bonus" nie tylko przy
    sprzedaży dla ludności, ale nawet może opłacić się zwolnienie przy
    sprzedaży mieszanej (i dla ludzi i dla firm), zależnie jaka jest
    proporcja wydatków oVATowanych do nieoVATowanych (wliczając do
    tych drugich ZUSy i inne takie).

    Oczywiście ustawodawca przezornie się zabezpieczył - w tym miejscu
    gdzie da się zarobić przy minimalnych kosztach (bo da się tak
    "ustawić robotę" żeby wszystko robić na zasobach nabywcy) czyli
    przy wszelkim doradztwie oraz niemal wszystkich czynnościach
    obłozonych akcyzą (z grubsza, bo nie dotyczy wszelkich form
    oakzycowania - sól opodatkowaną "u źródła" np. można sprzedawać)
    zwolnienie z VATu nie przysługuje.

    > Czyli teraz to ja mam ten VAT placic zamiast kupujacego ?

    "streszczenie wykładu o VAT numer jeden: podatek VAT płacą wszyscy
    którzy są z VATu zwolnieni". Nieważne czy ktoś kupuje "dla celów
    osobistych" czy dla firmy, czy jest zwolniony przedmiotowo czy
    podmiotowo - jest zwolniony to w tym co KUPI płaci VAT.
    Coś bardzo trudnego do przyjęcia przez ludzi nie rozróżniających
    VAT 0% od VAT "zw", ale jesteś na dobrej drodze żeby pogodzić
    się ową istotną różnicą :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)