  • 1. Data: 2002-07-10 22:18:09
    Temat: a teraz pora na PIT 4
    Od: "Magdalena Budzynska" <m...@p...pl>

    Dla odmiany zajelam sie pit-em 4 (dzieki Waszej wspanialomyslnosci juz sie
    rozprawilam z pit-em 5).
    Pytanka:
    1. Czy koszty uzyskania przychodu pracownikow zawsze sa 96,26 miesiecznie i
    skad sie to bierze?
    2. Pozycja 21 i 22, czy powinno byc to samo?
    3. Gdzie wpisywac umowy o dzielo i w jaki sposob (kwota do reki 450 pln,
    koszty uzyskania 20%).
    4. Czy dobrze rozumiem, ze wszystkie zaliczki od wszystkich umow place do US
    wg siedziby firmy?
    Dziekuje za pomoc.
    Pozdrawiam
    Magdalena Budzynska

  • 2. Data: 2002-07-10 22:40:26
    Temat: Re: a teraz pora na PIT 4
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    Hej

    > Pytanka:
    > 1. Czy koszty uzyskania przychodu pracownikow zawsze sa 96,26 miesiecznie
    > skad sie to bierze?

    nie zawsze - zależy czy pracownik mieszka
    w tej samej miejscowości, co pracuje
    i czy wcześniej złożył Tobie PIT-2
    patrz art 22 ust 2 i ust.2a updf

    > 2. Pozycja 21 i 22, czy powinno byc to samo?
    obecnie tak, ale był taki czas (i teoretycznie może wrócić)
    że to nie musiało być to samo - różnica jest, gdy jest za mało podatku
    a pobiera się pełne zdrowotne nie "przycięte" do wysokości podatku
    ale powtarzam - obecnie to to samo

    > 3. Gdzie wpisywac umowy o dzielo i w jaki sposob (kwota do reki 450 pln,
    > koszty uzyskania 20%).
    w poz.66
    na podstawie tylko tego, co piszesz, nie wiadomo jakie jest brutto
    i podatek należny - zależy, czy od tej umowy trzeba płacić
    zus społeczny i zdrowotny....

    > 4. Czy dobrze rozumiem, ze wszystkie zaliczki
    > od wszystkich umow place do US wg siedziby firmy?

    teraz tak... ale znowu - kiedyś był taki czas, że zaliczki
    od większości zleceń i dzieł płaciło się do us zatrudnianego człowieka
    a nie wg siedziby firmy

    > Dziekuje za pomoc.
    > Pozdrawiam
    > Magdalena Budzynska
    pozdr
    KTP

  • 3. Data: 2002-07-10 23:18:05
    Od: "Magdalena Budzynska" <m...@p...pl>

    > nie zawsze - zależy czy pracownik mieszka
    > w tej samej miejscowości, co pracuje
    > i czy wcześniej złożył Tobie PIT-2
    > patrz art 22 ust 2 i ust.2a updf

    Pracownik sam powinien zlozyc, czy ja powinnam go o tym poinformowac, ze
    powinien zlozyc? A jesli nie zlozy a dojezdza, to rozumiem, ze US sie nie
    obrazi jesli nie bede wiekszego uzysku wpisywac?

    > w poz.66
    > na podstawie tylko tego, co piszesz, nie wiadomo jakie jest brutto
    > i podatek należny - zależy, czy od tej umowy trzeba płacić
    > zus społeczny i zdrowotny....

    Wydaje mi sie, ze bez ZUS-u? Czlowiek wykonal u mnie szkolenie bhp na umowe
    o dzielo (umowa na dwa dni). Brutto 536, czyli do reki 450 pln. Dobrze
    licze? Zaliczka na podatek 85,76 pln. Czy oprocz umowy o dzielo powinnam dac
    pracownikowi jakiegos pita, czy dopiero pod koniec roku?

    Jeszcze raz dziekuje za pomoc.
    Pozdrawiam
    Magdalena Budzynska

  • 4. Data: 2002-07-11 05:39:58
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    ktp wrote:

    > Hej
    >

    > nie zawsze - zależy czy pracownik mieszka
    > w tej samej miejscowości, co pracuje
    > i czy wcześniej złożył Tobie PIT-2
    > patrz art 22 ust 2 i ust.2a updf
    Pokręciłeś. PIT-2 nie ma nic wspólnego z kosztami uzyskania przychodu.
    Jest to deklaracja podatnika wskazująca płatnika uprawnionego do
    pomniejszania podatku z tytułu umowy o pracę (i pokrewnych) co miesiąc o
    1/12 kwoty zmienszenia zaliczki. W tym roku jest to 43,18zł

    Magdaleno, to do ciebie:
    Pracownik ma prawo do nastepujących kosztów:
    z tytułu zatrudnienia w jednym zakładzie pracy 96,26zł miesięcznie
    z tytułu zatrudnienia w 2 zakładach pracy 96,26zł miesięcznie w każdym, ale
    nie więcej niż 1732,72zł rocznie (wychodzi tak naprawdę 1,5 stawki
    miesięcznej kosztów)
    z tytułu zatrudnienia w zakładzie poracy połozonym w innej miejscowości niz
    miejsce zamieszkania pracownika 120,33 miesięcznie
    z tytułu zatrudnienia w dwóch zakładach pracy położonych w innej
    miejscowości niż miejsce zamieszkania podatnika 120,33 miesiecznie w
    każdym, ale nie więcej niż 2165,90 łacznie w roku (też wychodzi 135 stawki
    miesiecznej)
    Z zasady potrącasz pracownikowi 96,26, chyba że złozy oświadczenie , że ma
    prawo do podwyzszonych kosztów.
    Pracownik nie musi Cie informować, że pracuje jeszcze u innego pracowdawcy,
    potrącasz mu wtedy całość kosztów, a on na picie rocznym musi je sobie
    skorygować do dozowlonej wysokości.

    > w poz.66
    > na podstawie tylko tego, co piszesz, nie wiadomo jakie jest brutto
    > i podatek należny - zależy, czy od tej umowy trzeba płacić
    > zus społeczny i zdrowotny....
    Nie ma zusu od umów o dzieło, chyba że to umowa z własnym pracownikiem.
    W pozycji 66 wpisuje sie tylko kwote pobranego podatku.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-07-11 05:43:02
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Magdalena Budzynska wrote:

> [...]
    > Dobrze licze? Zaliczka na podatek 85,76 pln. Czy oprocz umowy o dzielo
    > powinnam dac pracownikowi jakiegos pita, czy dopiero pod koniec roku?

    1. jeżeli kwota brutto wynosi 536 to koszty 107,20, podstawa opodatkowania
    428,80, ale zaokrąglasz ja do pełnych złotych. Podatek 429 * 20% = 85,80.
    Zaliczkę zawsze zaokrągla sie do pełnych dziesiątek groszy.

    2. Z tytułu umowy o dzieło pracownikowi dajesz PIT8b na koniec roku, i to
    wszystko.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk