    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: adres przedsiebiorcy i adres wykonywania działalnosci
    Date: Thu, 26 Jun 2008 17:15:57 +0200

    On Thu, 26 Jun 2008, Wojciech Bancer wrote:

    > Najpierw piszesz "Firma to Ty",

    Tak.
    Zaakcentuję sobie, a co: FIRMA :)

    > a potem przedsiębiorstwo to odrębny twór mający własny adres?

    Tak!
    Mam zaakcentować "przedsiębiorstwo"? ;)

    > Co czyni "adres" adresem podatnika?
    > Zamieszkanie?

    Tak!
    Trafiasz w same dziesiątki ;)

    Po kolei:
    _117.html

    Definicja firmy w art.43[1]
    Definicja przedsiębiorstwa w art. 55[1]

    To są *różne* określenia :)
    Słownik po prawdzie wskazuje, ze potocznie bywają stosowane zamiennie,
    prawnie jest to błąd. Jak mniemam zasugerowałeś się właśnie potocznym
    znaczeniem słów, a nie obowiązującym wg przepisów :)

    Jeszcze raz i powoli:
    - firma to OSOBA, a ściślej nazwa osoby; zamiennie można używać określenia
    "przedsiębiorca", jeśli chcemy wskazać że interesuje nas osoba a nie
    jej określenie.
    - przedsiębiorstwo to MAJĄTEK, w postaci rzeczy i wartości niematerialnych
    (w szerokim rozumieniu tego słowa, czyli wliczając w to zawarte umowy,
    powstałe w wyniku DG wierzytelności i długi itp)

    Jednocześnie podatnikiem jest *osoba* (do sprawdzenia w ustawach
    w linkach obok ww) czyli... przedsiębiorca określony firmą.
    Ale nie jego przedsiębiorstwo.
    Mimo że w niektórych przypadkach np. dla VAT adres przedsiębiorstwa
    (a nie adres przedsiębiorcy) stanowi o podleganiu pod konkretny
    urząd :)

    "Adres podatnika" to w przypadku podatnika będącego OF adres
    zamieszkania. Adres osoby. Tożsamy z adresem firmy.
    "Adres przedsiębiorstwa" to tam gdzie leżą maszyny i materiały.
    Adres pod którym można sporządzić remanent :O

    > Zameldowanie? Umowa najmu? Akt notarialny?

    Marudzisz ;)
    Żadne z powyższych.
    Wymogi "tytułu prawnego" dotyczą wyłącznie *przedsiębiorstwa*, czyli
    tego, gdzie leżą rzeczy używane w DG.

    Przedsiębiorca mieszka gdzie mieszka, podaje US ten adres (jak
    każdy oNIPowany podatnik) i US ma to przyjąć do wiadomości.
    Albo udowodnić że jest inaczej.

    W przypadku przedsiębiorstwa faktycznie może domagać się "tytułu".

    > Przebywanie? :)

    No, taka jest definicja "zamieszkiwania", prawda?

    > Z mojego punku widzenia oba adresy są moimi.

    Nie, ten drugi jest tylko adresem *czegoś* co jest Twoje, a nie
    Twoim adresem :)

    pzdr, Gotfryd