  • 11. Data: 2010-01-11 11:40:06
    Temat: Re: allegro, vat, niezrealizowana transakcja
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Jan 2010, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Oczywiście, że jest podstawą wystarczającą.

    Khm... od kiedy?
    Podstawą opodatkowania VAT jest *wydanie towaru* lub "czynność
    zrównana ze sprzedażą", i dopiero takie czynności dokumentuje
    się fakturą.

    Jak ktoś np. "błędnie" zawarł umowę, wystawiając towar którego fizycznie
    nie ma i nie może zadysponować "czynnością równoważną" (art.7.8:
    "W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten
    sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpoœrednio ostatniemu
    w kolejnoœci nabywcy"), to oczywiście:
    - umowa jest skuteczna, sprzedawca jest zobowiązany "skądś" wytrząsnąć
    ten towar i dostarczyć
    - czynności podlegającej VAT nie ma, aż do momentu kiedy towar zostanie
    wysłany - czy to przez sprzedawcę, czy też przez dostawcę, któremu
    sprzedawca zleci "wysłanie wprost do klienta"!

    Tak samo, jeśli sprzedawca zawarł umowę i w myśl postanowienia umownego
    "najpierw zapłata" nie wydaje towaru - czekając na przedpłatę.

    Czynności opodatkowanej nie ma!
    W szczególności sprzedaży w rozumieniu VAT nie ma (również "nabicie
    na kasę" będzie błędem).

    Art.7.1 ustawy: "Przez dostawę towarów, o której mowa
    w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa
    do rozporzšdzania towarami jak właœciciel"

    Gdzieś się mylę?

    IMO zawarcie umowy nie jest ani czynnością wystarczająca (patrz
    wyżej) ani konieczną (art.5.2 ustawy) do powstania obowiązku
    podatkowego, a tylko czynność powodująca obowiązek podatkowy
    jest podstawy wystawienia faktury.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2010-01-11 15:42:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gotfryd,

    > Khm... od kiedy?
    > Podstawą opodatkowania VAT jest *wydanie towaru* lub "czynność
    > zrównana ze sprzedażą", i dopiero takie czynności dokumentuje
    > się fakturą.

    Chyba się nie rozumiemy. Nie da się wystawić faktury w zerowym czasie.
    A i nawet mając klienta przed sobą, możesz się spotkać z sytuacją, że
    wystawiłeś fakturę, towar masz już na ladzie a klient się opamiętał,
    że nie ma przy sobie gotówki i wychodzi. Podstawą podjęcia czynności
    wystawiania faktury była ustnie zawarta umowa kupna-sprzedaży.
    Podobnie na Allegro - na przykład przy sprzedaży za zaliczeniem
    pocztowym - zanim wydasz towar przewoźnikowi i dostaniesz pieniądze -
    wystawiasz fakturę na podstawie zawartej umowy.

    Natomiast gdybyś nie obciął mojej wypowiedzi w połowie, zrozumiałbyś
    istotę mojej wypowiedzi - to, że zawarcie umowy nie oznacza
    _obowiązku_ wystawienia faktury. Większośc sprzedawców na Allegro
    jednak unika przedwczesnego wystawiania faktury i wystawiają dopiero z
    datą wpływu na konto. Ale z pobraniowymi wyjścia nie ma - czy to
    faktura, czy kasa fiskalna - dokument VAT wystawia się przed wpływem
    pieniędzy i zakończeniem transakcji. Na dokładkę dochodzi jeszcze
    możliwość zwrotu towaru i już jest totalny mętlik.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2010-01-11 15:47:50
    Od: "Vasco" <v...@p...fm>

    Hej.

> [...]
    > wyżej) ani konieczną (art.5.2 ustawy) do powstania obowiązku
    > podatkowego, a tylko czynność powodująca obowiązek podatkowy

    Dzięki za wyjaśnienie. Przyznam, że wystawiając faktury - jako datę
    sprzedaży wpisywałem czas zakończenia aukcji/kliknięcia kup teraz, a datę
    wystawienia aktualną. Miałem problem, gdy kontrahent nie płacił w ciągu 7
    dni.

    Gdy nie była konieczna faktura, to "nabijałem na kasę" tak jak wpływała
    należność na konto - uznając, że kasa jest do ewidencji _obrotu_.

    Mały offtop: bać się, jeżeli zdarza się, że nie sprawdzam przez kilka dni
    konta Allegro/bankowego, a ktoś w tym czasie kupuje, należność wpływa do
    banku, a ja ewidencjonuję to dopiero jak sprawdzę konto po kilku dniach?

    Vasco

  • 14. Data: 2010-01-11 22:45:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Jan 2010, Vasco wrote:

> [...]
    > konta Allegro/bankowego, a ktoś w tym czasie kupuje, należność wpływa do
    > banku, a ja ewidencjonuję to dopiero jak sprawdzę konto po kilku dniach?

    Pytasz o kasę rejestrującą?
    Transakcje "sprzedaży na odległość za które wpłata następuje na
    konto bankowe poprzez bank lub pocztę" są zwolnione z rejestracji,
    jakoś tak ujął to minister w rozporządzeniu; IMO oznacza to, że
    *wolno* zarejestrować, ale skoro *nie trzeba*, to można zarejestrować
    później.
    Acz to moje zdanie tylko :), to nie widzę podstaw do "czepiania się".

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2010-01-11 23:07:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Jan 2010, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Chyba się nie rozumiemy. Nie da się wystawić faktury w zerowym czasie.

    Zgoda :) - i jest to powód do dyskusji o zupełnie innej głupocie
    z przepisów (której notabene kiedyś US się przyczepił w którejś
    hurtowni, bazując na czasie wystawienia).

    Ale pytanie było o zawarcie umowy.
    I zawarcie umowy nie ma do tego NIC :D

    Popatrz na pytanie tak: gość zawiera umowę *dziś*.
    Ale wyśle towar popojutrze - albo jeszcze później. Być może
    pod koniec lutego :|

    Co ma (do faktury i "urzędowych" dat na niej) fakt DZISIEJSZEGO
    zawarcia umowy? - nic, prawda?
    Gdzieś tam można małymi literkami zapisać "w wykonaniu umowy
    z dnia 12.I.2010".
    Ale "data sprzedaży" na fakturze VAT to jest data "sprzedaży
    w rozumieniu VAT", a sprzedaż w rozumieniu VAT to *NIE JEST*
    "umowa sprzedaży w rozumieniu KC zawierana na allegro", prawda?

    > A i nawet mając klienta przed sobą, możesz się spotkać z sytuacją, że
    > wystawiłeś fakturę, towar masz już na ladzie a klient się opamiętał,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    (fixed font, podkreślone od słowa "towar")

    > że nie ma przy sobie gotówki i wychodzi. Podstawą podjęcia czynności
    > wystawiania faktury była ustnie zawarta umowa kupna-sprzedaży.

    Oj, bardzo niebezpieczna teza ;)

    Postawą było "rozpoczęcie wydawania towaru", sam napisałeś :P
    Podstawą był "towar na ladzie" (i teraz niech się ktoś przyczepi).
    Podstawą NIE BYŁA umowa, lecz czynność, która zdarza się przy
    okazji realizacji tej umowy...

    > Podobnie na Allegro - na przykład przy sprzedaży za zaliczeniem
    > pocztowym - zanim wydasz towar przewoźnikowi i dostaniesz pieniądze -
    > wystawiasz fakturę na podstawie zawartej umowy.

    Owszem, acz *literalnie* jest to sprzeczne z przepisami (o czym
    było na grupie) - niemniej wystawienie faktury nie jest
    w żadnym wypadku związane z *zawarciem umowy*, lecz *przygotowaniem
    towaru do wysłania*!

    Dopóki tego towaru nie zaczniesz "przygotowywać do wysyłki", nie
    ma ŻADNYCH podstaw do wystawienia faktury VAT.

> [...]
    > _obowiązku_ wystawienia faktury. Większośc sprzedawców na Allegro
    > jednak unika przedwczesnego wystawiania faktury i wystawiają dopiero

    No, oni to mają na względzie inny interes - wcześniej nie przystępują
    do realizacji swojej części umowy :)
    Ale opodatkowanie VAT jest właśnie *Z TYM* związane: z realizacją
    umowy poprzez "wydanie". I dla jasności opisu należy skreślić
    słowa o umowie - zostanie: "z wydaniem". Za to jest podatek, nie
    za umowę.
    To, czy umowa przewiduje wysyłkę po czy przed wpłaceniem pieniędzy,
    jak również to czy postanowienia umowne zostały dotrzymane czy zmienione
    jest ZUPEŁNIE DRUGORZĘDNE. Liczy się "zdarzenie faktyczne" w postaci
    wydania.
    Oczywiście...
    Liczy się czy następuje *któraś* z przyczyn opodatkowania:
    wydanie towaru *lub* przedpłata. Bez znaczenia która.
    I zupełnie bez znaczenia, czy podstawą była akurat umowa.
    Nim mnie ktoś napadnie ;) - nie, kradzież nie jest podstawą
    opodatkowania, a to dlatego że nie ma *WYDANIA* - zaś
    "pobranie" :P opodatkowane nie jest.

    > Ale z pobraniowymi wyjścia nie ma - czy to
    > faktura, czy kasa fiskalna - dokument VAT wystawia się przed wpływem
    > pieniędzy i zakończeniem transakcji.

    Ale cały czas akcentuję: transakcja, rozumiana jako "umowa
    w znaczeniu cywilnoprawnym", nie ma tu NIC do rzeczy, liczy
    się tylko *czynność* (fakt, że ta czynność jest częścią
    *wykonania* umowy mamy... przy okazji :D) która jest opodatkowana :)
    Tą czynnością jest "wydanie".

    > Na dokładkę dochodzi jeszcze
    > możliwość zwrotu towaru i już jest totalny mętlik.

    IMO niekoniecznie - zwrot towaru oznacza korektę faktury i tyle.
    Właśnie dlatego, że VAT *nie jest* związany z umową sprzedaży,
    sprawa jest prosta: wydano lub przyjęto - fakturujemy lub
    korygujemy i już.

    Mętlik to się pojawia przy podatku dochodowym - gdzie podstawą
    opodatkowania jest "należność" (wynikła z umowy), czyli
    fikcyjne "zdarzenie prawne" (nie związane z faktyczną czynnością).

    I tak dobrze, że na KPiR można poprzestać na "przepisaniu"
    ewidencji VAT (z korektą tylko tych pozycji, które "przekraczają
    miesiąc").

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2010-01-12 09:08:51
    Od: "Vasco" <v...@p...fm>

    Hej,

> [...]
    > jakoś tak ujął to minister w rozporządzeniu; IMO oznacza to, że
    > *wolno* zarejestrować, ale skoro *nie trzeba*, to można zarejestrować

    Przyjmuję argumentację. Tylko doszczegółowienie: skoro kasę mam, to nie
    powienienem wszystkiego ewidencjonować? Tzn., że jakbym chciał, to bym nie
    musiał "nabijać" transakcji z Allegro wpłacanych na konto? Wydawało mi się,
    że skoro mam, to trzeba wszystko "jak leci" (poza fakturami dla prowadzących
    DG itp.).

    Vasco

  • 17. Data: 2010-01-12 16:40:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Jan 2010, Vasco wrote:

    > Przyjmuję argumentację. Tylko doszczegółowienie: skoro kasę mam, to nie
    > powienienem wszystkiego ewidencjonować?

    Popatrzmy w sufit... - czy w rozporządzeniu *są* zwolnienia
    z rejestracji *niektórych czynności* na kasie również przy
    sprzedaży "dla ludzi"?

    > Tzn., że jakbym chciał, to bym nie
    > musiał "nabijać" transakcji z Allegro wpłacanych na konto? Wydawało mi się,

    Dobrze Ci się wydawało.
    Powód jest prosty: fakt zawaracia transakcji poprzez Allegro (patrz
    uwagi niżej) nie jest ŻADNYM kryterium, decydującym o obowiązku "nabijania"!

    Zwolnienie z grubsza biorąc wymaga aby:
    - nie była to sprzedaż "nagranych nośników", fotoaparatów, metali
    szlachetnych i całej reszty rzeczy które są (bezwarunkowo)
    wyłączone ze zwolnienia (znajdź w treści rozporządzenia)
    - sprzedaż była "w systemie wysyłkowym" (uwaga na odbiór osobisty!)
    - wpłata następowała na rachunek bankowy "za poœrednictwem poczty,
    banku lub spółdzielczej kasy"

    > że skoro mam, to trzeba wszystko "jak leci" (poza fakturami dla prowadzących
    > DG itp.).

    No, przepisów poczytaj :D
    Tu masz link:

    pzdr, Gotfryd