  • 1. Data: 2005-02-08 14:52:27
    Temat: amortyzacja - pytanie
    Od: "MAREK M." <m...@m...spamstop.giraffe.pl>

    Witam,

    Czy dokonujac zakupu sprzetu wartosci powyzej 3500 netto,ktory bede sila
    rzeczy amortyzowal, wystarczy FV przedstawic w biurze rachunkowym - tak,jak
    normalne faktury kosztowe/szpredazowe,czy nalezy niezwlocznie po dokonaniu
    zakupu?

    Jeszcze pare pytan :

    Kupuje laptopa wartosci 4000 zl netto.

    Rozumiem,ze da sie go tak zamortyzowac : 4000 * 90% =3600 / 12(ilosc
    miesiecy w roku) * 10 (10 pelnych miesiecy od marca do grudnia) = 3000 zl
    [koszt]. Rozliczone jednorazowo i potraktowane jako KUP - w marcu 2005. ,a
    pozostale 600 zl , moge rozliczyc np. w 3 ratach w roku 2006 ?

    Odliczam 880 VAT - jednorazowo w marcu?

    Przepraszam za glupie mozepytania,ale dopiero się uczę,a jestem absolwentem
    uczelni o charakterze ściśle humanistycznym :))

  • 2. Data: 2005-02-08 14:56:35
    Temat: Re: amortyzacja - pytanie
    Od: "MAREK M." <m...@m...spamstop.giraffe.pl>

    Użytkownik "MAREK M." <m...@m...spamstop.giraffe.pl> napisał w
    wiadomości news:Lm4Od.35537$2e4.7821@news.chello.at...
> [...]
    > [koszt]. Rozliczone jednorazowo i potraktowane jako KUP - w marcu 2005. ,a
    > pozostale 600 zl , moge rozliczyc np. w 3 ratach w roku 2006 ?

    Chyba błąd : 4000*90%=3600/12*10=3000zl jednorazowo, a w roku 2006 - 1000 zl
    (a nie,jak napisalem - 600 zl ). Dobrze?

  • 3. Data: 2005-02-08 21:00:00
    Od: "Paweł R." <p...@p...onet.pl>

    > Chyba błąd : 4000*90%=3600/12*10=3000zl jednorazowo, a w roku 2006 - 1000
    > zl (a nie,jak napisalem - 600 zl ). Dobrze?

    Uhhh..... Ale się uśmiałem.
    Rzeczywiście musisz się bardzo dużo jeszcze nauczyć, a sądząc po twoim
    profilu studiów będzie to dość trudne, więc może skorzystałbyś z usług biura
    rachunkowego, aby w przyszłości nie mieć problemów (z tym biurem to tylko
    taka mała sugestia).
    Wracając do tematu: Sprytnie to sobie wymyśliłeś, ale tak dobrze to w Polsce
    jeszcze nie ma.
    Rzeczywiście VAT będziesz mógł rozliczyć w marcu jako nabycie środków
    trwałych (dokładnie nie pamiętam, ale to będzie o jedną kratkę wyżej w
    deklaracji niż odliczenie VAT-u na bieżąco) i w VAT zaksięgować jako zakup
    inwestycyjny. Tak na marginesie jeśli występuje u ciebie sprzedaż zwolniona,
    to jeszcze musisz pomyśleć później na koniec roku o korekcie deklaracji Vat-
    to nowość od 05/04r.
    Natomiast jeśli chodzi o amortyzację, to amortyzację liczy się od m-ca po
    miesiącu w którym środek trwały został wprowadzony do DG, czyli np.
    wprowadzasz w 03/05 to amoryzację liczysz od 04/05 natomiast stawki
    amortyzacji znajdziesz w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Paweł R

  • 4. Data: 2005-02-08 23:34:38
    Od: "RW" <r...@r...xxcd.pl>

    Użytkownik "Paweł R." <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Uhhh..... Ale się uśmiałem.

    Jeśli mógłbys wyjaśnić, w czym błąd. Chcialbym się podłączyc pod to
    pytanie,a widzię, że ktoś na tej grupie już rozwazal kwiestię amortyzacji i
    podszedl do tej sprawy tak,jak Marek - z tym,ze osoby komentujące tok
    rozumowania tamtej osoby, zgodziły się z nią.

    Chodzi o amortyzację degresywną, więc chyba dobrze napisał (30% wartości
    podniesione o max 3,0) i rozliczone proporcjonalnie do liczby miesięcy
    nastepujacych po miesiacu, w ktorym nabyto sprzet.

    RW

  • 5. Data: 2005-02-09 10:33:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Feb 2005, Paweł R. wrote:
> [...]
    >+ wprowadzasz w 03/05 to amoryzację liczysz od 04/05 natomiast stawki
    >+ amortyzacji znajdziesz w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    No dobrze.
    Tyle że ma jeszcze na podorędziu:
    - amortyzację degresywną
    - amortyzację przyspieszoną (zdecydowanie lepsza niż degresywna)
    - amortyzację "atomową" w postaci "odpisu jednorazowego", która
    nie wyklucza przyspieszonej w latach następnych.

    I na moje oko Marek przymierza się do TEGO rozwiązania: "atomowa"
    plus przyspieszona.
    IMO trzeba wziąć pod uwagę zastrzeżenie które już było na grupie co
    do uznania za KUP amortyzacji "atomowej" w miesiącu nabycia - jak
    ktoś nie ma silnej motywacji mógłby zaliczyć ją (amortyzację, NIE
    nabycie) w miesiącu następnym i już....
    Jakie masz konkretnie zastrzeżenia co do:
    - stawek
    - momentu uznania za KUP i momentu wprowadzenia
    przy zastosowaniu art.22k ust. 4 i 5 ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-02-09 12:12:13
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Paweł R. napisał(a):

    > Uhhh..... Ale się uśmiałem.
    > Rzeczywiście musisz się bardzo dużo jeszcze nauczyć, a sądząc po twoim

    Przyganiał kocioł garnkowi.
    Marek zna przepis art. 22k ust 4 do 6 i potrafi go zastosować.
    Ty nie, więc kto tu kogo powinien pouczac?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2005-02-09 17:47:07
    Od: "MAREK M." <m...@m...spamstop.giraffe.pl>

    > Przyganiał kocioł garnkowi.
    > Marek zna przepis art. 22k ust 4 do 6 i potrafi go zastosować.
    > Ty nie, więc kto tu kogo powinien pouczac?

    Dziękuję za miłe słowa , Maddy:))

    Nie jestem z pewnością orłem finansów i rachunkowości,ale czytałem cokolwiek
    i na mój humanistyczny umysł, wyszło tak,jak napisałem.

    Rozumiem zatem ,że mogę śmiało kupić notebooka powyżej 3500 netto i w sumie
    nie aż tak wiele stracę na KUP ? Da radę to przeliczyć tak,jak napisałem
    (30% x 3,0) ? Sprzęt będzie oczywiście nowy,ze sklepu. Znam już nawet cenę i
    w/g mnie,wyjdzie to tak (proszę o ew. korektę) :

    Cena brutto : 5299 zł
    Cena netto : 4343,44 zł

    Odliczam VAT za luty : 955,56 - w całości tak,jak jest

    Kwotę 4343,44 rozliczam tak :

    4343,44 x 90% = 3909,10 zł / 12 * 10 (pełne miesiące od marca do grudnia) =
    3257,58 uznaję jako KUP (amortyzacja przyspieszona)
    Różnicę : 4343,44 - 3257,58 zł, czyli : 1085,86 zł, rozliczam np. w 4 ratach
    w roku 2006 po : 271,47 zł miesięcznie, co dojdzie do KUP dla poszczególnych
    okresów od : styczen do kwiecień 2006.

    Jak gdzieś strzeliłem głupotą, nie śmiejcie się :))

    Czy to Waszym zdaniem przejdzie w US ?

    No i , czy wystarczy do biura rachunkowego zanieść z początkiem przyszlego
    miesiąca - tak,jak nosze inne dokumenty,czy od razu lecieć w zębach?

    Nie mam ochoty za wszelką cenę kupować sprzętu, który można w calosci uznać
    za KUP (do 3500),bo nie będzie on spelnial moich wymagań. Coś jednak muszę
    kupić, żeby chociażby odliczyć VAT - wolę kupić laptopa , niż oddawać US....

    Dzięki ogromne jeszcze raz!
    MM