    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: amortyzacja ulepszenie
    Date: Sat, 28 May 2005 00:05:31 +0200

    On Fri, 27 May 2005, po567 wrote:

    >+ czy cie dobrze zrozumiałem,

    ...nie... Wrrrr... ;) !

    >+ po 4 latach pozostało 20000 zł
    >+ niezamortyzowanego auta i 10000 zł ulepszenia,
    >+ pozostao 12 okresów ( 1 rok ) amoryzacji ,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Kto ci taką głupotę powiedział ???

    >+ czyli 30000 zł / 12 = 2500 miesięcznie w koszty czy tak ?

    Nie.

    >+ ale przy takim systemie gdyby ulepszenie nastąpiło w ostatnim misiącu
    >+ amortyzowania auta całą kwotę 10000 mógłbym wrzucić w koszty jednorazowo.

    Ty *nie chcesz* przyjąć do wiadomości iż źle patrzysz na algorytm
    amortyzacji :)
    I nie masz zamiaru zastanowić się co się stanie jak zwiększysz WP
    *po* tzw. "skończeniu amortyzacji" :)

    Przecież piszę że działa on tak:
    - liczyć wartość początkową.
    KRESKA.
    Powyższe *nie zależy* od niczego liczonego niżej !

    - liczyć ratę amortyzacyjną - na podstawie WP, stawki amortyzacji,
    przyjętego okresu (miesiąc/kwartał/półrocze/rok) oraz metody
    (czyli liniowo, degresywnie...)
    KRESKA
    Powyższe nie zależy od niczego co liczysz dalej

    - liczyć sumę kwoty zamortyzowanej.
    W momencie kiedy kwota zamortyzowana osiągnie WP amortyzacja
    ulega wyczerpaniu, zawieszamy liczenie rat.
    ZAWIESZAMY - bo jeśli WP z jakiegoś powodu wzrośnie liczenie
    rat zaczniemy *w tym samym miejscu* !
    KRESKA.
    Powyższe nie zależy od niczego co liczysz dalej.

    Może opcjonalnie wystąpić:
    - wpisanie części lub całości rat amortyzacyjnych w KUP
    powyższa operacja nie wpływa na nic w zakresie amortyzacji :)

    No to:
    - masz WP 110 kzł

    Masz NA DZIŚ. Z tego NIE WOLNO wysnuwać żadnych wyliczeń.
    HIPOTETYCZNY okresem amortyzacji "jakby"... ;) to jest twoja
    własna hipoteza - która nikogo nie obchodzi :]

    - wychodzi ci rata miesięczna 1833,33 zł.
    - masz wartości niezamortyzowanej 30000 zł.

    HIPOTETYCZNIE, JAKBYŚ nie zmienił WP ani stawki (a przecież MOŻESZ)
    to wyszłoby: 30000/1833,33 => 16,36 okresów miesięcznych, czyli
    16 miesięcy stawki 1833,33 zł i ostatni okres - "reszta".
    Pamiętając iż rocznie przysługuje zwiększenie o 8 groszy :> co
    można (IMO) doliczyć w rozliczeniu rocznym i zmniejszy "resztę".
    Gdzie problem ???
    Trzeba OKRES wyliczyć w WARTOŚCI_POCZĄTKOWEJ !!!
    A nie brać okres jaką daną *wejściową* - okres am. jest WYNIKIEM
    (skutkiem) a *nie* parametrem dla obliczeń !!

    Ja rozumiem iż pojecie "stawki amortyzacyjnej", wyrażone w procencie
    wartości na rok może wydawać się "wiążące"... ale przecież tak NIE
    JEST.
    Warunek opisujący stawkę amortyzacyjną dotyczy *bieżącej* wartości
    WP - a z tego wynika że jeśli WP się zmieni to okres am. też się zmieni !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)