  • 1. Data: 2005-05-22 04:59:46
    Temat: amortyzacja ulepszenie
    Od: "po567" <p...@w...pl>

    Przyklad:

    samochod cieżarowy o wart poczt. 100.000 zl amortyz. 20 % rocznie czyli
    20.000 zl co rok w koszty , po 4 latach czyli 48 okresach amoryzacji ,
    dokonano ulepszenia za 10.000 zł jak to ująć ?

    1.wartośc niezamoryzowana samochodu czyli 20.000 zł plus ulepszenie 10.000
    zł = 30.000 zł i to amoryzować znów przez 5 lat po 20 % rocznie ?

    2.doliczyć te 10.000 zł ulepszenia do pozostałej po 4 latach wartości
    samochodu czyli 10.000 + 20.000 zł i to amortyzować przez pozotałe 12
    miesięcy podwyzszając miesięczny odpis.

    jacek

  • 2. Data: 2005-05-23 06:01:47
    Temat: Re: amortyzacja ulepszenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 May 2005, po567 wrote:

> [...]

    >+ samochodu czyli 10.000 + 20.000 zł i to amortyzować przez pozotałe 12
    >+ miesięcy podwyzszając miesięczny odpis.

    Sprawdzałeś w ustawie *co* należy zmienić w ramach "ulepszenia" ??
    Bo wg mnie - wartość początkową.
    I amortyzacji podlega *wartość ->początkowa<-* - po ulepszeniu to
    po zmianie tejże WP :)
    Czyli WP na 110000 i od tego momentu rośnia rata am. dla "całej
    niezamortyzowanej reszty" !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-05-23 07:03:29
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik po567 napisał:
> [...]
    > 20.000 zl co rok w koszty , po 4 latach czyli 48 okresach amoryzacji ,
    > dokonano ulepszenia za 10.000 zł jak to ująć ?

    Jak ująć to już Ci Gotfryd napisał, ale zastanawiam się coś Ty w tym
    samochodzie ulepszał? Może Ty go po prostu wyremontowałeś?

    pzdr

    Tomek

    Idol. Zobacz, czego nie widza inni...

  • 4. Data: 2005-05-23 11:49:48
    Temat: OT::: Re: amortyzacja ulepszenie
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Staszewski" <t...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Jak ująć to już Ci Gotfryd napisał, ale zastanawiam się coś Ty w tym
    > samochodzie ulepszał? Może Ty go po prostu wyremontowałeś?

    :-)
    różnie to bywa....

    A teraz taka historia (spam+OT) - ale i tak to opowiem...

    Pracownik zatrudniony w firmie, używa prywatnego samochodu do celów
    służbowych,
    ma podpisaną umowę i co miesiąc przedkłada pracodawcy rozliczenie wraz z
    kilometrówką...
    Po kraju jeździ sporo, więc kwoty robią się znaczące.

    Patrzę i patrzę na tę kilometrówkę: samochód nr. rej. xxxx, pojemność 920
    cm3, marka DAEWOO MATIZ, samochód pow. 900 cm3, WYŻSZA STAWKA ZA KM....
    :-)
    dzwonię szybko do znajomego - właściciela Matiza i proszę o podanie
    pojemności.
    Niestety dobrze pamiętałem: Daewoo Matiz ma pojemność 796 cm3, innych
    silników nie było, więc wygląda na to, że
    pracownik 'TROCHĘ' naciąga pracodawcę, i to od ponad roku. Oczywiście
    problemy podatkowo-prawne już zaczynają mi się w głowie mnożyć.....

    Co by nie było:
    dzwonię do ww. pracownika, mówię delikatnie, że chyba zaszła pomyłka, że to
    trzeba bedzie skorygować itp itp itp itp....

    Na to słyszę:
    - Ależ Panie Łukaszu, mój Matiz ma 920 cm3. Mocno podrasowany, silnik
    rozwiercony, 165 km/h, więc wszystko jest w należytym porządku....

    :-))))

    p.s. pomijam kwestję : co dalej? bo w dowodzie jest pojemność przed
    tuningiem...
    :-(
    ale jest to sprawa z poprzedniego tygodnia i jestem jeszcze w trakcie
    ustalania szczegółów ....

    :-)
    pozdrawaim
    Łukasz Kaliński

  • 5. Data: 2005-05-24 19:53:41
    Od: "po567" <p...@w...pl>

    wybacz ale dalej nie rozumiem jak to technicznie zrobić, bo przeciez tego co
    mam juz w kosztzch nie podwyższe

    jacek

  • 6. Data: 2005-05-25 22:40:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 May 2005, po567 wrote:

    >+ wybacz ale dalej nie rozumiem jak to technicznie zrobić, bo przeciez tego co
    >+ mam juz w kosztzch nie podwyższe

    ...co "masz w kosztach" ??? I kogo to obchodzi ? ;)

    Podwyższasz *wartość początkowo* a nie "to co masz w kosztach".
    WP i KUP mogą się mieć do siebie nijak - z różnych powodów, np. dla
    "drogiego" auta tylko część rat amortyzacyjnych stanowi KUP.
    Ale "ulepszenie" (jeśli to JEST ulepszenie oczywiście, na co
    Tomasz zwracał uwagę) podwyższa WP - i tyle.

    Reszta to są skutki owego podwyższenia.
    Wyliczają się "same" i wynik jest całkiem logiczny: co ci się nie
    widzi ? :)
    A chyba Karol już wieki temu ;) tłumaczył dlaczego jest *lepiej*
    (korzystniej) mieć *stary* komputer wielokroć "ulepszany przez gruntowną
    wymianę" niż nowy... choć niby drogi - ale o niższej WP.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-05-26 01:14:25
    Od: "po567" <p...@w...pl>

    jeśli sobie już zadajesz trud i odpisujesz na moje pytanie , zrób to tak aby
    było jasne, na moim przykładzie podaj jak długo i ile miesięcznie należy
    amortyzować ?

    pozxdrawiam

    jacek

  • 8. Data: 2005-05-26 08:09:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 May 2005, po567 wrote:

    >+ jeśli sobie już zadajesz trud i odpisujesz na moje pytanie , zrób to tak aby
    >+ było jasne, na moim przykładzie podaj jak długo i ile miesięcznie należy
    >+ amortyzować ?

    Ekhm... to koncepcja "daj palec..." czy też "żaden dobry uczynek nie
    zostanie bez kary" ? ;)
    Czy ty Greka udajesz czy podpuszczasz ? Bo jeśli nie, to weź pod
    uwagę że w tym momencie *nie wiemy* czy podajesz wszystkie potrzebne
    informacje. Skoro *nie wiesz* co do czego dołożyć to możesz nie podać
    jakiejść zagwozdki....

    Co tu jest do liczenia ?
    WP samochodu *wynosiła* 100 000 zł.
    Ulepszenie (zakładając że to *jest* ulepszenie) - 10 000 zł.

    Wartość początkowa rośnie do 110 000 zł.
    W tym miejscu *gruba kreska* - koniec aktu pierwszego :)

    Dalej patrzysz na ratę amortyzacyjną: powiadasz że 20% rocznie, no to
    20% z 110 kzł stanowi 22 000 zł rocznie.
    Z drugiej strony piszesz wyraźnie o "48 okresach amortyzacji", czego
    wynikałoby że chcesz stosować amortyzację *miesięczną* (nie kwartalną,
    nie półroczną i nie roczną).

    Czyli rata wynosi 1/12 powyższej sumy: 1833,22 zł miesięcznie.
    Druga gruba kreska - koniec aktu drugiego.

    Akt trzeci to jest policzenie ile *już* zamortyzowałeś i ile *jeszcze*
    zostało do zamortyzowania - ale to jest *skutek* a nie przyczyna
    czegokolwiek, ew. konieczności skończenia liczenia amortyzacji nie
    licząc :)

    I tej wartości nie podaleś - hm... ma za ciebie policzyć ile zostało
    do zamortyzowania ;) ? Przecież ty *masz* wpisy w ESToWNiP :)
    I z tego ile *mogłoby* tam być (licząc po 48 okresach - czyli
    dokładnie 4 latach amortyzacji) nie wynika ile tam *jest*.
    Choćby z powodu zaokrągleń :) - amortyzować można było ze 100 000
    zł dla 20% rocznie kwotę 20000. "Nie więcej niż". Ale *jeśli*
    amortyzowałeś miesięcznie, to "nie wiecej niż" 1666,66 zł
    miesięcznie. Na koniec roku zostało 8 groszy ktore nie wiem czy
    zamortyzowałeś czy nie ;) (IMO - wolno).
    Nie krzycz :)
    Po prostu - jest inaczej niż próbowałeś podejść.
    Amortyzuje się *wartość początkową* - to jest "podstawa". Z niej
    pozostałe wartości *wynikają*.
    I "nie więcej niż" wyliczone ze stawki amortyzacyjnej, z zastrzeżeniem
    iż współczynnik powinien być taki sam dla ST "danej kategorii"
    - czyli jak się postanowi amortyzować 0,7 dopuszalnej stawki
    dla samochodów - to dla wszystkich samochodów.
    Ta wyliczona wartość to rata amortyzacyjna: i to jest kolejny etap.
    *Na końcu* sumujesz "ile już odliczono" (jest taka rubryka
    w EST, prawda ?) i *jedyne* co z tego wynika - jest sprawdzenie
    czy należy skończyc amortyzację.
    Suma wartości już zamortyzowanej (tudzież pozostałej do amortyzacji)
    służy *tylko do tego*.
    A ty od niej zacząłeś :]
    To że prawdopodobnie masz w EST 80 000 wartości zamortyzowanej oraz
    20 000 (przed ulepszeniem) tudzież 30 000 (po ulepszeniu) nie ma
    wpływu NA NIC.
    Na nic - poza stwierdzeniem faktu że jak "dojdzie do zera" należy
    amortyzację skończyć :[
    Acha: tak. owszem. Nie jest niczym dziwnym że mimo pozornie "okrągłej"
    wartości 20% amortyzacji rocznej ustatnia rata wyjdzie "z ułamkami".
    Szczególnie jak były po drodze "ulepszenia" tudzież "odłączanie
    składnika od ST" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-05-26 20:55:06
    Od: "po567" <p...@w...pl>

    dziś przeczytałem dziękuje za trud , przeanalizuje i odpowiem jurto
    jacekz

  • 10. Data: 2005-05-27 15:50:11
    Od: "po567" <p...@w...pl>

    czy cie dobrze zrozumiałem, po 4 latach pozostało 20000 zł
    niezamortyzowanego auta i 10000 zł ulepszenia, pozostao 12 okresów ( 1 rok )
    amoryzacji , czyli 30000 zł / 12 = 2500 miesięcznie w koszty czy tak ?
    ale przy takim systemie gdyby ulepszenie nastąpiło w ostatnim misiącu
    amortyzowania auta całą kwotę 10000 mógłbym wrzucić w koszty jednorazowo.

    jacek