    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: anulowanie faktur?
    Date: Thu, 27 Jan 2005 18:52:51 +0100

    On Thu, 27 Jan 2005, bo wrote:
    >+ No ale z czego owa "nieprawidlowosc" miala wynikac
    >+ jesli nie z tego,z e jest faktura a towar nie "opuscil magazynu"?

    No jak wyżej: nie było ZALEŻNOŚCI: "faktura *od* sprzedaży*.

    >+ Bo ja juz nie wiem o co milymPaniom chodzilo...

    Bo zakładasz interpretację "z tytułu" jako "w związku".
    IMHO jest to założenie wątpliwe.
    A przyjęcie iż "z tytułu" odpowiada "z przyczyny" bądź "na
    skutek" prowadzi do prostego wniosku: skutek musi być
    późniejszy od przyczyny.

    >+ Gdzie bym cos niekupowal (z dostawa do domu) zawsze jest to samo.

    1.
    >+ Drukuja faktury,

    2.
    >+ i wydaja z magazynu...

    ...a powinno być:
    1. wydają z magazynu
    2. drukują faktury

    Owszem, zeznaję iż sam ileś razy naruszałem powyższą prawidłowość
    biorąc fakturę i WZ celem udania się do magazynu.
    Ale to nie ja pisałem ustawę, więc nie krzycz ;)

    >+ i dowoza...

    ...to już bez znaczenia. Liczy się "wydanie".

    >+
    >+ >>+ > Przypomnę iż VATem opodatkowane jest "wydanie" (a nie "sprzedaż"),
    >+ >>+
    >+ >>+ Mialem na mysli "obowiazek podatkowy"...
    >+ >>+ powstaje z chwila ........
    >+ >
    >+ > Tak głupio się składa że w .pl nie ma regulacji generalnej, wg której
    >+ > obowiązek podatkowy uprawnia do odliczenia VATu naliczonego :(
    >+
    >+ A kto mowi o ODLICZENIU ?

    Ja.
    Ja mówię iż US *CZEPIAŁ SIĘ ODLICZENIA*.
    Nie zauważyłeś ? ;>

    >+ Bylo "zdarzenie gospodarcze" polegajace na tym, ze strony sie umowily,
    >+ ze sprzeajacy sprzedaje i kupujacy kupuje towar za kwote X,
    >+ udokumentowaly to Faktura, ale z jakichs powodow towar w tym samym dniu nie
    >+ wyjechal.. jaki przepis tego zabrania ?

    Żaden.
    W myśl prawa cywilnego nie było sprzedaży, w myśl przepisów szczególnych
    (VAT) nie było "wydania".
    Faktura jest "do niczego" (i są pozytywne dla podatników rozstrzygnięcia
    NSA iż po stwierdzeniu nieprawidłowości wystawcy przysługuje prawo do
    korekty) natomiast *brakuje prawidłowej faktury*.
    Nie ma faktury do "wydania".
    Jeśli nie było przedpłaty - to "nie ma faktury" i już.
    Ponieważ podatnik - sprzedawca VAT odprowadził, to US jego się nie ma
    o co czepiać: w myśl owych "pozytywnych dla podatnika" wyroków US może
    wydać decyzję co do naliczenia VATu od "niewydanej faktury" - ale powinien
    również skorygować (!) VAT od "faktury od niczego".
    Więc... nic nie robi.
    A podatnik - kupujący ma:
    - fakturę "od niczego" z której nieprawidłowo odliczył VAT
    - brak faktury od nabycia, z którego *mógłby* VAT odliczyć.

    >+ A kto kaze odbiorcy ODLICZAC ?

    Jak odbiorca NIE odliczy VATu - to oczywiście NIE MAM PYTAŃ.
    Sądzisz że w omawianym przypadku kupujący odpuści ? ;)

    >+ Ja to widze tak..
    >+ Wystawili fakture we wrzesniu,
    >+ dostarczyli ja np wraz z towarem
    >+ w styczniu mieli VAT naliczony, wiec "zaplacili"
    >+
    >+ Odbiorca mial w grudniu fakture otrzymana w grudniu ,
    >+ wiec odlicza VAT... gdzie problem ?

    ...że odbiorca nie chce 'współpracować' :>
    Chce faktury *tak jak ma być*. Czyli sprzedaż w listopadzie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)