    From: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: brak odprowadzenia skladki ZUS - kto winien
    Date: Sun, 19 Dec 2004 18:50:50 +0100
    Sender: p...@p...onet.pl@pe18.tarnobrzeg.sdi.tpnet.pl

    > Mam sytuację, że pracodawca nie odprowadzał składki na ZUS myśląc (nie
    > wiedzieć skąd), że została przekroczona maksymalna roczna suma składek na
    > ZUS. Taki stan trwał dwa miesiące.
    > Teraz pracodawca chce potrącić zaległe składki z bieżącej pensji lub
    > premii.
    To znaczy że przez te dwa miesiące dostawałeś więcej niż normalnie.
    Przynajmniej powinieneś.

    > Czy ma do tego prawo? Czy można domagać się jakiegoś zadośćuczynienia od
    > pracodawcy? Ewentualnie jakoś negocjować z pracodawcą, by zrekompensował
    > pomyłkę i nie kasował nagle całej zaległośc zostawiając niewielką wypłatę
    .
    Nie traktuj tego jako wiążącej odpowiedzi ale pracodawca nie ma prawa
    potrącić ci nic z wypłaty bez twojej zgody chyba że są to składniki
    wynikające z przepisów czyli składki na zus i podatek.
    Jeżeli miałbym doradzić pracodawcy co ma zrobić w takiej sytuacji to pewnie
    kazałbym mu potrącić bez zbytniego szczypania się. Tym bardziej, że w sumie
    dwa miesiące dostawałeś za dużo.
    Jeżeli jest to spora kwota to możesz próbować dogadać się z pracodawcą, żeby
    to jakoś rozbić na raty ale i tak nie widzę zbytnich szans na powodzenie :-)

    Dziwne tylko skąd wzięło się że mogłeś przekroczyć składkę?
    Poza tym jeżeli było takie podejrzenie to pewnie zarobiłeś ok 65 tys brutto
    za 10 miesięcy więc nie mów mi że kwota ok 2 tys złotych (którą i tak
    dostałeś) będzie dla ciebie na tyle dużym obciążeniem, żeby domagać się
    jakiegoś zadośćuczynienia

    PawełJ