  • 1. Data: 2004-12-17 17:00:06
    Temat: brak odprowadzenia skladki ZUS - kto winien
    Od: "X Y Z" <x...@p...pl>

    Hej,

    Mam sytuację, że pracodawca nie odprowadzał składki na ZUS myśląc (nie
    wiedzieć skąd), że została przekroczona maksymalna roczna suma składek na
    ZUS. Taki stan trwał dwa miesiące.
    Teraz pracodawca chce potrącić zaległe składki z bieżącej pensji lub
    premii.

    Czy ma do tego prawo? Czy można domagać się jakiegoś zadośćuczynienia od
    pracodawcy? Ewentualnie jakoś negocjować z pracodawcą, by zrekompensował
    pomyłkę i nie kasował nagle całej zaległośc zostawiając niewielką wypłatę.

    Pozdrawiam
    SIM

  • 2. Data: 2004-12-19 17:50:50
    Temat: Re: brak odprowadzenia skladki ZUS - kto winien
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

> [...]
    > ZUS. Taki stan trwał dwa miesiące.
    > Teraz pracodawca chce potrącić zaległe składki z bieżącej pensji lub
    To znaczy że przez te dwa miesiące dostawałeś więcej niż normalnie.
    Przynajmniej powinieneś.

> [...]
    > pomyłkę i nie kasował nagle całej zaległośc zostawiając niewielką wypłatę
    .
    Nie traktuj tego jako wiążącej odpowiedzi ale pracodawca nie ma prawa
    potrącić ci nic z wypłaty bez twojej zgody chyba że są to składniki
    wynikające z przepisów czyli składki na zus i podatek.
    Jeżeli miałbym doradzić pracodawcy co ma zrobić w takiej sytuacji to pewnie
    kazałbym mu potrącić bez zbytniego szczypania się. Tym bardziej, że w sumie
    dwa miesiące dostawałeś za dużo.
    Jeżeli jest to spora kwota to możesz próbować dogadać się z pracodawcą, żeby
    to jakoś rozbić na raty ale i tak nie widzę zbytnich szans na powodzenie :-)

    Dziwne tylko skąd wzięło się że mogłeś przekroczyć składkę?
    Poza tym jeżeli było takie podejrzenie to pewnie zarobiłeś ok 65 tys brutto
    za 10 miesięcy więc nie mów mi że kwota ok 2 tys złotych (którą i tak
    dostałeś) będzie dla ciebie na tyle dużym obciążeniem, żeby domagać się
    jakiegoś zadośćuczynienia

    PawełJ

  • 3. Data: 2004-12-19 19:42:17
    Od: Patheck <p...@w...vectranet.pl>

    Użytkownik PawełJ napisał:

> [...]
    > za 10 miesięcy więc nie mów mi że kwota ok 2 tys złotych (którą i tak
    > dostałeś) będzie dla ciebie na tyle dużym obciążeniem, żeby domagać się

    A ja mam takze pytanie o ZUS. Czy pracownik zatrudniony na pol etatu sam
    powinien placic za siebie skladki ZUS czy pracodawca powinien robic to
    za niego. Mam znajoma ktora pracuje na pol etatu i dostaje najmniejsze
    wynagrodzenie czyli 412 zl. Ale z tych pieniedzy musi jeszcze sobie sama
    placic ZUS. Czy to zgodne z prawem? Prosze o pomoc

    Patheck

  • 4. Data: 2004-12-19 19:48:31
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

> [...]
    > wynagrodzenie czyli 412 zl. Ale z tych pieniedzy musi jeszcze sobie sama
    > placic ZUS. Czy to zgodne z prawem? Prosze o pomoc

    Jeżeli jest to umowa o pracę to z tych 412 zł pracodawca ma potrącić na zus
    (77,08 zł) oraz na podatek, ale przy tej kwocie może nie wyjść ani podatek
    ani składka na kasę chorych.
    W każdym razie ma to zrobić zakład a nie pracownik sam.

    PawełJ

  • 5. Data: 2004-12-19 21:21:09
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "Patheck" <p...@w...vectranet.pl> wrote in message
> [...]
    > wynagrodzenie czyli 412 zl. Ale z tych pieniedzy musi jeszcze sobie sama
    > placic ZUS. Czy to zgodne z prawem? Prosze o pomoc

    najprawdopodobniej znajoma jest zatrudniona jest fikcyjnie i opłaca sobie u
    znajomego chodzenie do lekarza NFZ.
    Zawsze przy umowie o pracę pracownik dostaje wynagrodzenie brutto
    pomniejszone o tę część składek, która jest pobierana z pensji pracownika,
    oprócz tego pracodawca w ciężar swoich kosztów płaci drugą część składek.

    Magdi

  • 6. Data: 2004-12-20 05:40:17
    Od: "X Y Z" <x...@p...pl>

    Dnia Sun, 19 Dec 2004 18:50:50 +0100, PawełJ

    > Dziwne tylko sk?d wzi??o si? ?e mog?e? przekroczyae sk?adk??
    > Poza tym je?eli by?o takie podejrzenie to pewnie zarobi?e? ok 65 tys
    > brutto

    Sytuacja nie jest moja ale na szczęście bliskiej mi osoby.
    Po prostu tyle zarobiła. W geodezji.
    Zmieniała jednak pracę i pracodawca (dokładnie jego biuro rachunkowe) źle
    wyliczyło przekroczenie składek ZUS - zabrakło kilkaset złotych, by móc
    korzystać ze zwolnienia.
    Obciążenie jest o tyle marne, że za dwa ostatnie miesiące jest to wypłata
    pensji prawie minimalnej.
    Poza tym jest to błąd - nawet nie analizując kwoty.

    Pozdrawiam
    Kuba

  • 7. Data: 2004-12-20 07:14:27
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

> [...]
    > pensji prawie minimalnej.
    > Poza tym jest to błąd - nawet nie analizując kwoty.
    Ale ta osoba dostała wcześniej więcej pieniędzy z tego co rozumiem. Więc
    teraz chodzi tylko o zabranie nadpłaty. I dlatego wg mnie nie powinno byc
    problemu.

    A prawnie jak to wygląda to nie mam pojęcia.

    PawełJ