    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: budowa prototypu a KUP
    Date: Thu, 9 Aug 2007 15:59:16 +0200

    On Thu, 9 Aug 2007, Ania wrote:

    > Jestem osoba fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, usługowo-handlową,
    > na ogólnych zasadach KPIR, jestem płatnikiem VAT.
    > Oprócz w.wym działalności firma rozpoczęła budowę prototypu urządzenia, który
    > w przyszłości posłuży za wzór do budowy docelowego urządzenia, z wynajmu i
    > uzywania, którego zamierzam czerpać dochód. Nie wykluczona jest również
    > seryjna produkcja w.wym urządzenia.

    Czyli art.22.b.2.2 ustawy.
    Co Ci nie pasuje?
    Skoro jest to "inwestycja w środek trwały oraz wartość niematerialną",
    to VAT oczywiście do odliczenia - tyle, że nie mam zdrowia szukać czy
    VAT "od WNiP" wykazuje się odrębnie na deklaracji, tak jak VAT "od ST" :)
    No i jest wątpliwość - czy "sztukę" prototypu uznać bardziej za ST
    (znaczy sam prototyp) czy bardziej WNiP (znaczy know-how i dokumentację).
    Tak czy siak - "inwestycja".

    > I teraz meritum sprawy, kupuję niezbędne surowce i części (stal, elektronika,
    > automatyka itp; niektóre pewnie zostaną jeszcze kilkakrotnie zastąpione
    > innymi - faza prototypu) i chciałabym odzyskać z nich VAT

    IMVHO - j.w., kto za kto przeciw, co przemawia za, co przeciw? :)

    > oraz potraktować je jako koszt uzyskania przychodu,

    IMVHO - nie da się. Amortyzacja.
    I jeszcze do tego IMO trzeba pilnować, żeby z kosztów "wyrzucić" wartość
    robocizny i dopisać do wartości początkowej - bo przyjdzie US i wyrówna... :(
    a co gorsza minister w rozporządzeniu *przewidział* niektóre przypadki
    korekty robocizny która nie staje się KUP, ale tego NIE PRZEWIDZIAŁ
    i konia z rzędem temu co wie "jak".

    Rozumiem że ta teza (że nie da się "wprost w koszty") Cię nie urządza,
    może ktoś ma jakieś dane wskazujące że mogłoby być inaczej - ale czytam
    ci ja tę ustawę i tak mi wychodzi...

    pzdr, Gotfryd