  • 11. Data: 2007-08-11 16:29:52
    Temat: Re: budowa prototypu a KUP
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 11-08-2007 o 16:02:09 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=2
    > +++
    > 21. W celu ustalenia dochodu osišgniętego w roku podatkowym należy
    > na oddzielnej stronie księgi:
    > [...]
    > b) kwotę wynikajšcš z tego obliczenia powiększyć o kwotę wydatków
    > z kolumny 14 oraz pomniejszyć o wartoœć wynagrodzeń w naturze
    > w tej częœci, w której wydatki (koszty) zwišzane z wynagrodzeniami
    > w naturze zostały zaksięgowane w innych kolumnach księgi
    > przychodów i rozchodów [...]

    Dzięki, aż tam nie szukałem :)

    > [...]
    >
    > Czytałeś *przepis*?

    Czytałem, było do tego jakieś uzasadnienie którego nie pamiętam,
    a że sam jestem VATowcem to się nie wglębiałem.
    Także istnieje spora szansa że coś przekręciłem :)
    Chyba nawet wiem co - chodziło *chyba* o to czy rzeczoznawstwo podlega
    pod VAT, wniosek był że podlega w zakrezie tego zbioru wspólnego.

    > Rzeczoznawstwo jest wymieniane razem z doradztwem tylko w rodziale
    > określającym miejsce wykonania usługi.
    > "doradztwo" jest odrębnym, samodzielnym i kompletnym czynnikiem
    > wystarczającym do wykluczenia ze zwolnienia, tak jak wszelkie
    > usługi prawnicze i jubilerskie:
    > "2) œwiadczšcych usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa,
    > a także usługi jubilerskie;"

    > Można. Najlepiej kazać zrobic projekt komu innemu :] (samemu
    > zapewniając tylko stworzenie kodu :)), bo właśnie na tym
    > etapie najłatwiej o "doradztwo" :|

    Ktoś jeszcze waterfalla stosuje :) ?
    Teraz króluje agile i się nie doradza klientowi tylko robi na bieżąco to
    co klient
    chce :)

    > Jaki byś polecał dowód księgowy :) ?
    >
    > Tak jak przy wszystkim, co dotyczy ŚToWNiP - numer pozycji z EŚToWNiP
    > :)
    > Jest "oznaczony numerem lub w inny sposób"? Zawiera informacje
    > "niezbędne" (w rubryce - przyczyna likwidacji lub forma zbycia, czy
    > jak tam kto ma)? No to par.12 rozporządenia pasuje :)
    (...)
    > Ale przecież wartość początkową TEŻ masz w EST (więc po co Ci owe
    > rachunki w celu udokumentowania wpisu *do KPiR*? one są potrzebne
    > do uzasadnienia wartości początkowej!) no i "wartość niezamortyzowana
    > w danym roku" TEŻ jest w EST :)

    Zgadza się, gapa ze mnie

> [...]
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > zwišzane z prowadzonš przez niego działalnoœciš
    > gospodarczš
    > albo oddane przez niego do używania
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu,
    > dzierżawy lub umowy okreœlonej w art. 23a pkt 1,
    > zwane wartoœciami niematerialnymi i prawnymi.
    > ^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > ---
    >
    > Jak Ci się wydaje, czy składniki inne niż "wykorzystywane albo oddane

    Jak zwykle w sedno, dzięki!

    > Tak wychodzi i nie mam żadnych argumentów przeciw :)

    Ale w tym przypadku te zamówione prawa to "materiały" to w końcu w 10 czy
    w 12/13 zaleznie
    od charakteru umowy/podwykonawcy? Bo jeśli w 10 to do remanentu musiałyby
    pójść.
    Dla mnie to jest mimo wszytsko kol 12/13, ciężko mi sobie wyobrazić
    wrzucanie cyfrowego dzieła z prawami autorskimi do remanentu, w końcu
    remanent to spis z natury, a jak cyfrowość ma się do natury :) ?

    > STOP!
    > A niby dlaczego?
    > Przecież NIE CHCESZ go "wykorzystywać", prawda?
    > Patrz wyżej - jak służy do:
    (...)
    > A jak nie - to NIE!
    >
    > Coś jeszcze: jak sam piszesz osobiscie program, to co zaliczasz do
    > wartości początkowej?

    Tutaj się nie zrozumieliśmy - ja cały czas mowię o sytuacji w której
    zamawiam dzieło z prawami majątkowymi u kogoś innego, albo w innej DG
    albo na standardową umowę o dzieło "wykonywaną osobiście".

    I przy okazji zastanawiam się, czy te zakupowe umowy, są materiałem
    który należy ujmować w kol. 10 i remanencie.
    Bo, jak mi uświadomiłeś, że nie zakupuję WNiP, to znaczy że zakupuję...
    no właśnie, co? Towar, usługę? Chyba usługę, czyli nie idzie do
    kol. 10 tylko 12/13, natomiast w remanencie trzeba wpisywać usługi,
    ale _chyba_ chodzi o takie, w związku z którymi były zakupy przypadające
    na kol. 10. Uff. Cosik skomentujesz :) ?

    > Zgoda, tylko całość *czego*?

    Całość kosztów zakupowych na prawa majątkowe do modułów softu.

> [...]
    > soft jako "jeden" czy dwa odrębne. IMO o tym ostatnim może decydować
    > treść podpisanych umów - US lubi sobie w ramach zbierania "innych
    > dowodów" to i owo wynotować z umów. Nie zaprzeczam, że dowolność
    > własnego ujęcia treści wg mojej oceny jest duża, ale już dowolność
    > interpretacj tego co się samemu podpisało niekoniecznie.
    > Tam jest wyraźny warunek: rok. Jak jeden "wyrób" przez ponad rok
    > przynosi
    > dochód (a ściślej - jest "używany"), to ma być amortyzowany i tyle.
    > Ze zwrotem karnych odsetek jak nie amortyzowano.

    Jasne.

    > :P
    > To niby JA Ci mam powiedzieć??? Ministrów pytaj!
    > Prosty biznesz? Pisanie programów? :O Prosty biznes to zbieranie
    > jagód, art.21.1.72 i finito :)

    Szczerze mówiąc to mimo usilnych starań, wielu cennych i potencjalnie
    dupochronnych rzeczy dowiaduję
    się przypadkiem, tak jak teraz z okazji tego wątku.
    A przecież prowadzę, wydawało by się, banalnie prosty biznes od strony
    podatkowej.

    > Niby tak. Z drugiej strony musi być zaniżenie podatku, a raczej
    > *wielkiego* zaniżenia bym się nie spodziewał.

    Dlategoż nie boję się domiaru, tylko chciałbym zacząć poprawnie to
    wszytsko ewidencjonować :)

    A przecież wystarczyłoby tak skontruować przepisy, żeby wrzucać w koszty
    wszytsko na bieżąco,
    a nastepnie na koniec roku kazać wywalić to co nie weszło w skład
    sprzedanych towarów/usług/praw/itd,
    lub weszło tylko w części + jak już musi być to zostawić ten motyw
    amortyzacyjny, tylko trochę
    ustawę wyczyścić i język poprawić, bez wdawania się w szczególowe
    enumeracje które i tak zawsze będą niepełne,
    zwłaszcza jak powstawały dwie dekady temu... Czyli byłoby defacto to samo
    co teraz, ale przeciętnie
    rozgarnięty człowiek nie miałby wątpliwości jak te cholerne podatki
    obsługiwać przy KPiR,
    która swoją drogą można by wtedy zutilizować(co jest moim stałym
    postulatem, choćby z okazji
    takich wałków jak tutaj mamy).

  • 12. Data: 2007-08-13 07:49:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Aug 2007, t...@o...pl wrote:

    > Tutaj się nie zrozumieliśmy - ja cały czas mowię o sytuacji w której
    > zamawiam dzieło z prawami majątkowymi u kogoś innego, albo w innej DG
    > albo na standardową umowę o dzieło "wykonywaną osobiście".

    OK.
    To było tak z przezorności, bo od czasu do czasu na grupę wpadają
    geniusze, którzy chcą w koszty zaliczać wartosć rynkową różnych
    rzeczy, dajmy na to samochodu który kupili za 200 euro ("ale
    mi rzeczoznawca z pizetju do ubezpieczenia wycenił na 20 000 zł!"),
    więc żeby któryś z takich czytaczy złych wniosków nie wyciągał :)

> [...]
    > Bo, jak mi uświadomiłeś, że nie zakupuję WNiP, to znaczy że zakupuję...
    > no właśnie, co? Towar, usługę? Chyba usługę,

    To jest ćwiek.
    Literalnie rzecz biorąc należałoby na poważnie rozpatrzeć zastosowanie
    art.10.7
    ALE...
    Ale z kolei w takim układzie, LITERALNIE rozpatrując prawo, to taki
    "sprzedawca" w rozumieniu innych ustaw nie jest sprzedawcą (nie bić!)
    Dlaczego?
    Ano przecież taki hurtownik nie jest nabywcą licencji w rozumieniu
    przepisów o prawie autorskim; de facto jest pośrednikiem, czyli
    wykonuję usługę, tak jak piszesz :)

    Zresztą *na tym* haczyku ustawodawca również powiesił się przy
    ustawie o VAT, stosując (po ścisłym rozgraniczeniu dostawy towarów
    i świadczenia usług) określenie "świadczenia usługi handlu"!
    Trzeba przyznać, że sformalizowanie oddzielenia "sprzedaży" od
    "usługi" proste nie jest (większość problemów w ustawie o VAT
    rozwiązania w sposób sprzeczny z językowym rozumieniem tych
    słów, oraz przyjętym ich znaczeniem w prawie cywilnym, poprzez
    zaliczenie "świadczenia usług" do "sprzedaży"!).

    > Szczerze mówiąc to mimo usilnych starań, wielu cennych i potencjalnie
    > dupochronnych rzeczy dowiaduję się przypadkiem,

    Nic się nie martw :), chyba każdy tak ma.
    Z tego p. widzenia mamy naprawdę duuuuży bonus nad takimi, którzy
    "prowadzili" 20 czy 30 lat temu. Internetu nie było... pozostawało
    czytanie prasy, a tam CTL-F nie działa tak skutecznie jak w przeglądarce :)

    > A przecież prowadzę, wydawało by się, banalnie prosty biznes od strony
    > podatkowej.

    Tia...
    Sam jak zacząłem to po miesiącu prowadzenia polazłem do biura
    podatkowego.
    Doradczyni zaczęła od podstawowego pytania: "gdzie ma Pan wpisany
    remanent początkowy?" :>
    A wydawało mi się, że do grupy już zaglądałem :)

    Podobnie kilka "cytatów w Orki" pozwoliło popatrzeć ciut inaczej na
    niektóre rzeczy "w sprawach podatkowych" - np. to, że towar handlowy
    de facto jest traktowany jak majątek podatnika, przez co pomysł
    "to kupię towaru za 10 000 zł żeby podatek nie wyszedł" nie działa :)
    czy to że warunek uznania za koszt zawiera magiczną formułkę "w celu"
    i to ona kładzie na łopatki pomysł zaliczania w koszty wyposażenia
    nieewidencjonowanego kupionego przed rozpoczęciem DG :)

    Niestety, jak piszesz, to WYDAJE SIĘ być proste.
    Jak już się wie ;)

    > ustawę wyczyścić i język poprawić, bez wdawania się w szczególowe enumeracje
    > które i tak zawsze będą niepełne,
    > zwłaszcza jak powstawały dwie dekady temu...

    Moim zdaniem owe "enumaracje" wzięły się z chęci "dopilnowania" wszelkich
    wyjątków za pomocą przepisów szczegółowych. Wszystko przez to, ze jest
    za dużo wyjątków - przez to powstają "dziury", które łata się zapiskami do
    zapisków.
    A trzeba by zrobić jakiś artykuł z zasadami ogólnymi (sprowadzającymi się
    do "wszystko jest opodatkowane JEDEN RAZ, za wyjątkiem tego co nie
    opodatkowane wg art. 21 i opodatkowane dwa razy wg art. 23 :>)
    i odsyłaniem "z zastrzeżeniem art.X".
    Ale niestety - na to trzeba by całą ustawę uprościć, wywalając max.
    wyjatków. Prawda, że również różne "ulgi" trzeba by wyłączyć.
    Albo z góry założyć, że są podwójne :> (np. jak ktoś dostaje dotację
    na DG, to nie dość że dostał to może zaliczyć w koszty :>)

> [...]
    > obsługiwać przy KPiR,
    > która swoją drogą można by wtedy zutilizować(co jest moim stałym postulatem,

    Raczej bym dążył w stronę zastosowaną przy ewidencji VAT: "tak prowadzić,
    aby podatnik mógł prawidłowo policzyć podatek".
    I tyle.

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2007-08-13 10:04:44
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 13-08-2007 o 09:49:37 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Raczej bym dążył w stronę zastosowaną przy ewidencji VAT: "tak
    > prowadzić,
    > aby podatnik mógł prawidłowo policzyć podatek".
    > I tyle.

    A to to tak, napisałem to co napisalem przy założeniu, że departament
    d/s KPiR zostanie w MF :)

  • 14. Data: 2007-08-19 11:42:04
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Znalazłem.

    Ustawa mówi:

    Art.113.13. Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do
    importu towarów i
    usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której
    podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:
    (...)
    pkt.2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a
    także
    usługi jubilerskie;
    (...)

    ale zaraz potem jest:

    Art.113.14.Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w
    drodze rozporządzenia:
    1) w terminie do dnia 31 grudnia poprzedzającego rok podatkowy, kwotę, o
    której mowa w ust. 1, obliczoną według średniego kursu euro ogłaszanego
    przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października
    poprzedniego
    roku podatkowego, w zaokrągleniu do 100 zł;
    2) listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z
    uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce
    publicznej.

    Czyli minster ma sprecyzować o jakie doradztwo chodzi.
    No i co minister sprecyzował:

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu
    podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania
    faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których
    nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług

    § 1. Rozporządzenie określa:
    (...)
    4) listę towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a i
    pkt 2 ustawy.

    § 28. Określa się listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania
    zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą
    załącznik do rozporządzenia.

    A w załączniku czytamy:

    II. Usługi
    36. Usługi jubilerskie
    37. Rzeczoznawstwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą
    roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu
    zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego
    38. Usługi prawnicze świadczone przez notariuszy, adwokatów i radców
    prawnych

    Czyli:
    - usługi jubilerskie i prawnicze pokrywają się w ustawie i rozporzadzeniu
    - doradztwo z ustawy stało się rzeczoznawstwem - a więc nie podlegają
    zwolnieniu te usługi doradcze,
    które są jednocześnie usługami rzeczoznawstwa - potwierdzają to
    interpretacje które można znaleźć w necie.

  • 15. Data: 2007-08-19 11:51:23
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    http://209.85.135.104/search?q=cache:3_Ffj-q2woYJ:ga
    mma.infor.pl/portal/mk/_doc/orzecznictwo_BV_2.doc+do
    radztwo+rzeczoznawstwo+art.+113&hl=pl&ct=clnk&cd=2&c
    lient=opera

  • 16. Data: 2007-08-19 12:23:57
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Oraz

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Zakres-stosowania-ni
    ektorych-zwolnien-podmiotowych-w-VAT-1601234.html

  • 17. Data: 2007-08-20 02:02:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Aug 2007, t...@o...pl wrote:

    > Czyli minster ma sprecyzować o jakie doradztwo chodzi.
    > No i co minister sprecyzował:
    >
    > ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 25 maja 2005 r.

    Thx. Na razie nie czytam :), ale namiar jest istotny.

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2007-08-20 07:22:20
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 20-08-2007 o 04:02:48 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Thx. Na razie nie czytam :), ale namiar jest istotny.

    Nie dziwota że nie czytasz ;)

  • 19. Data: 2007-08-21 15:18:49
    Od: Ania <a...@g...pl>

    Ania pisze:
> [...]
    > Oprócz w.wym działalności firma rozpoczęła budowę prototypu urządzenia,
    > który w przyszłości posłuży za wzór do budowy docelowego urządzenia, z
    > wynajmu i uzywania, którego zamierzam czerpać dochód. Nie wykluczona
    > jest również seryjna produkcja w.wym urządzenia.
    > I teraz meritum sprawy, kupuję niezbędne surowce i części (stal,
    > elektronika, automatyka itp; niektóre pewnie zostaną jeszcze
    > kilkakrotnie zastąpione innymi - faza prototypu) i chciałabym odzyskać z
    > nich VAT oraz potraktować je jako koszt uzyskania przychodu, termin
    > ukończenia budowy jest bliżej nie określony.

    wyjasnilo sie, poki co to nie moze byc ST, ponieważ bedzie uzytkowane
    krocej niz rok, pozniej tak czy inaczej bedzie rozebrane, wiec poki co z
    faktur mozna odzyskac VAT, zbierac je i na koniec kiedy urządzenie
    bedzie gotowe wrucic dopiero w koszty, oczywiscie nalezy gromadzic pelna
    dokumentacje :) dla US