    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: budowa prototypu a KUP
    Date: Mon, 13 Aug 2007 09:49:37 +0200

    On Sat, 11 Aug 2007, t...@o...pl wrote:

    > Tutaj się nie zrozumieliśmy - ja cały czas mowię o sytuacji w której
    > zamawiam dzieło z prawami majątkowymi u kogoś innego, albo w innej DG
    > albo na standardową umowę o dzieło "wykonywaną osobiście".

    OK.
    To było tak z przezorności, bo od czasu do czasu na grupę wpadają
    geniusze, którzy chcą w koszty zaliczać wartosć rynkową różnych
    rzeczy, dajmy na to samochodu który kupili za 200 euro ("ale
    mi rzeczoznawca z pizetju do ubezpieczenia wycenił na 20 000 zł!"),
    więc żeby któryś z takich czytaczy złych wniosków nie wyciągał :)

    > I przy okazji zastanawiam się, czy te zakupowe umowy, są materiałem
    > który należy ujmować w kol. 10 i remanencie.
    > Bo, jak mi uświadomiłeś, że nie zakupuję WNiP, to znaczy że zakupuję...
    > no właśnie, co? Towar, usługę? Chyba usługę,

    To jest ćwiek.
    Literalnie rzecz biorąc należałoby na poważnie rozpatrzeć zastosowanie
    art.10.7
    ALE...
    Ale z kolei w takim układzie, LITERALNIE rozpatrując prawo, to taki
    "sprzedawca" w rozumieniu innych ustaw nie jest sprzedawcą (nie bić!)
    Dlaczego?
    Ano przecież taki hurtownik nie jest nabywcą licencji w rozumieniu
    przepisów o prawie autorskim; de facto jest pośrednikiem, czyli
    wykonuję usługę, tak jak piszesz :)

    Zresztą *na tym* haczyku ustawodawca również powiesił się przy
    ustawie o VAT, stosując (po ścisłym rozgraniczeniu dostawy towarów
    i świadczenia usług) określenie "świadczenia usługi handlu"!
    Trzeba przyznać, że sformalizowanie oddzielenia "sprzedaży" od
    "usługi" proste nie jest (większość problemów w ustawie o VAT
    rozwiązania w sposób sprzeczny z językowym rozumieniem tych
    słów, oraz przyjętym ich znaczeniem w prawie cywilnym, poprzez
    zaliczenie "świadczenia usług" do "sprzedaży"!).

    > Szczerze mówiąc to mimo usilnych starań, wielu cennych i potencjalnie
    > dupochronnych rzeczy dowiaduję się przypadkiem,

    Nic się nie martw :), chyba każdy tak ma.
    Z tego p. widzenia mamy naprawdę duuuuży bonus nad takimi, którzy
    "prowadzili" 20 czy 30 lat temu. Internetu nie było... pozostawało
    czytanie prasy, a tam CTL-F nie działa tak skutecznie jak w przeglądarce :)

    > A przecież prowadzę, wydawało by się, banalnie prosty biznes od strony
    > podatkowej.

    Tia...
    Sam jak zacząłem to po miesiącu prowadzenia polazłem do biura
    podatkowego.
    Doradczyni zaczęła od podstawowego pytania: "gdzie ma Pan wpisany
    remanent początkowy?" :>
    A wydawało mi się, że do grupy już zaglądałem :)

    Podobnie kilka "cytatów w Orki" pozwoliło popatrzeć ciut inaczej na
    niektóre rzeczy "w sprawach podatkowych" - np. to, że towar handlowy
    de facto jest traktowany jak majątek podatnika, przez co pomysł
    "to kupię towaru za 10 000 zł żeby podatek nie wyszedł" nie działa :)
    czy to że warunek uznania za koszt zawiera magiczną formułkę "w celu"
    i to ona kładzie na łopatki pomysł zaliczania w koszty wyposażenia
    nieewidencjonowanego kupionego przed rozpoczęciem DG :)

    Niestety, jak piszesz, to WYDAJE SIĘ być proste.
    Jak już się wie ;)

    > ustawę wyczyścić i język poprawić, bez wdawania się w szczególowe enumeracje
    > które i tak zawsze będą niepełne,
    > zwłaszcza jak powstawały dwie dekady temu...

    Moim zdaniem owe "enumaracje" wzięły się z chęci "dopilnowania" wszelkich
    wyjątków za pomocą przepisów szczegółowych. Wszystko przez to, ze jest
    za dużo wyjątków - przez to powstają "dziury", które łata się zapiskami do
    zapisków.
    A trzeba by zrobić jakiś artykuł z zasadami ogólnymi (sprowadzającymi się
    do "wszystko jest opodatkowane JEDEN RAZ, za wyjątkiem tego co nie
    opodatkowane wg art. 21 i opodatkowane dwa razy wg art. 23 :>)
    i odsyłaniem "z zastrzeżeniem art.X".
    Ale niestety - na to trzeba by całą ustawę uprościć, wywalając max.
    wyjatków. Prawda, że również różne "ulgi" trzeba by wyłączyć.
    Albo z góry założyć, że są podwójne :> (np. jak ktoś dostaje dotację
    na DG, to nie dość że dostał to może zaliczyć w koszty :>)

    > Czyli byłoby defacto to samo co
    > teraz, ale przeciętnie
    > rozgarnięty człowiek nie miałby wątpliwości jak te cholerne podatki
    > obsługiwać przy KPiR,
    > która swoją drogą można by wtedy zutilizować(co jest moim stałym postulatem,
    > choćby z okazji
    > takich wałków jak tutaj mamy).

    Raczej bym dążył w stronę zastosowaną przy ewidencji VAT: "tak prowadzić,
    aby podatnik mógł prawidłowo policzyć podatek".
    I tyle.

    pzdr, Gotfryd