    From: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: budowa wodociagu - pilne
    Date: Mon, 23 Aug 2004 10:45:50 +0200

    On 8/20/2004 11:53 PM, Gotfryd Smolik news wrote:

    > [...]
    >
    > Nie nadążam... gmina ma 100 megazłotych :) na nowy most, nie wolno
    > przekroczyć tej kwoty.
    > Ma kosztorys na 90 Mzł netto. Ma dopuścić propozycję do dalszych
    > rozważań czy odrzucić ? ;)

    Z pewnością gmina zapłaci z VAT-em, więc fizycznie te pieniądze powinna
    mieć.

    > No... a gmina to kim jest, przedsiębiorcą ? :)

    Gmina nie jest przedsiębiorcą, jadnakże dla wodociągu końcowym
    konsumentem są odbiorcy wody - nie ukrywam, że słabo znam finanse tego
    typu jednostek, podobnie jak to, jak nie jest dla mnie absolutnie jasne,
    kto jest włascicielem wodociągu i jak odbywają sie rozliczenia.

    Mały cytat (z Inforu):

    "Działalność gminy o charakterze użyteczności publicznej jest wycinkiem
    jej ogólnej działalności, polegającej na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb
    wspólnoty.
    Gminy, a także pozostałe jednostki administracji samorządowej, realizują
    zadania użyteczności publicznej w ramach działalności gospodarczej. W
    ramach tej działalności zaspokajają potrzeby zbiorowe ludności w drodze
    świadczenia usług powszechnie dostępnych. Tymczasem świadczenie usług
    jest jedną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Stąd
    wniosek, że gminy są podatnikami podatku VAT.
    Gmina jako osoba prawna wykonująca zadania publiczne w imieniu własnym i
    na własną odpowiedzialność, w zakresie, w jakim realizuje we własnym
    imieniu i na własny rachunek czynności określone w art. 2 ustawy z dnia
    8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym
    (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn.zm.), co ma miejsce w szczególności w
    ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej - jest
    podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1
    tej ustawy - stwierdził NSA w cytowanym już wyroku z 10 listopada 1999 r.
    W innym wyroku - z 11 maja 1999 r. (sygn. akt I SA/Łd 566) NSA -
    stwierdził, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz o podatku
    akcyzowym nie zawiera w swej treści zwolnienia podmiotowego gmin od tego
    podatku. " (koniec cytatu)

    Skoro jest podatnikiem i działa jak przedsiębiorca, to "przenosi" VAT
    dalej - wprawdzie go płaci i musi na to mieć pieniądze, ale też i go
    odlicza.

    > ...gminę... ? ;)
    > Nie krzycz proszę, ale ja nie mogę nadążyć i prowokuję coby ktoś wyłożył
    > "jak krowie na miedzy" dlaczego gminy VAT nie ma interesować !

    Być może w nowej ustawie o VAT jest coś, co czyni takie zainteresowanie
    zasadnym - jednakże o ile wiem, większość tego, co interesuje gminę (do
    zapłącenia) w związku z wodociągiem ma 22%.
    Dla precyzyjnej odpowiedzi należałoby dysponować informacją czego VAT
    dotyczy: projektu, inwestycji jako całości, urządzeń, etc.

    Pzdr: Catbert