  • 1. Data: 2004-08-20 14:54:14
    Temat: budowa wodociągu - pilne
    Od: "Dorota" <d...@u...to.poczta.onet.pl>

    Witam!
    Może ktoś udzieli mi pomocy. Otóż - Urząd Gminy rozpoczyna inwestycję budowy
    wodociągu. W związku z czym trzeba ustalić kosztorys. Czy w świetle nowej
    ustawy o VAT, wykonawcy powinni przyjąć stawkę 22% czy 7%? Dziękuję za
    pomoc.

    begin 666 Dorota.vcf
    M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..CM$;W)O=&$-"D9
    ..D1O<F]T
    M80T*14U!24P[4%)%1CM)3E1%4DY%5#IN;W-P86TN9'-L;W<Q0'!
    O8WIT82YO
    I;F5T+G!L#0I2158Z,C P-# X,C!4,30U-#$T6@T*14Y$.E9#05)$#0H`
    `
    end

  • 2. Data: 2004-08-20 15:25:01
    Temat: Re: budowa wodociagu - pilne
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 8/20/2004 4:54 PM, Dorota wrote:

> [...]
    > wodociągu. W związku z czym trzeba ustalić kosztorys. Czy w świetle nowej
    > ustawy o VAT, wykonawcy powinni przyjąć stawkę 22% czy 7%? Dziękuję za

    Na etapie kosztorysu VAT jest nieistotny - ponadto VAT w ogólności jest
    kosztem tylko dla konsumenta, czyli ostatniego w łańcuchu podatkowym.

    Ceny urzadzeń i prac wszelakich podaje sie w kwotach netto, VAT dolicza
    się w chwili wystawienia faktury. Kogo i dlaczego interesuje stawka VAT?

    PZdr: Catbert

  • 3. Data: 2004-08-20 15:50:56
    Od: "Dorota" <d...@u...to.poczta.onet.pl>

> [...]
    >
    > Ceny urzadzeń i prac wszelakich podaje sie w kwotach netto, VAT dolicza
    > się w chwili wystawienia faktury. Kogo i dlaczego interesuje stawka VAT?

    Vat jest istotny dla Urzędu Gminy - trzeba zaplanować wydatki i
    przeprowadzić przetarg na taką budowę. Tymczasem oferta wykonawcy zawierała
    wartość netto + 7% Vat. Zastanawiam się czy stawka vat-u nie powinna wynosić
    22%.

  • 4. Data: 2004-08-20 21:53:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Aug 2004, Catbert wrote:

> [...]
    [...]
    > + Na etapie kosztorysu VAT jest nieistotny

    Nie nadążam... gmina ma 100 megazłotych :) na nowy most, nie wolno
    przekroczyć tej kwoty.
    Ma kosztorys na 90 Mzł netto. Ma dopuścić propozycję do dalszych
    rozważań czy odrzucić ? ;)

    > + - ponadto VAT w ogólności jest
    > + kosztem tylko dla konsumenta, czyli ostatniego w łańcuchu podatkowym.

    No... a gmina to kim jest, przedsiębiorcą ? :)

    > + Ceny urzadzeń i prac wszelakich podaje sie w kwotach netto, VAT dolicza się w
    > + chwili wystawienia faktury. Kogo i dlaczego interesuje stawka VAT?

    ...gminę... ? ;)
    Nie krzycz proszę, ale ja nie mogę nadążyć i prowokuję coby ktoś wyłożył
    "jak krowie na miedzy" dlaczego gminy VAT nie ma interesować !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-08-23 08:45:50
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 8/20/2004 11:53 PM, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > przekroczyć tej kwoty.
    > Ma kosztorys na 90 Mzł netto. Ma dopuścić propozycję do dalszych

    Z pewnością gmina zapłaci z VAT-em, więc fizycznie te pieniądze powinna
    mieć.

    > No... a gmina to kim jest, przedsiębiorcą ? :)

    Gmina nie jest przedsiębiorcą, jadnakże dla wodociągu końcowym
    konsumentem są odbiorcy wody - nie ukrywam, że słabo znam finanse tego
    typu jednostek, podobnie jak to, jak nie jest dla mnie absolutnie jasne,
    kto jest włascicielem wodociągu i jak odbywają sie rozliczenia.

    Mały cytat (z Inforu):

    "Działalność gminy o charakterze użyteczności publicznej jest wycinkiem
    jej ogólnej działalności, polegającej na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb
    wspólnoty.
    Gminy, a także pozostałe jednostki administracji samorządowej, realizują
    zadania użyteczności publicznej w ramach działalności gospodarczej. W
    ramach tej działalności zaspokajają potrzeby zbiorowe ludności w drodze
    świadczenia usług powszechnie dostępnych. Tymczasem świadczenie usług
    jest jedną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Stąd
    wniosek, że gminy są podatnikami podatku VAT.
    Gmina jako osoba prawna wykonująca zadania publiczne w imieniu własnym i
    na własną odpowiedzialność, w zakresie, w jakim realizuje we własnym
    imieniu i na własny rachunek czynności określone w art. 2 ustawy z dnia
    8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym
    (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn.zm.), co ma miejsce w szczególności w
    ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej - jest
    podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1
    tej ustawy - stwierdził NSA w cytowanym już wyroku z 10 listopada 1999 r.
    W innym wyroku - z 11 maja 1999 r. (sygn. akt I SA/Łd 566) NSA -
    stwierdził, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz o podatku
    akcyzowym nie zawiera w swej treści zwolnienia podmiotowego gmin od tego
    podatku. " (koniec cytatu)

    Skoro jest podatnikiem i działa jak przedsiębiorca, to "przenosi" VAT
    dalej - wprawdzie go płaci i musi na to mieć pieniądze, ale też i go
    odlicza.

    > ...gminę... ? ;)
    > Nie krzycz proszę, ale ja nie mogę nadążyć i prowokuję coby ktoś wyłożył
    > "jak krowie na miedzy" dlaczego gminy VAT nie ma interesować !

    Być może w nowej ustawie o VAT jest coś, co czyni takie zainteresowanie
    zasadnym - jednakże o ile wiem, większość tego, co interesuje gminę (do
    zapłącenia) w związku z wodociągiem ma 22%.
    Dla precyzyjnej odpowiedzi należałoby dysponować informacją czego VAT
    dotyczy: projektu, inwestycji jako całości, urządzeń, etc.

    Pzdr: Catbert

  • 6. Data: 2004-08-24 11:48:33
    Od: "jaPITole" <h...@t...pl>

    Lubicie pogadać i tyle!
    Gmina realizuje inwestycje, wodociąg dla mieszkańców, zgodnie z Atr.146
    ust. 1 pkt 2 oferenci powinni składać oferty ze stawką 7 % i już!!!

  • 7. Data: 2004-08-28 07:43:12
    Temat: RP: przetarg a VAT, było: budowa wodociagu - pilne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Aug 2004, Dorota wrote:
    [...]
    >+ Vat jest istotny dla Urzędu Gminy - trzeba zaplanować wydatki
    >+ i przeprowadzić przetarg na taką budowę.

    W rzeczpospolitej:
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_040823/p
    rawo/prawo_a_4.html

    ...jest artykuł wskazujący na ten problem również w przypadku
    wykonania przez "zagranicznych" - oni wykazują BEZ VAT.

    Jest pokazane jak może być zrobiona oferta aby wilk był
    syty i owca cała :) - przez wskazanie że porównane zostaną
    ceny "bez naliczonego podatku VAT" lub "z naliczonym należnym
    podatkiem" - inaczej "zagraniczny" może się czepiać że jest
    dyskryminowany :)
    Oczywiście nie zwalnia to od rozwiązania problemu "a ile tego
    VATu [jaka stawka] ma być" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-08-28 10:54:09
    Od: "Dorota" <d...@u...to.poczta.onet.pl>

    > Lubicie pogadać i tyle!
    > Gmina realizuje inwestycje, wodociąg dla mieszkańców, zgodnie z Atr.146
    > ust. 1 pkt 2 oferenci powinni składać oferty ze stawką 7 % i już!!!

    A jeśli budowa wodociągu jest związana z budownictwem mieszkaniowym, ale nie
    tylko - jeśli łącza będą wykonywane również do innych obiektów? Co wtedy?
    Jaki VAT? Zgodnie z nową ustawą tylko infrastruktura związana budownictwem
    mieszkaniowym jest objęta stawką 7% i to do 1 stycznia 2007r (o ile dobrze
    pamiętam). W pozostałych przypadkach 22%. Może wówczas należałoby to
    rozdzielić? Co o tym sądzisz?

  • 9. Data: 2004-08-28 11:06:48
    Od: "Dorota" <d...@u...to.poczta.onet.pl>

> [...]
    > Dla precyzyjnej odpowiedzi należałoby dysponować informacją czego VAT
    > dotyczy: projektu, inwestycji jako całości, urządzeń, etc.

    Chodzi mi o VAT dotyczący jedynie robót budowlanych na wykonanie wodociągu,
    sprawa VAT-u w pozostałych przypadkach jest jasna.

    A tak na marginesie, czy jest tu ktoś kto zna dokładnie rozliczenia w
    jednostkach samorządu terytorialnego i mógłby od czasu do czasu mnie
    wesprzeć?
    Pozdrawiam.