    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: czy księgowa może pracować bezumownie i nieodpłatnie, jako
    wolontariusz?
    Date: Thu, 17 Feb 2005 15:35:47 +0100

    On Thu, 17 Feb 2005, joryk wrote:

    >+ > I wtedy będzie to ZLECENIE.
    >+
    >+ NIE-KO-NIECZ-NIE. :)))

    Thx. za obudzenie :)

    >+ Mamy jeszcze ustawę o działalności pozytku publicznego i wolontariacie
    >+ gdzie jest nowy typ pacjenta: wolontariusz - "rozumie się przez to osobę,
    >+ która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia na zasadach
    >+ określonych w ustawie."
    >+ Jaki jest charakter tego stosunku prawnego? Jest to nowa jakość w stosunku
    >+ do starych stosunków: umowy o pracę, zlecenia, dzieła lub innych usług
    >+ nienazwanych.

    Prawdę mówiąc - pozostają pewne wątpliwości co do przynajmniej
    elementów :) pasujących z przepisów ogólnych.
    Nie przymierzając za dokładnie to można porównać regulacje KP
    do regulacji KC: prawdą jest iż "tworzą nową jakość" (umowę
    o pracę) ale akurat umowa o pracę kwalifikuje się z p. widzenia
    KC do umów nie nazwanych :) (*jakby* nie była nazwana w KP, to
    mam na myśli :)) dlatego iż *wyklucza* dopasowanie do umów
    zlecenia czy o dzieło: wynagrodzenie należy się za "przyjście
    do pracy" czyli "gotowość"...
    Natomiast z tego nie wynika żeby do spraw *nie* uregulowanych
    w KP nie miały zastosowania przepisy KC - mają.
    Zgadza się dotąd ?
    No to teraz pytanie: czy umowa bezpłatnego zlecenia tylko
    dlatego że *również* spełnia wymogi umowy wolontariatu
    *przestaje* być umową zlecenia ?
    IMHO nie. Tyle, iż przepisy ustawy o wolontariacie będą
    miały pierwszeństwo przed regulacjami KC - *o ile występuje
    sprzeczność* ! - jako szczegółowsze.

    Natomiast prawdą jest iż trzeba je (przepisy "wolontarialne")
    w tym momencie "przymierzyć" do ograniczeń przepisów
    dot. prowadzenia ksiąg. Pewnie sam ustawodawca nie przewidywał
    co z tego wyniknie ;)

    >+ tu jest ustawa http://pozytek.ngo.pl/labeo/app/cms/x/20972

    Thx. !

    --