  • 1. Data: 2010-03-02 08:59:23
    Temat: czy to już jest działalność gospodarcza
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    od wielu lat wykonuje usługi na podstawie umów o dzieło ze sprzedażą
    praw autorskich (jest to moje jedyne żródlo dochodu, nie mam nigdzie
    etatu). Ostatnio w zusie jakaś panna (chyba nowa, bo wcześniej jej nie
    widziałem) nie kryła swego zdziwienia, że nie mam zarejestrowanej
    działalności gospodarczej i nie odprowadzam składek ubezpieczenia
    społecznego. Wg niej, jeśli świadczę te usługi w sposób ciągły i
    zorganizowany (cokolwiek to znaczy...), to muszę mieć zarejestrowaną
    działalność, i postraszyła mnie, że ściągną składki za poprzednie
    lata. Nie pamiętam dokładnie, jak to było kiedy zaczynałem, ale wydaje
    mi się, że właśnie m.in. w zusie uzyskałem informację, że nie muszę
    mieć działalności, jeśli świadczę te usługi tylko firmom, a one
    zatrudniają mnie na umowę o dzieło i nie mogę świadczyć tych usług
    osobom prywatnym.
    Czy coś się zmieniło, czy powinienem coś zmieniać, rejestrować się i
    płacić zus?
    Na jakich przepisach opierać się definiując działalność gospodarczą i
    obowiązek jej rejestracji?

    pozdrawiam
    s_13

  • 2. Data: 2010-03-02 10:43:32
    Temat: Re: czy to już jest działalność gospodarcza
    Od: "tp" <t...@p...fm>

    Użytkownik "s_13" <s...@i...pl> napisał

> [...]
    > płacić zus?
    > Na jakich przepisach opierać się definiując działalność gospodarczą i

    Poszukaj parę dni wstecz - sam się nad tym zastanawiałem w którymś podpiętym
    wątku - dostałem odpowiedź, że jeśli umowy TYLKO z firmami to nic się nie
    dzieje i nie trzeba niczego rejestrować.

    Zapytam jeszcze: po co byłeś w ZUSie?

    Pozdrawiam
    tp

  • 3. Data: 2010-03-02 12:48:50
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Poszukaj par dni wstecz - sam si nad tym zastanawia em w kt rym podpi tym
    > w tku - dosta em odpowied , e je li umowy TYLKO z firmami to nic si nie
    > dzieje i nie trzeba niczego rejestrowa .

    i tego się trzymam :-)
    popytałem kolegów po fachu i nikt nie widzi problemu

    > Zapytam jeszcze: po co by e w ZUSie?

    dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne,
    podpisane z NFZ, ale... płacisz i wypełniasz DRA w zusie... :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 4. Data: 2010-03-02 12:55:06
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-03-2010 o 13:48:50 s_13 <s...@i...pl> napisał(a):

    > i tego się trzymam :-)
    > popytałem kolegów po fachu i nikt nie widzi problemu

    Bez urazy ale to nie jest najlepsze źródło informacji.
    Skąd wiesz że nie idziecie w grupie na rzeź ;)

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2010-03-02 13:58:31
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    .googlegroups.com...
    > Poszukaj par dni wstecz - sam si nad tym zastanawia em w kt rym podpi tym

    >dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne,
    >podpisane z NFZ, ale... płacisz i wypełniasz DRA w zusie... :-)

    Nie lepiej jakas umowe-zleconko 50-100 zl na miesiac sobie zalatwic? :)
    Wyjdzie 10 razy taniej niz dobrowolne NFZ

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2010-03-02 14:35:32
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 02-03-2010 14:58, SDD pisze:
    > Użytkownik "s_13"<s...@i...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Nie lepiej jakas umowe-zleconko 50-100 zl na miesiac sobie zalatwic? :)
    > Wyjdzie 10 razy taniej niz dobrowolne NFZ

    Lepiej na minimum 201zł brutto, inaczej ryczałt i interes jest dużo droższy.

    A, zlecenie dla niezatrudnionego nigdzie to też cały ZUS. No, chorobowe
    można ominąć.

    Ile się płaci tego dobrowolnego zdrowotnego?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2010-03-02 17:43:13
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Ile się płaci tego dobrowolnego zdrowotnego?

    Ok 300 zl kosztuje dobrowolne (jest to 4/3 zdrowotnego placonego przez
    przedsiebiorcow)

    Nawet uwzgledniajac ryczalt przy drobnych zleceniach sie oplaci.

    Pozdrawoam
    SDD

  • 8. Data: 2010-03-02 18:30:11
    Temat: Re: czy to ju? jest dzia?alno?ae gospodarcza
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-03-2010 o 18:43:13 SDD <s...@t...pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisa? w wiadomo?ci

    > Ok 300 zl kosztuje dobrowolne (jest to 4/3 zdrowotnego placonego przez
    > przedsiebiorcow)

    Inaczej - przedsiębiorcy płacą 9% od 75% średniego itd., a dobrowolni - od
    100%.

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2010-03-02 18:31:57
    Temat: Re: czy to ju? jest dzia3alno?a gospodarcza
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
    Dnia 02-03-2010 o 18:43:13 SDD <s...@t...pl> napisał(a):

    >Inaczej - przedsiębiorcy płacą 9% od 75% średniego itd., a dobrowolni - od
    >100%.

    Dokladnie - a 100/75 = 4/3.

    Pozdrawiam
    SDD