  • 11. Data: 2007-01-08 19:22:53
    Temat: Re: czy to koniec metody kasowej przy KPIR
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-01-2007 o 20:17:08 latet <s...@x...pl> napisał(a):

    > OK. Idiotyczne to, ale coż.
    > Ja do tej pory wpisywalem wszedzie z datą faktycznej płatności.
    > Nie zamierzam korygowac, bo niby co? Na tresc zadnej deklaracji
    > to nie wplynęło (bo zawsze był to i tak ten sam miesiąc).
    >
    > Rozumiem, ze błędem na ktory czyha kontroler jest odliczenie
    > sobie VAT-u o miesiąc wczesniej niż wolno?
    >
    > Nie rozumiem tylko jak mozna cos wpisac do księgi z datą
    > wystawienia faktury, jesli ta przychodzi wiele dni pozniej i nawet
    > to juz moze byc inny miesiac.

    Przecież w KPiR masz datę zdarzenia gospodarczego, a nie wyjęcia listu ze
    skrzynki.

    pozdr

  • 12. Data: 2007-01-08 19:50:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Jan 2007, zatra wrote:

    > Witam
    > Czytam te nowe zmiany i w art.22 pkt 6b .....
    > 6b. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników,
    > o których mowa w ust. 6, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub
    > innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.
    >
    > Czy to znaczy, że dla prowadzących KPiR w 2007 roku koszt powstaje zawsze z
    > chwilą wystawienia faktury - czyli zostaje ogólnie wprowadzona metoda tkz.
    > memoriałowa

    IMO nie.
    Popatrz tak: 6b mówi "o których mowa w ust.6", zaś tam jest powiedziano
    "o ile (KPiR) są prowadzone tak że można...".
    Inaczej mówiąc, podatnik sobie WYBIERA jak prowadzi księgi.

    Co przemawia przeciw?

    Uściślono tylko co oznacza memoriał :) i że jest określony datą
    wystawienia dokumentu, co dotyczy w zasadzie przypadku 5c (tylko).
    BTW: jest to inna data niż na PK, będzie okazja czasem się z księgowymi
    od PK pokłócić ;)

    > i oznacza to koniec metody kasowej?

    A dla metody kasowej za datę poniesienia uważasz termin zapłaty czy
    datę jej dokonania (przelewem/oświadczeniem o kompensacie/wydaniem
    weksla/...)? :) - bo różnie dedukują ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2007-01-08 19:57:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Jan 2007, t wrote:

    > IMVHO Art 22.6b mówi że dla wszytskich podatników o których mowa w ust.
    > 6(czyli prowadzących KPiR)

    "...w taki sposób że można przypisać koszty do przychodów..."!
    IMO oczywiscie :)
    Są tam takie słowa czy nie?

    > to mogę się myslić.

    E tam, nad czym byśmy dyskutowali ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2007-01-08 20:07:56
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-01-2007 o 20:57:10 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > "...w taki sposób że można przypisać koszty do przychodów..."!
    > IMO oczywiscie :)
    > Są tam takie słowa czy nie?

    Są tam takie słowa, ale jakby ktoś zapytał Cię o jakich podatników chodzi
    w ust. 6
    to co byś odpowiedział? Że o tych prowadzących KPiR do których odnosza się
    zasady określone
    w ... pod warunkeim że ... ? :) Pytam przewrotnie, bo dla mnie to jest
    dosyć oczywiste o jakich
    podatników może chodzić.

    > E tam, nad czym byśmy dyskutowali ;)

    ano :)

    pozdr

  • 15. Data: 2007-01-08 20:10:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Jan 2007, latet wrote:

    > Nie rozumiem tylko jak mozna cos wpisac do księgi z datą
    > wystawienia faktury, jesli ta przychodzi wiele dni pozniej i nawet
    > to juz moze byc inny miesiac.

    A bo poruszasz dwie osobne sprawy:
    - określenie z jaką datą jest prawo ujecia kosztu; z przepisu jak
    widać wynika że wcale nie musi to być data otrzymania, wpisania
    do KPiR, czy jakakolwiek inna niż... data przepisowego "uznania"
    kosztu :)
    - przepisy pozwalają tak ułożyć wpisywanie, że robi się je "do
    20. następnego miesiąca" - i wpisy za tenże miesiąc robi się
    wtedy chronologicznie.
    Nic to że otrzymano 5 miesiąca następnego, jak robi się "rozliczenie"
    np. 12 (bo ktoś ma taki humor) to wszystko co otrzymał do 12.
    sortuje chronologicznie i już.
    Trzeba zastrzec że WOLNO tak prowadzić księgę :)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2007-01-08 20:13:35
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-01-2007 o 20:50:43 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > "o ile (KPiR) są prowadzone tak że można...".
    > Inaczej mówiąc, podatnik sobie WYBIERA jak prowadzi księgi.

    Podatnik sobie wybiera, ale o jakich podatnikach mówi ust. 6?
    Hint: Otwórz jakąkolwiek ustawę i wyszukaj frazy "o których mowa",
    to dużo powie o intencjach ustawodawcy. Zakładając racjonalność
    ustawodawcy ciężko mi się zgodzić że ust. 6b dotyczy tylko memoriałowców.

    pozdr

  • 17. Data: 2007-01-08 20:24:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Jan 2007, latet wrote:

    > P.S. {pytanie z historii}
    > Jaki sens miało to wcześniejsze rozdzielenie rozliczania pit i vat
    > za media? Ale może naiwnie zakładam, że jakiś miało.

    Nie miało dla "szaraczków telekominikacyjnych", czyli kogoś kto
    płacił za telefony w firmie. Ale źródło ma w innym momencie
    powstania obowiązku podatkowego od telekomunikacji.
    Założenie że obowiązek podatkowy powstaje w innym momencie
    niż prawo do odliczania, mogłoby powodować że Skarb Państwa
    musiałby niekiedy "skredytować" VAT (odliczony przez korzystających
    z telefonów, a nie odprowadzony przez telekomy).
    Dlaczego ustalono inny moment podatkowy dla telekomów? - a to
    już nie mnie pytaj. Ale "zamieszanie" IMO z tego wynika.

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2007-01-08 20:26:10
    Od: Sławomir Januszkiewicz <n...@c...com.pl>

    t napisał(a):

    > Do PIT z datą na fakturze, do VAT z terminem płatności, nic się nie
    > zmieniło

    Obawiam się, że zmieniło sie w 2004 wyrokiem NSA :-). Jak sprawdzę to
    podam sygnaturę i nazwę firmy (ale jak piszę obawiam się - bo tylko coś
    mi po głowie chodzi). Sąd orzekł, że można obie rzeczy liczyć tak samo
    na korzyść podatnika.

    Pzdr.
    Nuter

  • 19. Data: 2007-01-08 20:27:45
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-01-2007 o 21:26:10 Sławomir Januszkiewicz <n...@c...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > podam sygnaturę i nazwę firmy (ale jak piszę obawiam się - bo tylko coś
    > mi po głowie chodzi). Sąd orzekł, że można obie rzeczy liczyć tak samo

    To dlaczego obawiasz się skoro na korzyść podatnika? :)
    I jaką moc prawotwórczą ma wyrok NSA ;) ?

  • 20. Data: 2007-01-08 21:03:44
    Od: Sławomir Januszkiewicz <n...@c...com.pl>

    t napisał(a):

    > To dlaczego obawiasz się skoro na korzyść podatnika? :)
    > I jaką moc prawotwórczą ma wyrok NSA ;) ?

    To nie ja się martwiłem (swoją drogą sam robiłem to "ministerialnie")
    :-). A moc ma co najmniej taka samą jak jakies chore rozporządzenie MF
    (a TK twierdzi, że nawet wiekszą) ;-).

    Pzdr
    Nuter