    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: czy umowę użyczenia lokalu trzeba rejestrowac w US?
    Date: Mon, 02 May 2011 12:44:49 +0200

    W dniu 2011-05-02 12:29, Rafal T. pisze:

    > 560 czynsz + 150 prąd i gaz. ponad 700pln w koszty miesiecznie - głupio
    > jest ponosząc faktyczne koszta nie wpisywać ich w KPiR.
    >
    > A czy umowa najmu moze być podpisana w taki sposób że wynajmujący nie
    > będzie placił podatków (bo nie będzie zarabiał na tym?

    To już zależy od tego jak się będzie rozliczał. Nie znam się na tym.
    Jeśli to jakiś "ryczałt", to może będzie stratny, ale jeśli będzie miał
    księgowość, gdzie po stronie przychodów będzie to, co dostaje, a po
    stronie kosztów, to co płaci, to może wyjdzie na zero?

    > Dzięki za oświecenie. Cieżko myśle:)

    W sprawie bezpłatnego użyczenia dawniej była jeszcze taka akcja:

    http://www.nieruchomosci.beck.pl/index.php?cid=15&id
    =431&mod=m_artykuly

    "Zawarcie przez strony zamiast faktycznej umowy najmu umowy użyczenia ze
    względu na ewentualną ucieczkę od fiskusa jest nie tylko złudne, ale
    wręcz nieopłacalne. W przypadku użyczenia nieruchomości przychód
    osiągają obie strony kontraktu.

    Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z 15.2.1992 r. o podatku dochodowym od
    osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.; dalej
    PDOPrU), przychodem z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w
    całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz
    jednostkom organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa się
    równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu
    lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości
    czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie
    nieruchomości tego samego rodzaju."

    ale głowy nie daję, czy przepisy obecnie nie zmieniły się na korzyść
    podatników, ztn. czy bezpłatne użyczenie (lub najem poniżej wartości
    rynkowych) nadal zobowiązuje do zaksięgowania tego jako przychód
    właściciela nieruchomości. Jakieś dwa lata temu miało się to chyba
    zmienić, ale nie śledziłem tematu dokładnie.

    --
    Liwiusz