  • 1. Data: 2011-05-02 02:44:53
    Temat: czy umowę użyczenia lokalu trzeba rejestrowac w US?
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    Witam

    Czy umowę użyczenia lokalu trzeba rejestrowac w US? Jakie są możliwe
    rozwiązania?

    1. osoba fizyczna wynajmuje drugiej osobie nie prowadzącej DG.

    2. osoba fizyczna wynajmuje osobie fizycznej prowadzącej DG caly lokal

    3. żona wynajmuje swojemy własnemu mężowi jedno mieszkanie które należy
    tylko do żony.

    W US twierdzą że jak jest pokrewieństwo to się nie zglasza.... Ale już
    dlaczego tak jest to się nie wyjaśnią. Zastanawia mnie też jedna rzecz.
    Jeśli mieszkanie zostanie wynajęte na umowę użyczenia to rzeczą
    oczywistą jest wliczanie czynszu w koszta - ale jak wliczać opłaty za
    media na podstawie fvat wystawianych przez PGiNG, PGE etc? Faktury są
    wystawiane na właściciela.

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 2. Data: 2011-05-02 09:08:04
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > jest wliczanie czynszu w koszta - ale jak wliczać opłaty za media na
    > podstawie fvat wystawianych przez PGiNG, PGE etc? Faktury są wystawiane na

    Czy napewno jest rzeczą oczywistą? Skoro jest to mieszkanie użyczone, to
    trzeba by było się zastanowić, co obejmuje to użyczenie. Wydaje mi się, że
    stałe opłaty bezpośrenio związane z istnieniem mieszkania (np. czynsz, ale
    nie prąd) są niejako jego częścią. Przy najmie co innego. Tam określacie co,
    kto płaci.

  • 3. Data: 2011-05-02 09:11:04
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-05-02 11:08, s...@a...pl pisze:

> [...]
    > nie prąd) są niejako jego częścią. Przy najmie co innego. Tam określacie co,

    Jak użyczenie może obejmować jakieś opłaty, skoro z definicji jest
    bezpłatne?

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2011-05-02 09:40:14
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    W dniu 11-05-02 11:11, Liwiusz pisze:

    > Jak użyczenie może obejmować jakieś opłaty, skoro z definicji jest
    > bezpłatne?

    Jak użyczę samochód bezpłatnie to jeżdżę aż skończy się paliwo? Czy mogę
    wlać trochę i poniesione koszta wpisać w KPiR?

    Urząd skarbowy na to pytanie odpowiada, że mogę w koszta wrzucać koszta
    utrzymania.

    typowy wzór umowy użyczenia z internetu zawiera taki (lub podobny) zapis:
    "
    § 6
    Biorący do używania zobowiązuje się płacić jedynie czynsz
    administracyjny, w wysokości określonej w zawiadomieniach
    administracji budynku, w którym znajduje się użyczany Lokal.
    Ponadto Biorący do używania zobowiązuje się ponosić opłaty za energię
    elektryczną, gaz, opłaty komunalne oraz opłaty za używanie telefonu."

    więc nie rozumiem dlaczego kwestionujesz opłaty w umowie użyczenia? Może
    jakiś jestem za bardzo weekendowy jeszcze:)

    pozdr
    rafal

  • 5. Data: 2011-05-02 09:46:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-05-02 11:40, Rafal T. pisze:

    > Jak użyczę samochód bezpłatnie to jeżdżę aż skończy się paliwo? Czy mogę
    > wlać trochę i poniesione koszta wpisać w KPiR?

    Możesz wlać.

    > Urząd skarbowy na to pytanie odpowiada, że mogę w koszta wrzucać koszta
    > utrzymania.

    Nie zmienia to faktu, że temu, od kogo bierzesz w użyczanie nic nie
    musisz płacić.

> [...]
    >
    > więc nie rozumiem dlaczego kwestionujesz opłaty w umowie użyczenia? Może
    > jakiś jestem za bardzo weekendowy jeszcze:)

    Kwestionuję, ponieważ kwestionuje to kodeks cywilny. A błędne wzory umów
    na internecie to przecież norma.

    art. 710
    Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu,
    przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na *bezpłatne* używanie oddanej
    mu w tym celu rzeczy.

    Jeśli ktoś ma zapłacić "tylko" czynsz, to nie jest to już użyczenie.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2011-05-02 10:16:42
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    W dniu 11-05-02 11:46, Liwiusz pisze:

> [...]
    > mu w tym celu rzeczy.
    >
    > Jeśli ktoś ma zapłacić "tylko" czynsz, to nie jest to już użyczenie.

    OK. Rozumiem,......... że chyba dalej nic nie rozumiem. To w takim razie
    postawię pytanie inaczej. Jak można zapewnić sobie tytuł prawny do
    lokalu aby wrzucać w koszt uzyskania przychodu?

    Jeśli byśmy odnieśli to do wyżej wymionego samochodu to przecież byłby
    użyczony bezplatnie. Sorry za głupie pytania - albo jest jakiś "niuans"
    albo nie rozumiem w ogóle sprawy.

    pozdrawiam
    Rafal

  • 7. Data: 2011-05-02 10:23:04
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-05-02 12:16, Rafal T. pisze:

    > OK. Rozumiem,......... że chyba dalej nic nie rozumiem. To w takim razie
    > postawię pytanie inaczej. Jak można zapewnić sobie tytuł prawny do
    > lokalu aby wrzucać w koszt uzyskania przychodu?

    No ale Ty chcesz płacić za ten lokal, czy nie? Jak płacić, to umowa
    najmu. Jak nie płacić - to użyczenie i nic w koszty nie dajesz, bo
    kosztów nie ponosisz.

    > Jeśli byśmy odnieśli to do wyżej wymionego samochodu to przecież byłby
    > użyczony bezplatnie. Sorry za głupie pytania - albo jest jakiś "niuans"
    > albo nie rozumiem w ogóle sprawy.

    Jeśli już porównywać do samochodu, to przecież ta "benzyna i naprawy" to
    tak jakbyś sobie meble do tego bezpłatnego lokalu kupował - możesz.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2011-05-02 10:29:23
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    W dniu 11-05-02 12:23, Liwiusz pisze:

    > No ale Ty chcesz płacić za ten lokal, czy nie? Jak płacić, to umowa
    > najmu. Jak nie płacić - to użyczenie i nic w koszty nie dajesz, bo
    > kosztów nie ponosisz.

    560 czynsz + 150 prąd i gaz. ponad 700pln w koszty miesiecznie - głupio
    jest ponosząc faktyczne koszta nie wpisywać ich w KPiR.

    A czy umowa najmu moze być podpisana w taki sposób że wynajmujący nie
    będzie placił podatków (bo nie będzie zarabiał na tym?

    > Jeśli już porównywać do samochodu, to przecież ta "benzyna i naprawy" to
    > tak jakbyś sobie meble do tego bezpłatnego lokalu kupował - możesz.

    Dzięki za oświecenie. Cieżko myśle:)

    pozdr
    rafal

  • 9. Data: 2011-05-02 10:44:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-05-02 12:29, Rafal T. pisze:

> [...]
    >
    > A czy umowa najmu moze być podpisana w taki sposób że wynajmujący nie
    > będzie placił podatków (bo nie będzie zarabiał na tym?

    To już zależy od tego jak się będzie rozliczał. Nie znam się na tym.
    Jeśli to jakiś "ryczałt", to może będzie stratny, ale jeśli będzie miał
    księgowość, gdzie po stronie przychodów będzie to, co dostaje, a po
    stronie kosztów, to co płaci, to może wyjdzie na zero?

    > Dzięki za oświecenie. Cieżko myśle:)

    W sprawie bezpłatnego użyczenia dawniej była jeszcze taka akcja:

    http://www.nieruchomosci.beck.pl/index.php?cid=15&id
    =431&mod=m_artykuly

    "Zawarcie przez strony zamiast faktycznej umowy najmu umowy użyczenia ze
    względu na ewentualną ucieczkę od fiskusa jest nie tylko złudne, ale
    wręcz nieopłacalne. W przypadku użyczenia nieruchomości przychód
    osiągają obie strony kontraktu.

    Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z 15.2.1992 r. o podatku dochodowym od
    osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.; dalej
    PDOPrU), przychodem z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w
    całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz
    jednostkom organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa się
    równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu
    lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości
    czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie
    nieruchomości tego samego rodzaju."

    ale głowy nie daję, czy przepisy obecnie nie zmieniły się na korzyść
    podatników, ztn. czy bezpłatne użyczenie (lub najem poniżej wartości
    rynkowych) nadal zobowiązuje do zaksięgowania tego jako przychód
    właściciela nieruchomości. Jakieś dwa lata temu miało się to chyba
    zmienić, ale nie śledziłem tematu dokładnie.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2011-05-02 10:52:36
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    W dniu 11-05-02 12:44, Liwiusz pisze:

> [...]
    > właściciela nieruchomości. Jakieś dwa lata temu miało się to chyba
    > zmienić, ale nie śledziłem tematu dokładnie.

    Dzięki za rzeczowe odpowiedzi. Mi namieszali w US. Postaram sie w środę
    jeszcze raz to zweryfikować. US twierdzi (tzn jedna pani :) ) że powinna
    być umowa użyczenia i że jej nie rejestuje sie w US i że można sobie
    wpuszczać w koszta. Oczywiście jest opcja taka że podpiszę z żoną umowę
    najmu na ciut wyższą kwotę - ale wtedy ryczalt dojdzie... A tak żeby sie
    to opłacalo to musi być co najmniej dwa razy czynsz z opłatami. Z tym że
    wtedy to jest glupie - ja sobie wrzucę w koszta zaplacę mniejszy podatek
    - a żona zaplaci ryczałt...

    pozdr
    rafal