    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: darowanie domu po spadku
    Date: Wed, 13 Sep 2006 21:50:16 +0200
    <ee8e5f$dk5$1@nemesis.news.tpi.pl> <ee915o$ghj$1@inews.gazeta.pl>
    <ee946q$gn1$1@nemesis.news.tpi.pl>

    On Wed, 13 Sep 2006, gonia wrote:

    > nie będę się kłóciła, uwierzę na słowo

    IMO wynika wprost z cytowanej częsci K.C. :)

    Niemniej nie o to poszło, a o:

    > tu się nie zgodzę, mowa jest o doliczeniu - a w tak podanej sytuacji
    > mówilismy o uwzględnieniu tylko tej darowizny

    Zdaje się że po prostu popełniliśmy błąd formalny - zabraliśmy się
    za dyskusję nad przedstawionym przez Ciebie stwierdzeniem.
    A będzie dużo prościej jak zacytujesz stosowny artykuł K.C., który
    ma literalnie wyrażać owo "doliczenie" - bo jest kilka różnych zapisów,
    zależnych od celu któremu "doliczenie" darowizny ma służyć.

    Odnoszę wrażenie że po prostu umknął pewnien szczegół, a być może
    sama patrzysz przez pewne uproszczenie tego co my (z Witkiem) piszemy,
    zaś rozdział o spadkach wcale taki krótki nie jest i wynika to m.in.
    z tego iż, jakby to rzec, "jest w nim dużo IFów" ;)

    Mianowicie z faktu, że "darowizny dolicza się do masy" nijak *nie*
    wynika, żeby darowiznę trzeba było zwrócić: jak pojawia się "nadwyżka
    w darowiźnie", czyli spadkobierca z darowizny dostał *więcej* niż
    wynosiłby udział spadkowy, to... jego osobę się wyklucza z podziału,
    o czym stanowi art. 1040 K.C. na przykład.
    Co nie zawsze znaczy, że to koniec "kłopotów" obdarowanego, bo fakt
    zaliczenia lub nie do schedy spadkowej (rozumiem że to określałaś
    przez "masę") ma się nijak do obliczania zachowków i zapisów, znaczy
    mimo wykluczenia danego spadkobiercy z powodu darowizny z podziału
    schedy (w sumie *dla tej* czynności traktuje się go jak powietrze ;))
    np. do zachowku zobowiązanie powstaje (art. równe 1000 :))

    Znaczy akcentuję że nie ma jednej czynności "obliczenia masy"!
    I niczym dziwnym nie jest, że *jedno* z rozliczeń może mieć
    zero w wyniku. Nie przesądza to IMO o żadnym z pozostałych rozliczeń.

    > nie czuję się przekonana,

    Daj się przekonać - były w prasie opisane przypadki kiedy niektórzy
    się niechcący "przejechali" na takim przekonaniu że spadek to coś co
    się "dostaje na plus".

    > mimo wszystko przyjmuję tylko sytuację, w któej pozostaje coś
    > zero ni ejest tym czymś

    Problem w tym że regulacje szczegółowe odnoszą się do wszystkich
    trzech elementów:
    - majątku
    - długów
    - działu spadkowego, obejmującego część różnicy wyżej wymienionej

    pzdr, Gotfryd