  • 1. Data: 2006-09-07 22:34:36
    Temat: darowanie domu po spadku
    Od: "zorro" <t...@g...pl>

    Moja tesciowa rok temu odzidziczyla dom po swoich rodzicach. Byla
    jedynym spadkobierca. Ja wraz z zona (jej córka) chce
    wyremontowac i zamieszkac w tym domu.
    Czy nie bedzie problemu z przepisem domu przed uplywem 5lat, jaki
    podatek zaplacimy, czy rodzenstwo zony (4 osoby) musialo by sie
    zrzec praw do niego?????.
    Jak by ktos byl swiatly w temacie to bardzo prosze o rade.

  • 2. Data: 2006-09-08 00:15:58
    Temat: Re: darowanie domu po spadku
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    zorro wrote:
    > Moja tesciowa rok temu odzidziczyla dom po swoich rodzicach.

    Czy zapłaciła wówczas podatek od spadku od tego domu?
    Jeśli tak, to teraz może z nim zrobić co chce.
    Jeśli wówczas nie płaciła, to zapewne zobowiązała się mieszkać w nim
    przez 5 lat (bo taki jest warunek zawieszenia płatności podatku).
    Sprawdzie która wersja jest prawdziwa.

    > Byla
    > jedynym spadkobierca.

    Czyli jest właścicielką 100% domu.

    > Ja wraz z zona (jej córka) chce
    > wyremontowac i zamieszkac w tym domu.
    > Czy nie bedzie problemu z przepisem domu przed uplywem 5lat,

    patrz punkt 1.

    > jaki
    > podatek zaplacimy,

    mniej więcej taki sam jak zapłaciła teściowa.
    Chyba że (dokładnie ta sama śpiewka), nie macie własnego mieszkania i
    zobowiązecie sie mieszkać 5 lat w tym domu, to wówczas US wam podatek od
    darowizny daruje.

    czy rodzenstwo zony (4 osoby) musialo by sie
    > zrzec praw do niego?????.

    Nie, bo oni nie mają żadnych prawo do tego domu.
    Teściowa może z tym domem zrobić teraz co zechce, czyli podarować jednej
    osobie całość.
    To co piszesz miałoby miejsce w przypadku śmierci teściowej i spadku po
    niej. Wówczas każde z rodzeństwa miałoby prawo do części domu i
    gdybyście chcieli mieć całość, to reszta musiałaby się zrzec spadku.

    Jeśli chodzi o darowiznę, to teściowa może wam darować całość nie
    pytając nikogo o zgodę, ale rodzeństwo będzie miało prawo, w momecie
    śmierci teściowej, upomnieć się u was o zachowek. Czyli przygotujcie się
    na całkiem spore obciążenie gotówkowe.

  • 3. Data: 2006-09-08 09:23:21
    Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "witek" <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:edqco1$dq9$1@inews.gazeta.pl...

    > mniej więcej taki sam jak zapłaciła teściowa.
    > Chyba że (dokładnie ta sama śpiewka), nie macie własnego mieszkania i
    > zobowiązecie sie mieszkać 5 lat w tym domu,

    A dom jest mniejszy niż 110 m2...

    > to wówczas US wam podatek od darowizny daruje.

    Joanna
    http://www.jduszczynska.republika.pl/

  • 4. Data: 2006-09-11 11:15:55
    Od: "zorro" <t...@g...pl>

> [...]
    > pytając nikogo o zgodę, ale rodzeństwo będzie miało prawo, w momecie
    > śmierci teściowej, upomnieć się u was o zachowek. Czyli przygotujcie się

    Czyli tak czy siak rodzeństwo żony może się po śmierci teściowej
    upomnieć o swoje.

    Czy można to zmienić?

    Jak można tego uniknąć?

    Przez kupno tego domu?

    Dziękuję bardzo za odpowiedź i z góry dziękuję za odpowiedź.

  • 5. Data: 2006-09-11 11:52:34
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    zorro wrote:

    > Czyli tak czy siak rodzeństwo żony może się po śmierci teściowej
    > upomnieć o swoje.
    Nie moze upomniec sie o dom, moze upomniec sie o gotowke. polowe
    wartosci tego co by dostali w spadku gsyby ten dom byl w spadku

    > Czy można to zmienić?
    >
    > Jak można tego uniknąć?
    >
    > Przez kupno tego domu?

    Kupno tak, bo wowczas do spadku wejdzie kasa, ktora zaplaciliscie za
    dom, a nie "zachowek po domu"
    .
    Przy czym zachowek wyjdzie mniej niz kupienie domu.

  • 6. Data: 2006-09-11 13:02:15
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik witek napisał:

> [...]
    > pytając nikogo o zgodę, ale rodzeństwo będzie miało prawo, w momecie
    > śmierci teściowej, upomnieć się u was o zachowek. Czyli przygotujcie się

    pod warunkiem, ze pozostanie jakikolwiek spadek do podziału, a darowizna
    miała miejsce mniej niż 10 lta wstecz

    Art. 993. Przy obliczaniu zachowku nie uwzględnia się zapisów i poleceń,
    natomiast dolicza się do spadku, stosownie do przepisów poniższych,
    darowizny uczynione przez spadkodawcę.

    dolicza się do spadku, jeżeli nie zostanie nic, nie ma do czego doliczyć

    Art. 994. § 1. Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku
    drobnych darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani
    dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia
    spadku, darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo
    uprawnionymi do zachowku.

  • 7. Data: 2006-09-11 19:31:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Sep 2006, zorro wrote:

    > Czyli tak czy siak rodzeństwo żony może się po śmierci teściowej
    > upomnieć o swoje.
    >
    > Czy można to zmienić?

    Tak. Na przykład jeśli owo rodzeństwo TERAZ jest skłonne zrzec się
    swojego "udziału".

    +++ Kodeks Cywilny +++
    Art. 1048. Spadkobierca ustawowy może przez umowę z przyszłym spadkodawcš
    zrzec się dziedziczenia po nim. Umowa taka powinna być zawarta w formie
    aktu notarialnego.

    Art. 1049. § 1. Zrzeczenie się dziedziczenia obejmuje również zstępnych
    zrzekajšcego się, chyba że umówiono się inaczej.
    § 2. Zrzekajšcy się oraz jego zstępni, których obejmuje zrzeczenie się
    dziedziczenia, zostajš wyłšczeni od dziedziczenia, tak jakby nie dożyli
    otwarcia spadku.
    ---

    Przeczytaj sobie od art. 922 do końca KC.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2006-09-12 07:23:43
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Tak. Na przykład jeśli owo rodzeństwo TERAZ jest skłonne zrzec się
    > swojego "udziału".

    dalej będę się upierała, że dotyczy to tylko i wyłącznie sytuacji, kiedy
    jakikolwiek spadek pozostaje, inaczej nie ma masy spadkowej, do któej
    cokolwiek należy doliczać

    chyba, że mnie ktoś przekona, że jest inaczej

    g.

  • 9. Data: 2006-09-12 15:20:54
    Od: "zorro" <t...@g...pl>

    A co z tesciem. Nie żyje z teściową, ale też nie mają rozwodu czy
    on też może po śmierci teściowej wnieśc sprawę o swoją część?

  • 10. Data: 2006-09-12 19:56:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Sep 2006, gonia wrote:

    > dalej będę się upierała, że dotyczy to tylko i wyłącznie sytuacji, kiedy
    > jakikolwiek spadek pozostaje, inaczej nie ma masy spadkowej, do któej
    > cokolwiek należy doliczać

    A dług może być?
    W postaci niezapłaconego czynszu na przykład?
    Albo "częsci czynszu" (jeśli zmarły mieszkał wspólnie z kimś, był
    zobowiazany do płacenia częsci czynszu i nic to że nie płacił, zobowiązany
    był).

    > chyba, że mnie ktoś przekona, że jest inaczej

    Już próbuję ;)

    pzdr, Gotfryd