    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 19 Mar 2015 10:10:07 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: darowizna
    <md6ph0$2hn$1@node1.news.atman.pl> <md81mo$qlr$2@dont-email.me>
    <md9aol$q46$1@node1.news.atman.pl> <mdart9$prk$7@dont-email.me>
    <mdbrl8$i63$1@node1.news.atman.pl> <mdgbk0$cg1$2@dont-email.me>
    <mdgur4$1ts$1@node1.news.atman.pl> <mdo7fn$90h$2@dont-email.me>
    <mdosob$kg9$1@node2.news.atman.pl> <mdsima$oe3$3@dont-email.me>
    <mdsita$eid$1@node2.news.atman.pl> <mdsjle$oe3$9@dont-email.me>
    <1...@i...dyndns.org.invalid.150312.invalid>
    <mdst3l$oe3$22@dont-email.me>
    <1...@i...dyndns.org.invalid.150312.invalid>
    <mdtmpc$oe3$24@dont-email.me>

    On Thu, 12 Mar 2015, witek wrote:

    > jESZCZE RAZ DUZYMI LITERAMI: formy notarialnej wynaga UMOWA A NIE DAROWIZNA.

    Ja w sprawie formalnej - abstrahując od "słuszności" sprawy umowy
    w temacie wątku.
    Formalnie jest dokładnie tak jak literalnie - umowa *nie* wymaga
    formy notarialnej.
    Teraz następuje hak.
    Taka umowa jest nieważna do momentu jej wykonania.
    Ale to nie powoduje, że ta umowa nie istnieje!

    "Umowa zawarta 12.I.2015, ważna od 12.III.2015".

    Taki szczegół - jeśli istnieją skutki uboczne takiej umowy, to
    ma znaczenie, czy zależą od od tego kiedy umowy została zawarta,
    czy od tego od kiedy jest ważna.

    Popatrz na to tak: jak zawrzemy "umowę na sprzedaż nieruchomości"
    tylko w formie pisemnej, to taka umowa jest bezwzględnie nieważna.
    Ergo, nigdy nie nastąpią skutki takiej umowy, stanowi więc
    "świstek papieru". Skutki mogą co najwyżej dotyczyć skutków czynności
    wykonanych w przekonaniu że taka umowa została zawarta.
    Ale przy umowie darowizny tak nie jest - ten "świstek papieru"
    z dniem wykonania darowizny nabiera mocy!
    *W szczególności* stanowi dowód zawarcia takiej umowy!
    (BTW - abstrahuję od powszechnego a błędnego domagania się przez
    różne urzędy "umowy", podczas kiedy tak naprawdę potrzebne jest
    oswiadczenie o *wykonaniu* umowy)

    Ad rem.

    W sumie to wcale nie jedyny przypadek "nabierania mocy wstecz",
    wszak tak samo jest np. przy "obietnicy w imieniu osoby trzeciej"
    albo dajmy na to spadku.
    Czemu więc uparłeś się na twierdzenie, że nieważna umowa nie istnieje,
    skoro może istnieć?
    I jeśli istnieje, STAJE SIĘ WAŻNA.
    :O

    pzdr, Gotfryd