    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: do wyposażenia, środków trwałych
    Date: Fri, 12 Oct 2007 23:13:29 +0200

    On Fri, 12 Oct 2007, mariusz wrote:

    > Hm, prawdę mówiąc nie zależy mi na odliczeniach. Chcę tylko mieć te
    > komputery w ewidencji, aby można było udowodnić, że korzystanie np. z
    > Allegro.pl, czy też sprzedaż programu była faktyczna, bo gyby firma nie
    > miała komputera to jak to byłoby możliwe? ;-)

    O Ludwiku XV (bodaj, +/-1 :)) czytałeś?
    Trawersując: "firma to Ty".
    Jak *TY* masz komputer, to jest to możliwe ;)

    To co potocznie nazywane jest "majątkiem firmowym" faktycznie ma
    status TWOJEGO majątku, *zaewidencjonowanego w DG*.
    Jest tak, że np. towary handlowe i materiały produkcyjne podlegają
    ewidencjonowaniu obowiązkowo.
    W zakresie ST i wyposażenia kiedyś (bodaj do 2003) dało się wskazać
    powód, dla którego POWINNO ono być ewidencjonowane.
    Od zmiany ustawy (i wprowadzenia wyraźnego zapisu, że przychodem z DG
    jest sprzedaż ZAEWIDENCJONOWANEGO majątku, czyli takiego z którego
    odliczono lub można było odliczyć koszt) takiego obowiazku nie ma jak
    wskazać - AFAIR niedawno widziałem albo interpretację IS albo wyrok
    NSA (chyba na .podatki.pl) że faktycznie nie ma.

    > Tak więc, jeżeli wpiszę do ewidencji śr. trwałych komputer to mogę w tym
    > miesiącu go wrzucić w koszty?

    NIE :>
    W koszty wrzuca się *wartość*, a nie komputer :), w przypadku ST polega
    to na amortyzacji, oczywiście do 3500 zł można stosować amortyzację
    jednorazową.
    Idzie o drobny acz istotny szczegół: podstawą kosztu *nie jest* ani
    wartość nabycia ani wycena komputera.
    Podstawą zaliczenia w koszt jest wpis do EST, z ktorego wynika rata
    amortyzacyjna (być może 100%) :)

    > Jeżeli to jest jakoś uwarunkowane

    Dla ST dla których nie ma jak odliczyć VAT uwarunkowane jest TYLKO
    tak, że odpłatne zbycie tego ST generuje przychód z DG.
    Natomiast "przekazanie na potrzeby osobiste" się nie liczy (żeby była
    jasność: sprzedaż tak "wyprowadzonego" ST oczywiście TAK!).

    pzdr, Gotfryd