    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dostarczenie faktury
    Date: Mon, 16 Jun 2008 08:18:43 +0200

    On Sun, 15 Jun 2008, Paszczak wrote:

    > Na czym polegają te wyjątki? Ja pamiętam tylko o takich wyjątkach,

    Y tam, po prostu dość optymistycznie podchodzisz do czytania przepisów,
    zakładając że regulacje dotyczące faktur zawarte są w ustawie o VAT
    (i co najwyżej w rozporządzeniach wykonawczych do niej).
    Znaczy zakładając że WSZYSTKIE regulacje są tam zawarte.
    Konkretny przepis na końcu. Najpierw ponarzekam ;)

    Nie ma tak dobrze, bo jak Wysoka Izba zechce a niższa izba zatwierdzi,
    to przepis może zostać schowany w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym,
    konkordacie albo umowie o dostawie okrętu wojennego z USA (to ostatnie
    AFAIR miało miejsce autentycznie kiedy USA podarowały używany niszczyciel,
    ktoś się obudził że jak MON będzie miał zapłacić VAT od nieodpłatnie
    otrzymanej jednostki, to mu budżetu na cały rok braknie i dopisywali
    regulacje określające zwolnienie z VAT do przepisów wprowadzających
    umowę międzynarodową :>)

    Niestety w polskiej Konstytucji nie ma BARDZO potrzebnego przepisu:

    Art.xx
    1. Wszystkie regulacje dotyczące przymiotów o tym samym charakterze,
    przykładowo cywilnoprawnych, karnych, podatkowych lub podobnych,
    odwołujące się do danej osoby, rzeczy lub prawa bądź zbioru osób,
    rzeczy lub praw, występujących w roli przedmiotu lub podmiotu
    przepisów ustawy, zawarte muszą być w jednej ustawie

    2. Jeśli spełnienie warunku z ust. 1 nie jest możliwe, każda z odwołujących
    się odrębnie ustaw musi zawierać wskazanie na kompletną listę ustaw,
    które odwołują się do osób, rzeczy lub praw w konktekście regulacji
    o tym samym charakterze

    3. Przepis ust. 2 dotyczy również przypadku, kiedy taka sama nazwa
    lub takie samo określenie jest różnie zdefiniowane w różnych ustawach,
    przy czym lista odwołań musi zawierać wyraźne zastrzeżenie iż
    wskazanie dotyczy odrębnego znaczenie nadanego we wskazywanej ustawie

    4. Wymogi ust.1-3 dotyczą również przepisów wykonawczych w zakresie,
    w jakim odwołują się do lub mogą dotyczyć podmiotu i przedmiotów
    regulacji przepisu wykonawczego inne niż stanowiąca podstawę
    wydania przepisu wykonawczego ustawa i związane z nią rozporządzenia

    :>

    Oczywiście zapychanie Konstytucji przepisami typowymi dla "prawa
    powielaczowego" można by zastąpić zdrowym rozsądkiem parlamentarzystów.
    Ale jak to ostatnie działa widać wlaśnie na przykładzie który
    dyskutujemy :]

    > że np. w
    > przypadku faktur telekomunikacyjnych nie trzeba mieć potwierdzenia odbioru
    > korekty - ale o dostarczaniu faktur nic nie wiem.

    Bierzesz pierwsze dwa tysiące aktów prawnych znalezionych na isip ;),
    w których znajduje się słowo "faktura" odmienione przez różne przypadki,
    no i czytasz:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU20041711800&type=3&name=D20041800Lj.pdf
    +++
    USTAWA
    Prawo telekomunikacyjne
    Art. 80.
    1. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych
    dostarcza abonentowi
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    nieodpłatnie z każdš fakturš podstawowy wykaz wykonanych usług
    telekomunikacyjnych [...]
    ---

    Tego nie da się zrobić inaczej, niż dostarczając tę fakturę RÓWNIEŻ
    nieodpłatnie, nawet jakby bardzo się uprzeć, że zapisany obowiązek dotyczy
    tylko "wykazu" :)

    I coś jeszcze: na podobnej zasadzie zdaje się do niedawna z UPT wynikał
    obowiązek prowadzenia pełnej księgowości przez dostawcę :> (mimo, że
    inne przepisy nie zabraniały mu rozliczenia się np. na KPiR).

    pzdr, Gotfryd