  • 1. Data: 2002-03-01 17:31:16
    Temat: dwa pytania w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych
    Od: "mch" <m...@b...pl>

    Mój były, zeszłoroczny pracodawca jest w trakcie bankructwa. Pracowałem u
    niego na umowę o dzieło. Mam w związku z tym takie pytania:

    1. Do kiedy ma on obowiązek wysłać mi PIT? I co zrobić jeśli tego nie zrobi?
    Mam rozliczyć się na podstawie umów o dzieło?

    2. Dostałem tylko część należnych mi pieniędzy. Mój pracodawca, zanim w
    ogóle zamilkł, stwierdził, że na pewno dostanę PITa w terminie (stąd pytanie
    #1). Ale stwierdził, że mam się rozliczać z US tylko za te pieniądze, które
    mi zapłacił. Niby dobrze, że nie mam płacić podatku za pieniądze, których
    nie dostałem, ale czy to nie jest jakieś oszustwo? Czy US się nie przyczepi?
    Przecież podpisałem umowę na jakąś kwotę, jest tam klauzula, że "pieniądze
    zostaną przelane w ciągu 5 dni roboczych" na moje konto. I teraz mam tę
    umowę tak po prostu wyrzucić do kosza?

    Dzięki z góry za odpowiedź.

    Marek

  • 2. Data: 2002-03-01 18:34:17
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    mch wrote:

> [...]
    >
    > 1. Do kiedy ma on obowiązek wysłać mi PIT? I co zrobić jeśli tego nie
    > zrobi? Mam rozliczyć się na podstawie umów o dzieło?
    Do 16 marca.
    Jeżeli tego nie zrobi to możesz się rozliczyć wg, umów o dzieło.
    Sama tak robiłam, bo na pit z sądu trzeba czekać w nieskończonośc, a ja
    miałam zwrot całego podatku.

> [...]
    > "pieniądze zostaną przelane w ciągu 5 dni roboczych" na moje konto. I
    > teraz mam tę umowę tak po prostu wyrzucić do kosza?
    Nie wrzucaj do kosza bo sobie skasujesz nalezność od zleceniopdawcy.
    Przecież nie wyrzuca się faktury dlatego że ktos nie płaci.

    Zleceniodawca nie może zaliczyć do kosztów umowy o dzieło której nie
    zapłacił. Nie musi tez od niezapłaconej umowy odprowadzać zaliczki na
    podatek. US nie ma sie czego czepiać, o ile pracodawca przestrzegał tej
    zasady. A na pewno nie bedzie czepiał sie Ciebie.
    Dlatego najlepiej wyliczyć "do tyłu" podatek na podstawie kwot netto które
    otrzymałes -to będa kwoty które zleceniodawca miał obowiązek zapłacic do US
    za Ciebie i nie odpowiadasz za to że mógł się nie wywiązac z obowiązku- i
    to co wyjdzie wpisać do pita rocznego.
    Kaluzule płatności US nie interesują.
    To umowa cywilnoprawna - jeżeli ci nie zapłacono pozostaje sąd cywilny.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-03-01 23:17:17
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Mar 2002, mch wrote:
    [...]
> [...]
    >+ mi zapłacił. Niby dobrze, że nie mam płacić podatku za pieniądze, których
    >+ nie dostałem, ale czy to nie jest jakieś oszustwo?

    Nie jest. Przy podatku osobistym nie pochodzącym z działalności
    gospodarczej zasadą jest właśnie zaliczanie "w dany rok" dochodów
    rzeczyywiście osiągnietych. Ważna jest data wpłaty a nie data
    umowy !
    [...]
    >+ umowę tak po prostu wyrzucić do kosza?

    Zakładasz że reszty pieniędzy *na pewno* nie dostaniesz ??
    Ja tam bym nie wyrzucał ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd