  • 1. Data: 2006-08-29 12:13:26
    Temat: dzialalnosc polki mieszkajacej w niemczech
    Od: "news.atman.pl" <b...@p...onet.pl>

    witam
    jak wyglada mozliwosc zalozenia DG w polsce jezeli stara sie o to polka
    (posiadajaca polskie obywatelstwo) ale majaca stale zameldowanie tylko w
    niemczech?
    w us dowiedzialem sie ze musi byc na pelnej ksiegowosci?! (haah fryzjer na
    pelnej)
    jak ma sie sprawa rejestrowania dzialalnosci, pit-u oraz vatu?
    Mariusz

  • 2. Data: 2006-08-30 08:21:32
    Temat: Re: dzialalnosc polki mieszkajacej w niemczech
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Aug 2006, news.atman.pl wrote:

    > witam
    > jak wyglada mozliwosc zalozenia DG w polsce jezeli stara sie o to polka
    > (posiadajaca polskie obywatelstwo) ale majaca stale zameldowanie tylko w
    > niemczech?

    IMO nie ma przeszkód. Przepisy jakoś nie wyróżniają prowadzących ze
    względu na obywatelstwo czy narodowość, a przepisu UE wprost zabraniają
    wszelkiej dyskryminacji obywateli UE.
    Natomiast istnieją przepisy nakazujące nierezydentom powołanie
    pełnomocników do spraw doręczeń itp - aby polski urząd miał kogo
    wezwać celem wręczenia wezwania na kontrolę albo innego świcha :)

    > w us dowiedzialem sie ze musi byc na pelnej ksiegowosci?!

    :O !
    A podstawa prawna do tego??

    wKF: a istnieje jakaś przeszkoda aby DG OF zarejestrowana w niemczech
    prowadziła działalność w .pl?
    Oczywiście po przekroczeniu progu VAT oznaczać to może obowiazek stania
    się (polskim) podatnikiem VAT, ale to inna rzecz :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-08-30 10:08:59
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]

    zameldowanie jako takie nie ma tu nic do rzeczy, pytanie, czy chce
    występować jako osoba osoba zagraniczna (o ile ma obywatelstow
    niemieckie) czy tez nie ma obywatelstwa niemieckiego bądź chce
    występowac jako osoba z obywatelstwem polskim (i nie wiem czy
    poslugiwanie się obywatelstwem jednym lub drugim w zależności od
    własnych chęci bądź okoliczności jest dozwolone - zakłądam że tak)

    > :O !
    > A podstawa prawna do tego??

    o ile będzie to obywatelstwo niemieckie, to:

    > uor art.2

    Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej ,,ustawą", stosuje się, z
    zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania
    zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

    6) zagranicznych osób prawnych, zagranicznych jednostek nieposiadających
    osobowości prawnej oraz zagranicznych osób fizycznych, prowadzących na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność osobiście, przez osobę
    upoważnioną, przy pomocy pracowników - w odniesieniu do działalności
    prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na
    wielkość przychodów,

    miało się to zmienić, ale jk widzę, chyba się nie zmieniło

  • 4. Data: 2006-08-30 10:48:07
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    gonia wrote:

> [...]
    > poslugiwanie się obywatelstwem jednym lub drugim w zależności od
    > własnych chęci bądź okoliczności jest dozwolone - zakłądam że tak)

    A jesteś pewna, że obywatelstwo ma tu coś do rzeczy? Chodzi mi po
    głowie, że decyduje rezydencja podatkowa a nie obywatelstwo. Mogę się
    mylić - nie mam czasu sprawdzać.

  • 5. Data: 2006-08-30 11:44:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Aug 2006, gonia wrote:

> [...]
    [...]
> [...]
    > upoważnioną, przy pomocy pracowników - w odniesieniu do działalności
    > prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na wielkość

    No nie pasuje to do swobody DG w UE :]
    Pytaniem jest czy obywatel UE jest "zagraniczną osobą fizyczną" - granicy
    celnej nie ma, a nie napisano o jaką granicę chodzi :|

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-08-30 11:49:49
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik jureq napisał:

    > A jesteś pewna, że obywatelstwo ma tu coś do rzeczy? Chodzi mi po
    > głowie, że decyduje rezydencja podatkowa a nie obywatelstwo. Mogę się
    > mylić - nie mam czasu sprawdzać.

    a jestem pewna ze masz racje Ty;-) zagraniczną osobą jest jest osoba
    fizyczna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Polski.
    Skojarzyłam to sobie z trocheę innym przypadkiem, zameldowanie w Polsce,
    zamieszkanie poza.....i wskazanie siedziby w Polsce

    tylko dalej nie wiem czy ma to coś do rzeczy

    podziękować za czujność

  • 7. Data: 2006-08-30 13:49:31
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > No nie pasuje to do swobody DG w UE :]

    no jak nie;-))) swobodny tyle, ile nasze państwo prawa i sprawiedliwości
    nam wywalczylo;>

    > Pytaniem jest czy obywatel UE jest "zagraniczną osobą fizyczną" - granicy
    > celnej nie ma, a nie napisano o jaką granicę chodzi :|

    w sumie chyba i to źle odczytałam, na pewno chodzi o te kraje trzecie,
    może nawet trzeciego świata?;>

    zastanawiam się tylko, po cholerę pełna księgowość Niemcowi zajmującemu
    się wynajmem nieruchomości w ramach prowadzonej działalności

    w ramach nie prowadzonej mam książke, i 2 kontrole za nią, i nikt nie
    zarzucił że nieprawidłowo - podatki odprowadzane prawidłowo

  • 8. Data: 2006-08-30 18:07:33
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]

    Założyli pewnie, że to działalność przedsiębiorcy zagranicznego
    jako oddział (art 89 i 90 ustway o swobodzie DG)

  • 9. Data: 2006-08-31 06:35:23
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik cef napisał:

    > Założyli pewnie, że to działalność przedsiębiorcy zagranicznego
    > jako oddział (art 89 i 90 ustway o swobodzie DG)

    a z czego wynika więc , że w opisanej sytuacji może być książka
    przychodów?i nie chodzi mi o logikę, tylko konkretny art., bo przegladam
    ustawę o działalności oraz o rachunkowośi i nie widzę, żeby dotyczyło
    to tylko oddziału,ten jest wymieniony wyrażnie w ustawie o swobodzie, w
    uor mowa jest o zagranicznej osobie fizycznej - a bardzo ta wiedza by mi
    się przydała

    g.

  • 10. Data: 2006-08-31 12:27:17
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    gonia wrote:

    > a z czego wynika więc , że w opisanej sytuacji może być książka
    > przychodów?

    A może? Bo dla mnie jakoś nie wynika.

> [...]
    > żeby dotyczyło to tylko oddziału,ten jest wymieniony wyrażnie w
    > ustawie o swobodzie, w uor mowa jest o zagranicznej osobie fizycznej

    Nie znam ustawy o rachunkowości, żeby
    wiedzieć gdzie szukać innych odniesień,
    ale z fragmentu, który cytowałaś
    wynika, że chodzi o zagraniczną osobę fizyczną
    (cokolwiek to znaczy) -i pewnie nie zadbali o jakieś dostosowanie
    frazeologi w uor po akcesji.
    Chyba musielibyśmy ustalić jaki jest status tej "Polki z Niemiec"
    Czy jest przedsiębiorcą, rezydentem i w jakiej formie
    chce działać - czy np w Niemczech nic a tylko DG w Polsce-
    żeby cokolwiek sensownego napisać.
    A możliwości jest sporo.