  • 1. Data: 2004-10-07 17:02:11
    Temat: etat i dzialalnosc
    Od: "Kryska78" <kryska78@_NIECHCESMIECI_o2.pl>

    Witam serdecznie
    Sprawa wyglada nastepujaco. Od niedawna jestem zatrudniona na pelen etat w
    duzej firmie branzy edukacyjnej jako spec. d/s reklamy. Czyli wykonuje
    plakaty, jakies ulotki, reklamy prasowe i okazjonalnie jakies reklamy. Czy
    moge poza tym zalozyc dzialalnosc gospodarcza ktora bedzie wykonywala
    dokladnie to samo? Oczywiscie dla zupelnie innych klientow niz moj
    pracodawca bo wiem, ze tego nie wolno.

    Dziekuje za pomoc... Pozdrawiam

    --
    Kryśka
    kryska78@_NIECHCESMIECI_o2.pl

  • 2. Data: 2004-10-07 20:59:25
    Temat: Re: etat i dzialalnosc
    Od: Andrzej Solich <a...@n...pl>

    On Thu, 7 Oct 2004 19:02:11 +0200, "Kryska78"
    <kryska78@_NIECHCESMIECI_o2.pl> wrote:

    >Czy moge poza tym zalozyc dzialalnosc gospodarcza ktora bedzie wykonywala
    >dokladnie to samo? Oczywiscie dla zupelnie innych klientow niz moj
    >pracodawca bo wiem, ze tego nie wolno.

    Wolno, tyle, ze pracodawca musi odprowadzic rowniez ZUS.

    W przypadku jak bedziesz prowadzil DG i wykonywal zlecenia dla innych
    firm, placisz do ZUS'u tylko skladke na ubezpieczenie zdrowotne, ktore
    i tak odliczasz od podatku (de facto placisz tylko pare zlotych, bo
    nie cale zdrowotne mozesz odliczac od podatku). Ubezpieczenia
    spolecznie (emerytalne, rentowe, wypadkowe...) oplaca pracodawca, u
    ktorego jestes zatrudniony na umowe o prace, niezaleznie od osiaganego
    dochodu z tej umowy.

    Pozdrawiam
    AS

  • 3. Data: 2004-10-07 22:19:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Oct 2004, Andrzej Solich wrote:

> [...]
    >+ >pracodawca bo wiem, ze tego nie wolno.
    >+
    >+ Wolno, tyle, ze pracodawca musi odprowadzic rowniez ZUS.

    Coś mi nie pasuje.
    OF DG będąca jednocześnie pracownikiem świadczy na rzecz
    pracodawcy usługę. Co ma być powodem odprowadzania DODATKOWEGO
    ZUSu przez pracodawcę ?
    Jedyne czego AFAIK nie wolno - to próbować rozliczać się
    podatkiem liniowym :) (niezależnie czy 19% czy ryczałt).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-10-08 06:48:09
    Od: "MarkY" <m...@t...sobie.skasuj.w.pl>

> [...]
    > spolecznie (emerytalne, rentowe, wypadkowe...) oplaca pracodawca, u
    > ktorego jestes zatrudniony na umowe o prace, niezaleznie od osiaganego

    Jak to rozumiec, ze niezaleznie od osiaganego dochodu ?
    Czy jesli pracownik jest przyjety na 1/2 etatu (i wynagrodzeniu 1/2
    minimalnej 824zl/2) i jednoczesnie sam prowadzi dzialalnosc gospodarcza, to:
    1) jako prowadzacy dzialalnosc placi _tylko_ zdrowotna 148,46 ?
    2) jako pracownik ma oplacane przez pracodawce skladki liczone:
    a) od swojej pensji (tj. od 412zl) ?
    czyli zamiast 19,52% pracodawca placi za czlowieka polowe tj. 9,76%,
    zamiast 13% liczy 6,5% ?
    b) od pelnej minimalnej placy, bo "skladka na ubezpieczenia spoleczne nie
    moze byc nizsza niz: ..." podane na stronie
    http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm ?
    Czy to wyrazenie "nie moze byc nizsza niz" dotyczy tylko osoby zgloszonej do
    ZUS jako tylko prowadzacej dzialalnosc i nie zatrudnionej na etacie ? Bo
    jesli tak, to wystarczy sie zatrudnic u kolegi a kolege u siebie i nastepuje
    "obciecie" kosztów zwiazanych ze skladkami o jakies -200 zl. Mozna tak czy
    jakas ustawa taki manewr wyklucza ??

    pozdrawiam
    Marky

  • 5. Data: 2004-10-08 13:19:13
    Od: Marcin Jurczuk <m...@t...pl>

    On 2004-10-07, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
> [...]
    > Jedyne czego AFAIK nie wolno - to próbować rozliczać się
    > podatkiem liniowym :) (niezależnie czy 19% czy ryczałt).

    Sam tak mam - pracodawca płaci normalnie wszystko
    zaś ja tylko podatek + ZUS zdrowotne (148.46/miesięcznie)
    Jedyny warunek w.g księgowej to wykonywana praca na podstawie umowy o pracę
    nie moze się pokrywac z przedmiotem działalności.

    --
    Marcin Jurczuk, NIC-HDL: MJ1679-RIPE

  • 6. Data: 2004-10-08 14:32:34
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Marcin Jurczuk napisał:

    > Jedyny warunek w.g księgowej to wykonywana praca na podstawie umowy o pracę
    > nie moze się pokrywac z przedmiotem działalności.

    A możesz ją zapytać o podstawę prawną takiego twierdzenia? Bo IMHO nie
    ma takowej i może się pokrywać.

    pzdr

    Tomek

    "P R E G I" J U Z W K I N A C H
    ZLOTE LWY na 29 FPFF w Gdyni. Polski kandydat do nagrody OSCAR.
    http://www.pregi.vision.pl/ >>> poleca portal INTERIA.PL

  • 7. Data: 2004-10-08 15:15:59
    Od: Marcin Jurczuk <m...@t...pl>

    On 2004-10-08, Tomasz Staszewski <t...@p...fm> wrote:

    > A możesz ją zapytać o podstawę prawną takiego twierdzenia? Bo IMHO nie
    > ma takowej i może się pokrywać.

    Odpowiedź była taka że US może żądać odprowadzenia VATU od umowy o pracę traktując
    ją jak DG..

    --
    Marcin Jurczuk, NIC-HDL: MJ1679-RIPE