  • 1. Data: 2004-10-07 15:16:59
    Temat: wyposażenie + ulepszenie
    Od: "Siriux" <k...@p...onet.pl>

    Witam

    Warunki:
    os. fizyczna; KPiR, liniowy 19%, Vatowiec

    Firma zakupiła w 2000 r. maszynę, która ze względu na swą cenę nie weszła do
    ewidencji środków trwałych tylko została ujęta jako wyposażenie. Wskutek
    czego cała wartość została wrzucona w k.u.p.
    W pazdzierniku 2004 r. zakupiono i zamontowano dodatkowy element do owej
    maszyny. Wartość element + montaż > 3500 zł.
    Jak to teraz ująć do celów podatkowych?

    Zakładam, że należy przeksięgować maszyne po ulepszeniu do ew. śr. trwałych
    i amortyzować począwszy od listopada 2004 r.
    Wartość początkowa = cena nabycia maszyny + dodatkowy element + montaż

    1. Co zrobić z kwotą wrzuconą w k.u.p. w 2000 r.?

    2. Macie jakieś inne sugestie? Coś pominąłem?

    Jednym słowem: jak to powinno być księgowane, żeby było poprawnie.
    Pomóżcie, bo męczę się z tym okrutnie.

    Pozdrawiam i dzięki
    Siriux

  • 2. Data: 2004-10-07 22:07:11
    Temat: Re: wyposażenie + ulepszenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Oct 2004, Siriux wrote:
    [...]
> [...]
    >+ W pazdzierniku 2004 r. zakupiono i zamontowano dodatkowy element do owej
    >+ maszyny. Wartość element + montaż > 3500 zł.

    WARNING: tu jest szansa: "powiększa się o sumę wydatków na ich
    ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych
    lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza
    3.500 zł."

    Jedna z dających się wyczytać interpretacji (Boguś) jest taka że
    dla "części składowych" liczą się wydatki TYLKO na części
    warte ponad 3500 zł 'sztuka' ! Czyli tańszych się by NIE doliczało
    do sumy wydatków.
    Osobiście polemizowałem, ale raczej w roli 'advocatus diaboli' - ktoś
    musiał... :)

    >+ Jak to teraz ująć do celów podatkowych?
    [...]
    >+ Coś pominąłem?

    Tak ;>
    Że zostaniesz ekspertem grupowym od rozwikływania takiego przypadku :]

    Tezy ("+++" i "---" są znacznikami początku/końca cytatów):

    http://groups.google.pl/groups?selm=Pine.WNT.4.58.04
    03161226210.-963993%40Athlon.portezjan.zabrze.pl
    +++++++
    To co piszesz stanowi właœnie ów dylemat.
    Interpretacje można wykoncopywać co najmniej dwie: wydaje mi się
    że widziałem już "w prasie" takš że skoro coœ jest wyposażeniem
    to jest i wszystko co się dokupuje "idzie w koszt".

    Moim zdaniem prawidłowsza jest interpretacja inna: wyposażenie
    to sš *nadal* œrodki trwałe, które zgodnie z art. 22d.1 sš
    odmiennie księgowane i podlegajš "ulepszeniu".
    Teraz mój komentarz: Fakt iż MF sprecyzował zasady ich księgowania
    (oddzielna ewidencja itp) nie może przecież naruszać ustawy.
    Niemniej... nie wiem czym była uzasadniana interpretacja o uznawaniu
    za koszt; o ile pamiętam (kiedy to czytałem) to niczym, ale to
    nie znaczy że gdzieœ w przepisach nie ma ukrytej niespodzianki :)
    ---------

    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&c2coff=1&th
    =701473d05b203c8e&rnum=5

    +++++++
    Bardzo ciekawi mnie jeszcze jeden aspekt sprawy.
    Co będzie w przypadku modernizacji wyposażenia,
    jeœli komputera nie zaliczę do ŒT (bo np. kosztował 2800 brutto)
    Czy można ulepszać wyposażenie?
    -------

    Powołanie na artykuł dyskusyjny w RP (artykułe "stare" są niestety
    płatne, a artykuł miach AFAIR charakter DYSKUSYJNY właśnie):

    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&c2coff=1&th
    =eaee103345ea9b30&rnum=7

    ++++++
    Hm... przyznaję bez bicia że sam wielokroć dywagowałem iż to jest
    pewna trudnoœć :[ A czytałeœ ów artykuł ?? Zdaniem autorki to
    nie problem: PC "wyposażenie" za 2 kzł + karta za 4 kzł to
    jakoby nadal "wyposażenie"...
    BTW:
    Jakby kto miał namiar (najlepiej link :)) na jakiœ wyrok albo stanowisko
    urzędu skarbowego w podobnej sprawie to z chęciš poczytam :)
    ------

    O ile wiem namiar na wyrok lub interpretację się na grupie
    (dotąd) NIE pojawił.
    Masz szanse być pierwszym... :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-10-08 10:24:31
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article
    <P...@A...portezja
    n.zabrze.pl>,

> [...]
    > do sumy wydatków.
    > Osobiście polemizowałem, ale raczej w roli 'advocatus diaboli' - ktoś

    Zaraz diaboli... Na mój gust powyższy zapis oznacza tylko tyle, że
    powiększa się _również_ o wydatki na takie części, które z racji swojej
    ceny kwalifikują się do samodzielnego zaliczenia do środków trwałych.
    Ale jam prosty kioskarz...

    > O ile wiem namiar na wyrok lub interpretację się na grupie
    > (dotąd) NIE pojawił.
    > Masz szanse być pierwszym... :]

    A jak będziesz, to Ci ulepimy pomnik :)

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 4. Data: 2004-10-08 11:30:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Oct 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
> [...]
    >+ powiększa się _również_ o wydatki na takie części, które z racji swojej
    >+ ceny kwalifikują się do samodzielnego zaliczenia do środków trwałych.

    Dobrze gadasz. Tylko akcent przełóż: z "również o" na "nie dolicza
    się wydatków na częsci tańsze" :) (*MIMO* przekroczenia ŁĄCZNIE
    wartości 3500 zł).

    >+ Ale jam prosty kioskarz...

    Y tam. Ustawę o VAT zaczyna na wyrywki cytować i chce powiedzieć
    że jest "prosty". Zakręcony jakiś raczej... ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-10-11 08:39:18
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article
    <P...@A...porte
    zjan.zabrze.pl>,

> [...]
    >
    > Dobrze gadasz. Tylko akcent przełóż: z "również o" na "nie dolicza
    > się wydatków na częsci tańsze" :) (*MIMO* przekroczenia ŁĄCZNIE

    Czekaj. W ustawie stoi, że aby uznać za ulepszone i doliczyć, to w danym
    roku suma wydatków musi być ponad 3500. To nie to samo, co "nie dolicza
    się tańszych" (i nie mów, że nie zauważyłem, że to i tak nie wynika z
    cytowanego;)).

    > Y tam. Ustawę o VAT zaczyna na wyrywki cytować

    Raczej na wykopki (wytnij/kopiuj - wklej) :)

  • 6. Data: 2004-10-11 13:26:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Oct 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Czekaj. W ustawie stoi, że aby uznać za ulepszone i doliczyć, to w danym
    >+ roku suma wydatków musi być ponad 3500.

    To jest zdanie DRUGIE.

    >+ To nie to samo, co "nie dolicza się tańszych"

    Bo to jest zdanie PIERWSZE.

    >+ (i nie mów, że nie zauważyłem, że to i tak nie wynika z cytowanego;)).

    Wynika DOKŁADNIE z cytowanego.
    Zasada prawna nazywa się "a contrario" (z przeciwieństwa).

    [ponowienie cytatu]
    "powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także
    o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych,
    których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł."

    Skoro ustawodawca zapisał że "w tym" wydatki o cenie
    części *ponad 3500 zł* - to całkiem logicznym jest wniosek
    że PONIŻEJ 3500 zł ZA CZĘSCI (nie dotyczy usługi !!)
    byłoby "poza tym"...

    Ale co JA ci będę tłumaczył :>
    Przecież pisałem że występowałem przeciw tej tezie :)

    Jest tu gdzieś Bogusław ??
    Jak nie ma - to łapaj googla. Dyskusja była długa i zacięta.

    >+ > Y tam. Ustawę o VAT zaczyna na wyrywki cytować
    >+ >
    >+ Raczej na wykopki (wytnij/kopiuj - wklej) :)

    ROTFL ! :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-10-12 08:58:21
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article
    <P...@A...portez
    jan.zabrze.pl>,

    A figa. Napisał "w tym także" :)

    > Ale co JA ci będę tłumaczył :>
    > Przecież pisałem że występowałem przeciw tej tezie :)

    No to co się kłócisz? :D

  • 8. Data: 2004-10-12 17:42:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Oct 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > części *ponad 3500 zł* - to całkiem logicznym jest wniosek
    >+ > że PONIŻEJ 3500 zł ZA CZĘSCI (nie dotyczy usługi !!)

    Dobrze. Ale jakby NIE CHCIAŁ ich jakoś wyróżnić to mógł
    nie pisać NIC. Mi tam wsio rawno czy negacja zdarzenia idzie
    drogą "w tym -> poza tym" czy "także -> wcale" ! :)

    >+ > Ale co JA ci będę tłumaczył :>
    >+ > Przecież pisałem że występowałem przeciw tej tezie :)
    >+ >
    >+ No to co się kłócisz? :D

    Ech, coby do prawdy prawniczej dotrzeć.
    Występowałem przeciw po to żeby wydobyć od oponentów maksimum
    argumentów :)
    Ale prawdą jest że ustawodawca MÓGŁ ten przepis ciut czytelniej
    zapodać...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-10-13 09:00:43
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article
    <P...@A...portez
    jan.zabrze.pl>,

> [...]
    > nie pisać NIC. Mi tam wsio rawno czy negacja zdarzenia idzie
    > drogą "w tym -> poza tym" czy "także -> wcale" ! :)

    Ale to nie jesz wsio rawno. Bo nie "także - wcale", tylko "także -
    oprócz". A gdyby napisał NIC, to byłoby, że części składowe jako osobne
    środki trwałe trzeba (a przynajmniej byłaby uzasadniona wątpliwość;)).

> [...]
    > argumentów :)
    > Ale prawdą jest że ustawodawca MÓGŁ ten przepis ciut czytelniej

    Eee, jak się nie szuka dziury w całym, to ten akurat całkiem czytelny
    jest...

  • 10. Data: 2004-10-14 08:26:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Oct 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
    >+ A gdyby napisał NIC, to byłoby, że części składowe jako osobne
    >+ środki trwałe trzeba (a przynajmniej byłaby uzasadniona wątpliwość;)).

    Sprzeciw :) !
    Pozwolenie na nieuznawanie za ST czegoś co ma wartość <3,5 kzł
    jest w innym punkcie.
    A to że "częsci" NIE SĄ ST jest tak w ogóle na samym początku
    stosownego artykułu ;) - wyrażasz wątpliwości ?? :)

    Jakby ustawodawca *nic nie napisał*, to znaczy - *pominął*
    uwagę o "częściach droższych niż 3500 zł" to stosowałaby się
    do nich zasada ogólna: koszty w ciągu roku *łącznie* przekraczają
    3500 zł -> podwyższenie.

    Jak na mój rozum zapis *wyłączający* takie części jest wyjątkowo
    dobrze przemyslany. Tylko że zapisany skrajnie niejasno :>

    Co najmniej dobrze komponuje się on z zapisami KPiR !!
    Dlaczego ?
    Już tłumaczę.
    Podatnik nabywa w styczniu 2 częsci "ulepszeniowe" warte po 1600 zł.
    Co musi zrobić ? Ano wpisuje w KUP i do EW.
    Tenże podatnik kupuje w listopadzie (a co :)) część za 1200 zł.
    Przekracza 3500 zł "ulepszenia".
    No i co zrobić z "papierami" ?
    Wykreślać z KUP ? Korygować ? Z odsetkami ("a za co ta kara ??")
    czy bez ? I z EW też wykreślać (no bo NARAZ w EW i EST być
    nie powinny, prawdaż ?) ?
    :)

    [...]
> [...]
    >+ > zapodać...
    >+ >
    >+ Eee, jak się nie szuka dziury w całym, to ten akurat całkiem czytelny

    Jak uważasz że "czytelność" polega na wyciąganiu sprzecznych wniosków
    przez tych co go przeczytali... ;>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)