    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktura online z az.pl
    Date: Sat, 12 May 2007 23:35:57 +0200

    On Sat, 12 May 2007, Paszczak wrote:

    > Argh, wiedziałem, że nasze prawo jest zj*ane, ale nie przypuszczałem, że
    > aż do tego stopnia... Czyli jednak płaci się podatek od 'faktury', a nie
    > od dochodu i podobnych rzeczy.

    To nie tak.
    Podstawą opodatkowania jest obrót.
    ALE... ale jest dodatkowy warunek w rzeczonym przepisie - że wykazany
    podatek trzeba zapłacić niezależnie od definicji.
    Czyli jak nie wystawisz f-ry to podatek *również się należy*!

    > Ale skąd zatem wynika możliwość 'anulowania'
    > faktury, gdy np. dokumentuje zdarzenie, które nie zaszło?

    To się nazywa "wycofanie z obrotu prawnego" AFAIR, a wszyscy
    tłumaczą toto dość mętnie:
    http://mforum.biz/viewthread.php?FID=2&TID=5395

    > I czy w takim razie wydrukowanie dwóch oryginałów o tych samych numerach
    > (i tej samej treści) skutkuje koniecznością zapłaty podwójnego podatku?

    Nie, i na to był kiedyś wyrok NSA - bo US spróbować "pociągnąć"
    podatnika w takim przypadku. Dlatego pisałem że "jak ktoś na
    ochotę na procesy" ;)

    > Gdyby drukarka się zacięła i zaczęła drukować w kółko tę samą fakturę,
    > po 15 minutach byłbym bankrutem :) Chyba że popełniłbym przestępstwo
    > i szybciutko zniszczył świeżowydrukowane dokumenty księgowe :)

    :)

    > Te przepisy są koszmarne...

    Tak jest.
    O ile rozumiem zamiar ustawodawcy, to przepis powinien dotyczyć przypadku
    kiedy egzemplarz faktury został *WYDANY* *oraz* *mógł spowodować skutki
    podatkowe*.
    Łupanie podatnika "na wszelki wypadek" ewidentną bzdurą (owa zacięta
    drukarka :>) jest bez sensu.

    pzdr, Gotfryd