    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktura przed rozpoczeciem DG
    Date: Sun, 13 Apr 2003 00:21:49 +0200

    On Sat, 12 Apr 2003, plusz wrote:

    >+ "WODZIO" <w...@...pl> wrote [...]
    >+
    >+ to wobec tego co według kolegi należ zrobić z fakturami i dowodami wpłaty za
    >+ koszty poniesione na rozpoczęcie działalności ?

    IMHO mamy do rozpatrzenia podział na składniki:
    1. noszące znamiona prowadzenia DG
    2. *nie* noszące takich znamion, choć z DG związane
    3. dopuszczone do wprowadzenia DG na mocy szczegółowych
    przepisów, choć zostały przeprowadzone przez osobę
    fizyczną nie prowadzącą DG a noszą znamiona "prowadzenia".

    Najpierw to co wymieniłeś:

    >+ chodzi o pieczątkę, wizytówki,

    Nie chodzi.

    >+ rejestrację w VAT,

    Chodzi. "1" - IMO bez zastanowienia w koszt.

    >+ szyld ?

    Powątpiewam, ale niech ci będzie :]

    >+ przecież trzeba te koszty ponieść przed rozpoczęciem działalności

    Te pod którymi napisałem że "nie chodzi" - nie kwalifikują
    się żeby "trzeba było ponieść przed" !
    Jakby cię to interesowało jestem żywym, chodzącym przykładem że
    nie trzeba (i że konto bankowe też można założyć "po").

    >+ i są one z nią bardzo ściśle związane

    Owszem.

    Co do mojej opinii: "sprzed DG" mogą pochodzić i zostać zaliczone
    w koszt wszystkie dokumenty zdarzeń które nie świadczą o 'prowadzeniu
    DG' choć są z nią związane - a są nimi np. wszystkie czynności
    urzędowe (to jest obowiązek a nie "czynność przynosząca przychód" :)),
    a także wszystkie dokumenty związane z czynnościami dopuszczonymi
    przepisami - a ja np. znam dwa: zakup towarów handlowych oraz
    srodków trwałych (thx. Orce choć nieobecna).
    Wszystkie ww. czynności IMO (bez "H") powinny być dokonane "na
    osobę fizyczną" - *również zakup towarów handlowych przed rozpo-
    częciem DG* (w momencie rozpoczynania następuje przekazanie,
    uregulowane przepisem - sporządza się obowiązkowy remenent !).
    Oczywiście oznacza to "stratę VAT" jeśli czynność jest oVATowana
    a zakładający DG ma zamiar zostać (lub *nawet już jest* VATmanem),
    ale jak ktoś chce[1]...
    No a szyld można potraktować jako środek trwały ;) (nie bić, późna
    pora to i dowcip kiepski :)) - a jeśli lokal był "przystosowywany"
    to nawet zdecydowanie (bez dowcipu) wchodzi w amortyzację...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (na grupie na chwilę)
    [1] Sądzę że *raczej* jest to pomyślane jako ścieżka pozwalająca
    na jeszcze jedną (inną niż "przejęcie") drogę przekazania
    towarów z DG OF do spółki do której były właściciel chce wejść.
    Oczywiście wtedy towary mogą być nieoVATowane - ale na mocy
    konkretnego przepisu !