  • 11. Data: 2006-05-25 08:28:47
    Temat: Re: faktura + umowa o dzieło
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Nixe wrote:

    > Ale po co zawierać dodatkową umowę o dzieło, jeśli prościej jest
    > wystawić fakturę/rachunek za usługę?
    > Z drugiej strony po co/jakim cudem wystawia się fakturę, jeśli
    > rozliczenie następuje z tytyłu rachunku za umowę o dzieło?
    > Idąc dalej - z tytułu faktury odprowadza się podatek VAT, a z tytułu
    > umowy podatek dochodowy.
    > Po grzyba płacić jedno i drugie?
    > Nie wiem - albo coś mylę albo czegoś tu nie rozumiem ;-)

    Dużo nie rozumiesz.
    Są trzy etapy:
    1. Zawarcie umowy.
    Umowa może być pisemna lub ustna. Czasami wymagana jest pisemna (np.
    przy przekazaniu praw autorskich). A nawet wtedy gdy nie jest konieczna
    to lepiej ją mieć na piśmie do celów dowodowych. Fakt istnienia umowy
    nie jest w żadnym wypadku potwierdzeniem, że ta umowa została przez
    którąkolwiek ze stron wykonana. Z umowy wynika jaka ma być wysokość i
    termin zapłaty.
    2. Potwierdzenie wykonania umowy.
    Czasami pisze się jakieś protokoły odbioru/przekazania zwłaszcza gdy
    konieczność takich dokumentów wynika z treści umowy. Przeważnie ten
    etap jest pomijany, ale do celów dowodowych lepiej coś mieć.
    3. Wystawienie rachunku.
    Rachunek *formalnie* wystawia zleceniobiorca. Jest on konieczny dla
    zlecxeniodawcy aby mógł wliczyć umowę w koszty. W praktyce często
    zleceniodawca zastępuje zleceniobiorcę w napisaniu i przeliczeniu tego
    druczka. Jeżeli zleceniobiorca jest zobowiązany do zapłaty podatku VAT
    to taki rachunek ma szczególną postać. Ta "szczególność" polega między
    innymi na tym, że w jego nagłówku musi być tekst "FAKTURA VAT"

    Twoje wątpiwości biorą się zapewne stąd że czasami umowa i rachunek są
    napisane na jednej kartce, a dodatkowo przyjmuje się że podpisanie
    takiego rachunku przez zleceniodawcę jest niejako "poteirdzeniem
    odbioru prac"

  • 12. Data: 2006-05-25 08:57:25
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Nixe napisał(a):
    > W wiadomości <news:e504bb$j14$1@nemesis.news.tpi.pl>

    > Że jak?

    Że tak: http://www.vat.pl/pages/i/738.php

    Od bodajże 2004 roku temat umów o dzieło z VATem jest wałkowany (i nikt
    w zasadzie nie wie o co w tym chodzi :> )

    p. m.

  • 13. Data: 2006-05-25 09:31:37
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <4...@g...pl>,
    Hikikomori San <h...@g...pl> wrote:

    > Mam pomysla: Firma chce (woli) fakture VAT. Koles nie jest VATovcem. Ale
    > sobie wymyslil, ze skoro oni chca, to im pojdzie na reke ;)))) Chca
    > papier, to dostana. A on to zrobi na umowe o dzielo jak zwykle i wystawi
    > rachunek, i rachunek muzaplaca. A fakture maja gratis ;))))

    A tak za jakiś czas przyjdzie smutny pan i skasuje od kolesia VAT od tej
    gratisowej faktury plus odsetki, ewentualne kary i koszty egzekucji. I
    to jest chyba wersja optymistyczna...

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 14. Data: 2006-05-25 14:09:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 May 2006, Nixe wrote:

    > Ale po co zawierać dodatkową umowę o dzieło, jeśli prościej jest wystawić
    > fakturę/rachunek za usługę?

    Streszczę łopatologicznie to co np. Jureq napisał:
    "ale myśmy się wcale nie umawiali na 1700 zł, miało być 1200 zł
    i to nie netto ale brutto, proszę skorygować fakturę bo tej
    nie przyjmę"

    > Z drugiej strony po co/jakim cudem wystawia się fakturę, jeśli rozliczenie
    > następuje z tytyłu rachunku za umowę o dzieło?

    A to tylko na początku wątku było o koncepcie wystawienia
    jednocześnie rachunku i f-ry :), oczywiście bez sensu.
    To co akurat ja się starałem zaakcentować to nieporozumienie
    w postaci założenia że "umowy o dzieło zawierają osoby nie
    prowadzące DG".
    Nieprawda, umowa o dzieło to umowa o dzieło - a jej wykonanie może mieć
    miejsce zarówno "osobiście" i wtedy wykonawca wystawia rachunek
    lub f-rę[1] :] jako "człowiek bez innej nazwy" :) bądź też w ramach
    działalności i wtedy wystawia r-k lub f-rę jako "firma".
    Z *cywilnoprawnego* p. widzenia nie ma różnicy - podatki tylko
    się inaczej rozlicza.
    [1] Zapis prowadzący do wystawiania f-r przy osobistej realizacji
    umowy był zaplątany BARDZO, już jest lepiej i najczęściej jest
    oczywiste że "f-ry nie trzeba" - ale nie zawsze ta oczywistość
    musi mieć miejsce.

    > Idąc dalej - z tytułu faktury odprowadza się podatek VAT, a z tytułu umowy
    > podatek dochodowy.

    A dochodowy to kto?

    > Po grzyba płacić jedno i drugie?

    No genialnie wymyśliłeś... tylko powiedz pani minister finansów
    że po kiego grzyba każe przedsiębiorcom wpłacać kilka podatków :)

    > Nie wiem - albo coś mylę albo czegoś tu nie rozumiem ;-)

    ...tego że VAT to jest *inny* podatek niż dochodowy.
    I komplementarny jest w zasadzie do PCC (poza wyjątkami
    jak się podlega pod VAT to się nie podlega pod PCC), ale
    nie ma *nic* wspólnego z dochodowym - poza tym iż kwoty
    *samego podatku* (tak do zapłacenia jak i do odliczenia)
    nie liczą się przy rozliczaniu dochodu.
    Stąd pojęcie "kwoty netto" na fakturze: VAT to podatek
    który idzie do US, odprowadza go *łącznie* łancuszek
    przedsiębiorców (to co odliczył sprzedawca to zapłacił
    wcześniej jego dostawca :>).
    Ale jak na tej f-rze ktoś *zarobi* to od zarobku *netto*
    płaci podatek dochodowy.
    Tak, masz te podatki "w cenie" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2006-05-26 08:17:26
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:e53prq$2lc$1@opal.futuro.pl>
    jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> pisze:

> [...]
    > napisane na jednej kartce, a dodatkowo przyjmuje się że podpisanie
    > takiego rachunku przez zleceniodawcę jest niejako "poteirdzeniem

    Nie, moje wątpliwości wzięły się stąd, że ja umowy o dzieło podpisuję z
    osobami fizycznymi (czyli siłą rzeczy nievatowcami).
    Nie podpisuję ich nigdy z podmiotami gospodarczymi. Te ostatnie po prostu
    wystawiają mi fakturę za usługę (na fakturze jest nazwa usługi, a nie
    umowa). A nawet jeśli jest to poprzedzone umową pisemną, to nie nosi ona
    miana umowy_o_dzieło_, tylko po prostu umowy wykonania/wykonywania usług(i).
    Stąd też moje zaskoczenie, że można zawrzeć umowę o dzieło (która sama w
    sobie jest podstawą do rozliczeń) i jednocześnie wystawić na to fakturę.
    No chyba, że między tymi umowami, które ja zawieram, a umowami o dzieło nie
    ma kompletnie żadnej różnicy, chociaż nie sądzę, bo nie każda usługa podpada
    przecież pod "dzieło".

    --
    Nixe

  • 16. Data: 2006-05-26 08:30:42
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Nixe wrote:

> [...]
    > umowami, które ja zawieram, a umowami o dzieło nie ma kompletnie
    > żadnej różnicy, chociaż nie sądzę, bo nie każda usługa podpada

    1. Osoba fizyczna prowadząca DG może zawrzeć umowę o dzieło w ramach
    tej DG. Rozlicza się to podatkowo tak jak całą DG (czyli np.
    zamawiający *nie* jest płatnikiem podatku dochodowego)

    2. Twój chyba największy błąd wynika z przyjęcia, że osoby fizyczne
    wystawiają faktury VAT tylko wtedy gdy prowadzą DG. Osoba fizyczna nie
    prowadząca DG też może być podatnikiem VAT i wtedy zamiast zwykłego
    rachunku wystawia fakturę VAT. Płatnikem podatku VAT jest w tym wypadku
    wykonawca dzieła, płatnikiem podatku dochodowego zamawiający.

  • 17. Data: 2006-05-26 08:34:37
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Nixe wrote:

> [...]

    1. Osoba fizyczna prowadząca DG może zawrzeć umowę o dzieło w ramach
    tej DG. Rozlicza się to podatkowo tak jak całą DG (czyli np.
    zamawiający *nie* jest płatnikiem zaliczki na podatek dochodowy)

[...]
    wykonawca dzieła, płatnikiem zaliczki na podatek dochodowy zamawiający.

  • 18. Data: 2006-05-26 10:15:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 May 2006, Nixe wrote:

    > W wiadomości <news:e53prq$2lc$1@opal.futuro.pl>

    > Nie, moje wątpliwości wzięły się stąd, że ja umowy o dzieło podpisuję z
    > osobami fizycznymi (czyli siłą rzeczy nievatowcami).

    Zdziwisz się jak spotkasz VATowca nie prowadzącego DG.

    > Nie podpisuję ich nigdy z podmiotami gospodarczymi. Te ostatnie po prostu
    > wystawiają mi fakturę za usługę (na fakturze jest nazwa usługi, a nie umowa).

    A to przyjdzie taki dzień, kiedy będziesz zgrzytał zębami że nie
    masz umowy.
    Niemniej umowa *ma* miejsce - tyle że tylko dla bardzo niewielu
    umów wymagana jest forma pisemna, więc jak umówisz się ustnie
    to przeciwwskazań nie ma.
    Problem to będzie jak się z kimś nie dogadasz i wyjdzie że on co
    innego myślał i zaczniecie dowodzić swoich racji na zasadzie "ale
    to nieprawda, bo Pan powiedział" :]

    > A nawet jeśli jest to poprzedzone umową pisemną, to nie nosi ona miana
    > umowy_o_dzieło_, tylko po prostu umowy wykonania/wykonywania usług(i).

    Primo: jak to jest umowa "wykonywania" to podpada pod umowę "wykonywaną
    na zasadach umowy zlecenia".
    Umowa o dzieło ma miejsce jeśli jej końcowym wytworem jest "dzieło"
    właśnie - czyli pilnowanie placu przez 3 dni "dziełem" nie jest,
    nagwintowanie 100 rurek jak najbardziej.

    A co do tego że "nie nosi miana" to ... IMO mylisz się.
    Standardowy cytat z Kodeksu Cywilnego:
    +++
    Art. 65.
    [...]
    § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar
    stron i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.
    ---

    Wniosek: napisanie w tytule "umowa pożyczki" a w treści: "przyjmujący
    nagwintuje 100 rur za co dostanie 50 zł" powoduje że trzeba uznać iż mamy
    do czynienia z umową o dzieło (a nie pożyczki).
    "Tytuł się nie liczy"!

    > Stąd też moje zaskoczenie, że można zawrzeć umowę o dzieło (która sama w
    > sobie jest podstawą do rozliczeń)

    Od kiedy?
    Przepis poproszę...

    Wypłacasz pieniadze *na podstawie umowy*?
    Czyli jak umówimy się, że coś ci zrobię za 1000zł to mi wypłacisz,
    tak? Nawet jak nie zrobię? ;) Popatrz na to tak: to co piszesz
    traktuj DOSŁOWNIE.
    Napisałeś że "podstawą do rozliczeń jest umowa".
    Nie wierzę i już!
    A rozliczasz bez rachunku?
    Bez żadnego innego "papiera"?
    Ciekawe skąd zaliczka na pdoatek się bieże...

    Jak zauważę to (niemal) zawsze stanowczo protestuję: umowa *nie jest
    podstawą* do rozliczeń!
    Umowa jest podstawą do WYMAGAŃ - czyli jak druga stronie NIE ZROBI
    tego co obiecała to za frak ją z umową w garści...

    Ale podstawą do rozliczeń jest protokół przekazania, zaś dowodem
    księgowym rachunek, faktura lub w ostateczności dowód zapłaty, dla
    których umowa może być co najwyżej dowodem *za co* owa zapłata
    została wydana (a tym samym dlaczego np. ktoś uznał ją za koszty
    w działalności gospodarczej).

    Umowa może być ustna (co najwyżej jak strony będą miały odmienne
    zdania co do zakresu umowy to będzie cyrk).
    Protokół przekazania może być ustny. Z zastrzeżeniem jak wyżej.

    Ale do *zaksięgowania* potrzebny jest "papier".

    I IMO umowa - rozumiana ŚCIŚLE jako "umowa" - nijak nie nadaje
    się na dowód księgowy.
    Słowo "ściśle" nawiązuje do tego co jureq pisał:
    "Twoje wątpiwości biorą się zapewne stąd że czasami umowa i rachunek
    są napisane na jednej kartce"
    Tak, bardzo często na kartce z tytulem "faktura" umieszczona jest
    gwarancja ("24 miesiące od daty zakupu"), protokół przekazania
    ("towar przyjąłem") czy dowód zapłaty ("zapłacono gotówką")
    i podobnie na świstku zatytułowanym "umowa" może być protokół
    przekazania ("prace wykona*NO*"), rachunek i dowód wypłaty.

    Ale *umowa* jest wyłącznie zobowiązaniem stron.
    Podobnie jak dowód wypłaty jest wyłącznie świadectwem przepływu
    pieniędzy.
    A potrzebny "firmie" jest dowód księgowy - coś co wymieniono
    w par.12..14 rozporządzenia o KPiR (lub podobnych przepisach
    dla PK) co pozwala uznać wydatek za koszt.
    Widzisz tam gdzieś "umowę"? Dziwne by było :)

    Inaczej mówiąc: "z innymi papierami idzie się do sądu jak
    jest spór a inne są potrzebne dla fiskusa".
    I umowa to jest dla sądu, nie dla fiskusa.
    Tak, umowa może się przydać jako "inny dowód" - na wypadek
    jakby ktoś chciał podważyć zasadność zapłacenia wynagrodzenia
    ("no dobrze że Panu zrobił, ale po co Pan mu płacił" :>)
    podstawa prawna jest w Ordynacji.

    Bo wypłacenie komuś pieniędzy to powód żeby on zapłacił podatek, ale
    nie powód żeby sobie przez zaliczenie wydatku w koszt obniżyć podatek
    własny - więc jeśli z rachunku NIE WYNIKA za co mamy zapłacić (albo
    nie ma rachunku i jest tylko przelew "1400 zł w dniu 12.II.2006")
    to potrzebny jest dowód "a po coście płacili".

    > i jednocześnie wystawić na to fakturę.

    Przecież to jest norma...
    Umowa to jedno.
    Dowód przekazania to drugie (również w przypadku usługi)
    Faktura to trzecie.
    A kwitek zapłaty to czwarte.
    Każde w innym celu :)

    > No chyba, że między tymi umowami, które ja zawieram, a umowami o dzieło nie
    > ma kompletnie żadnej różnicy, chociaż nie sądzę, bo nie każda usługa podpada
    > przecież pod "dzieło".

    Nie każda podpada. Ale "nie ma różnicy" jak to ujmujesz.
    Większość pozostałych podpada pod "umowy usług do których stosuje
    się zasady umowy zlecenia" (też Kodeks Cywilny).
    Co w niczym nie zmienia idei zawierania umów ustnie lub na papierze
    tudzież wystawiania protokołów realizacji albo nie i rachunków lub
    faktur... :)

    Tak sobie myślę (np. patrząc na fakt że f-ry VAT kojarzysz wyłącznie
    z działalnością gospodarczą) ze przyjąłeś sobie dość uproszczony
    p. widzenia jeśli chodzi o przepisy podatkowe.
    Dałeś kiedyś swoje "papiery" do przejrzenia doradcy podatkowemu?
    (nie, nie zrobi tego odpłatnie!). Bo ja na początku DG dałem,
    i ci powiem że się zdziwiłem - zaraz na 1. pozycji KPiR.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 19. Data: 2006-05-26 18:39:58
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:e56eiq$7d3$2@opal.futuro.pl>
    jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> pisze:

    > 2. Osoba fizyczna nie prowadząca DG też może być podatnikiem VAT

    W jaki sposób? Co różni taką osobę o zwykłej osoby fizycznej (poza tym
    oczywiście, że jest podatnikiem VAT)?

    --
    Nixe

  • 20. Data: 2006-05-26 18:57:41
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:Pine.WNT.4.60.0605261142340.2012@athlon>
    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> pisze:

    > A to przyjdzie taki dzień, kiedy będziesz zgrzytał zębami że nie
    > masz umowy.

    Ja będę zgrzytać czy wykonawca usługi/wystawca faktury? ;-)

> [...]
    > właśnie - czyli pilnowanie placu przez 3 dni "dziełem" nie jest,
    > nagwintowanie 100 rurek jak najbardziej.

    A np. wynajem?

    > Od kiedy?
    > Przepis poproszę...
    > Wypłacasz pieniadze *na podstawie umowy*?

    Na podstawie umowy wystawia się przecież fakturę.
    Z kolei sama faktura, bez zawartej umowy - jak już ktoś zauważył - nie jest
    podstawą do rozliczenia.
    O to mi chodziło. Może trochę za bardzo skróciłam.

    > Czyli jak umówimy się, że coś ci zrobię za 1000zł to mi wypłacisz,
    > tak? Nawet jak nie zrobię? ;)

    A jak mi wystawisz fakturę na 1000 zł, to jestem zobowiązana Ci zapłacić?
    Nawet jeśli nie było m-dzy nami umowy? :)

    > A rozliczasz bez rachunku?
    > Bez żadnego innego "papiera"?
    > Ciekawe skąd zaliczka na pdoatek się bieże...

    Na koniec miesiąca wysyła się do księgowości dane do listy płac z tytułu
    umów o pracę i ew. dzieło, zlecenia.
    Księgowe przygotowują listę płac, na podstawie której wykonuje się przelewy
    do ludzi. Koniec kropka.
    Jak to one sobie wewnętrznie "przerabiają", żeby im zaliczka na podatek
    wyszła, to już ich problem.
    Ja nie jestem księgową, nie znam się :)
    Nie wiem, czy tu po drodze występuje coś takiego, jak rachunek.
    W umowie jest tylko zapis, w jaki sposób i kiedy zostaną przekazane
    pieniądze.

    > Ale podstawą do rozliczeń jest protokół przekazania

    Przekazaniem_czego_?
    Co się przekazuje np. w przypadku umowy najmu bądź ochrony nieruchomości?

    > Przecież to jest norma...

    Cóż więc dziwnego widzi w tym fakcie autorka wątku?

    > Tak sobie myślę (np. patrząc na fakt że f-ry VAT kojarzysz wyłącznie
    > z działalnością gospodarczą

    Nie ukrywam, że nie spotkałam się dotąd z osobą fizyczną będącą vatowcem.
    Co trzeba zrobić, żeby kimś takim zostać?

    > Dałeś kiedyś swoje "papiery" do przejrzenia doradcy podatkowemu?

    Moje "papiery" na bieżąco przegląda biuro rachunkowe.
    Ja się w to aż tak nie zagłębiam, bo mam "nieco" inne wykształcenie :)

    --
    Nixe