  • 1. Data: 2008-07-31 01:49:00
    Temat: faktury elektroniczne w komisji Przyjazne Panstwo
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Jak ktoś by chciał poczytać, co tam mówią o fakturach elektronicznych:
    http://orka.sejm.gov.pl/Biuletyn.nsf/0/D39D43864C4E6
    AB8C125749600417EF6?OpenDocument
    Punkt 6.

    I może też punkt 11, o podpisie elektronicznym.

    p.

  • 2. Data: 2008-07-31 05:37:54
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl> wrote:
    > Jak ktoś by chciał poczytać, co tam mówią o fakturach elektronicznych:
    > http://orka.sejm.gov.pl/Biuletyn.nsf/0/D39D43864C4E6
    AB8C125749600417EF6?OpenDocument
    > Punkt 6.

    Urzędnika nigdy nie przegadasz:

    "Naczelnik w MF Adam Siekierski:

    Nie neguję, że można by to [wystawianie faktur w formie elektronicznej]
    ułatwić, aczkolwiek sądzę, że podmiotami wystawiającymi fakturę w formie
    elektronicznej są jednak duże podmioty i prawdopodobnie one tak czy inaczej
    będą to urządzenie posiadały, choćby z tego powodu, że taki właśnie przepis
    będzie tego wymagał, jeżeli chodzi o Zakład Ubezpieczeń Społecznych."

    Cała sprawa rozbija się o to, żeby małe firmy mogły wysyłać faktury w
    zwykłym PDFie i żeby klienci mogli je później drukować i traktować tak samo,
    jak faktury otrzymane pocztą. A ten wyjeżdża z tekstem, że faktury
    elektroniczne wystawiają tylko duże podmioty. Wystawiają je tylko duże
    podmioty, bo właśnie są takie utrudnienia. Na dodatek faktura elektroniczna
    a zwykła faktura przesłana do klienta w celu wydrukowania na miejscu to dwie
    odrębne sprawy (małemu podmiotowi łatwiej jest po prostu wydrukować PDFa - a
    faktury elektronicznej się nie drukuje i nie traktuje jak papierową).

    Poza tym pan naczelnik coś tam uzasadnia, coś tam tłumaczy, a nikt nie
    zadaje kluczowego pytania - po chuj? Po cholerę te utrudnienia? Niech nawet
    będzie, że tylko duże podmioty wystawiają takie faktury i mają odpowiednie
    urządzenia - no ale czy to w jakikolwiek sposób uzasadnia te zwiększone
    komplikacje? Nikt nie zastanawia się nad tym, czy one cokolwiek dają.

    Po przeczytaniu tego stenogramu doszedłem do wniosku, że raczej nic się w
    tej materii nie zmieni. Opór urzędników jest jak betonowy mur. Zresztą chyba
    w większości spraw analizowanych przez tę komisję nic się nie zmieni.

    P.

  • 3. Data: 2008-07-31 08:36:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Jul 2008, Piotr KUCHARSKI wrote:

    > Jak ktoś by chciał poczytać, co tam mówią o fakturach elektronicznych:
    > http://orka.sejm.gov.pl/Biuletyn.nsf/0/D39D43864C4E6
    AB8C125749600417EF6?OpenDocument
    > Punkt 6.

    Thx.
    Przy okazji jak widzę jest również info o prawie do nagrywania rozprawy,
    coś czego też nie mogę zrozumieć (że sędzia może zabronić rejestracji
    "bo tak" - fakt że mają być "urzędowe nagrania" jest drugorzędny, idzie
    o PRAWO stron do rejestracji).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-07-31 08:38:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Jul 2008, Paszczak wrote:

> [...]
    >
    > Nie neguję, że można by to [wystawianie faktur w formie elektronicznej]
    > ułatwić, aczkolwiek sądzę, że podmiotami wystawiającymi fakturę w formie

    ...i w ten prosty sposób zamienił przyczynę ze skutkiem :>
    Normalnie zagryźć...

> [...]
    > w większości spraw analizowanych przez tę komisję nic się nie zmieni.

    Ha, będzie "brakło nam czasu w tej kadencji"? :>

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-07-31 09:15:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Paszczak,

    Thursday, July 31, 2008, 7:37:54 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > w większości spraw analizowanych przez tę komisję nic się nie zmieni.

    Najśmieszniejsze jest to, że cały świat uznaje Invoice przesłany
    mailem za wiążący dokument. Tylko w Polsce trzeba urzędnikom
    tłumaczyć, że reszty świata nie obowiązuje polskie rozporządzenie o
    fakturach...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2008-07-31 10:04:37
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > mailem za wiążący dokument. Tylko w Polsce trzeba urzędnikom
    > tłumaczyć, że reszty świata nie obowiązuje polskie rozporządzenie o

    Ba, mi taki np. GoDaddy nie chce przesłać nawet Invoice mailem, tłumacząc
    się że przecież w serwisie mogę sobie wydrukować "receipt" a jak mi się nie
    podoba to ..... :). Receipt na którym nie ma ani sprzedawcy zaś dane
    kupującego tylko częściowo.

    Widać w Usiech nawet takie rzeczy wystarczają do księgowania.

    p. m.

  • 7. Data: 2008-07-31 10:55:35
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Paszczak <s...@h...pl> wrote:
    AB8C125749600417EF6?OpenDocument
    > Urzędnika nigdy nie przegadasz:

    :)

> [...]
    > urządzenia - no ale czy to w jakikolwiek sposób uzasadnia te zwiększone
    > komplikacje? Nikt nie zastanawia się nad tym, czy one cokolwiek dają.

    E, nie no, zadają: czemu f-ra elektroniczna jest bardziej zabezpieczana niż
    papierowa, której nawet nie trzeba podpisać. MF odpowiada, że tak jest w prawie,
    ale prawo można zmienić. Z tego, co doczytałem, to Polska po prostu sama wybrała
    ostrzejsze (z podpisem kwalifikowanym) regulacje, czyli można złagodzić. Bardzo
    mi się też podobał fragment o uczciwości narodów. :)

    > Po przeczytaniu tego stenogramu doszedłem do wniosku, że raczej nic się w
    > tej materii nie zmieni. Opór urzędników jest jak betonowy mur.

    Będzie trwać, ale może się zmieni. :)

    p.

  • 8. Data: 2008-07-31 10:56:32
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

> [...]
    > coś czego też nie mogę zrozumieć (że sędzia może zabronić rejestracji
    > "bo tak" - fakt że mają być "urzędowe nagrania" jest drugorzędny, idzie

    No jest, ale to nie na grupę o podatkach. :)

    p.

  • 9. Data: 2008-07-31 10:58:13
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    mvoicem wrote:
> [...]
    > kupującego tylko częściowo.
    >
    > Widać w Usiech nawet takie rzeczy wystarczają do księgowania.

    Generalnie to USiech do księgowania wystarczają różne dziwne rzeczy.

    Kiedyś zabrałem do Polski "rachunek" ze stacji benzynowej za tankowanie
    samochodu wypożyczonego mi przez kontrahenta. Ponieważ to był jego
    koszt, to chciałem odesłać mu ten świstek papieru pocztą albo kurierem.

    No i usłyszałem, żebym się nie wygłupiał tylko przefaksował albo
    zeskanował i wysłał e-mailem.

    U nas nie do pomyślenia. Urzędniczy świat by się zawalił ...

    Piotrek

  • 10. Data: 2008-07-31 12:23:30
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

> [...]
    > Z tego, co doczytałem, to Polska po prostu sama wybrała ostrzejsze
    > (z podpisem kwalifikowanym) regulacje, czyli można złagodzić.

    A najśmieszniejsze jest, że się zasłaniają dyrektywą unijną:
    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?ur
    i=OJ:L:2006:347:0001:01:PL:HTML

    Sekcja 5. Przesyłanie faktur drogą elektroniczną

    Artykuł 232
    Faktury wystawione zgodnie z przepisami sekcji 2 mogą zostać
    przesłane w formie papierowej lub, z zastrzeżeniem akceptacji
    odbiorcy, mogą zostać przesłane lub udostępnione drogą
    elektroniczną.

    Artykuł 233
    1. Państwa członkowskie akceptują faktury przesyłane lub
    udostępniane drogą elektroniczną, pod warunkiem że autentyczność
    pochodzenia faktur i integralność ich treści zagwarantowano przy
    użyciu jednej z następujących metod:
    a) za pomocą zaawansowanego podpisu elektronicznego [...]
    b) za pomocą elektronicznej wymiany danych (EDI) [...] w przypadku
    gdy porozumienie dotyczące takiej wymiany przewiduje stosowanie
    procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia i integralność
    danych.

    Faktury mogą być jednak przesyłane lub udostępniane drogą
    elektroniczną przy zastosowaniu innych metod, z zastrzeżeniem ich
    akceptacji przez zainteresowane państwo lub państwa członkowskie.

    2. Do celów ust. 1 akapit pierwszy lit. a) państwa członkowskie
    mogą również wymagać, aby zaawansowany podpis elektroniczny był
    oparty na kwalifikowanym certyfikacie i został sporządzony za
    pomocą bezpiecznego urządzenia [...] do składania podpisów [...]

    Czyli Polska wybrała do implementacji najbardziej restrykcyjny wariant
    dyrektywy, tyko zaawansowany podpis elektroniczny, tylko kwalifikowany.

    A można bez problemu, jak inne państwa, spojrzeć łaskawym okiem na akapit
    mówiący o innych metodach...

    p.