    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: fotografia i miejsce prowadzenia dzialalnosci...?
    Date: Sat, 1 Oct 2005 01:50:03 +0200

    On Thu, 29 Sep 2005, wsm wrote:

    > Nie chcę tego powiedzieć. Powiedziałem na temat wątku. Że opodatkowuję VAT
    > prace nie wchodzące w zakres DG z racji tego, że jestem VATowcem ja, a nie
    > moja DG.

    ...z czym się nie zgadzam. Ustawa o VAT wyraźnie wyłącza (warunkowo)
    czynności "z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12
    ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
    fizycznych" - i na tej samej zasadzie w następnym punkcie
    umowy wykonywane "osobiście".
    Nie ma różnicy !

    > Nic nie pisałem o umowach o pracę, czy podobnych.

    Ale ja pisałem iż "osobista" (nie wchodząca w zakres DG) umowa
    o dzieło, stanowiąca jednak PODATKOWO umowę o dzieło (nie liczą
    się umowy "autorskie") spełniająca warunek "odpowiedzialności
    zleceniodawcy" jest w identyczny sposób niepodlegająca.

    > A profesję mogłeś mi
    > lepszą znaleźć niż ciecia - nie mogłeś się powstrzymać, jak widzę.

    Nie miałem zamiaru cię urazić, przepraszam.
    Chciałem wykluczyć rozgałeziąnia się rozważań o prawa
    autorskie (co i tak wyskoczyło w innym poście - ale jest
    oddzielne wyłączenie dla umów zawieranych z oraz na rzecz
    pracodawcy).

    [...]
    > Jednak chyba nie. Wykonując fotografie dla kogoś (obojetnie kogo) nie
    > sprzedaję mu praw majątkowych! Sprzedaję mu egzemplarze utworów - wszelkie
    > prawa majątkowe pozostają przy mnie. Co najwyżej mogę mu udzielić licencji
    > na wykorzystanie. I co na to ustawodawca?

    Ja zapodam moje stanowisko: od zawsze uważam że licencja JEST
    prawem majątkowym. W ustawie o prawach autorskich została
    wydzielona jako samodzielna kategoria (osobno wymieniona), co
    IMO nie odbiera jej właściwości "prawa".

    Jeśli sprzedam ci powiedzmy Windowsy (jak najbardziej legalne,
    w jak najbardziej prawidłowej formie i w sposób nie wykluczony
    przez umowę - żeby uniknąć rozważań szczegółowych) to właściwie
    CO ja ci (z [punktu widzenia prawa cywilnego !) sprzedałem ?

    Podobnie jak coś co z p. widzenia K.C jest umową o dzieło
    może dla potrzeb podatku dochodowego być "przychodem z praw"
    tak samo coś co w jakiejś ;) ustawie opisano osobno nie przestaje
    być "prawem majątkowym" w rozumieniu K.C.
    Ani innych ustaw: spytam tak - czy dokonując kupna/sprzedaży
    Win XP Professional poza DG (jeden z nas ma "osobiście" i sprzedaje
    drugiemu) podpadniemy pod PCC - czy nie ?
    :)
    Przyznaję iż argument o "egzemplarzu" znam i sam z lubością
    stosuję :], ale w zakresie samej ustawy o prawach autorskich :)
    Popatrzmy na to tak: czy posiadacz egzemplarza zdjęcia
    może je zeskanować i wystawić (upublicznić) w Internecie ?
    I co go ogranicza ?
    Bo IMO - prawo które posiada. "Prawo tylko do używania"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)