  • 1. Data: 2005-09-29 06:20:51
    Temat: Re: fotografia i miejsce prowadzenia dzialalnosci...?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [FUT warning - na .podatki]
    On Thu, 29 Sep 2005, wsm wrote:

    > Ja sam od 10 lat, będąc w DG vatowcem, nie mam możliwości
    > kasowania należności za fotografowanie z UD, czyli bez faktur VAT.

    wKF: za takim opisem przemawiają dwie rzeczy: jednoczesne
    prowadzenie DG o charakterze takim jak umowa świadczona
    osobiście (tu mogą być kontrowersje, bo do 2003 "świadczenie
    o takim charakterze umów ludności" przesądzało iż to są umowy
    z DG - na 2004r zapis skreślono) oraz fakt uzyskiwania
    przychodu z tytułu sprzedaży praw majątkowych (jak ktoś
    sprzedaje własne zdjęcie to sprzedaje de facto prawo do
    jego wykorzystywania !) które - jak wskazuje sporo inter-
    pretacji jest oVATowane jako dochód *nie* z "umowy osobistej".
    Nie jest prawdą jakoby VATowcem było się wyłącznie z powodu
    prowadzenia DG !

    > Bo to nie moja DG, ale ja sam jestem vatowcem w świetle
    > przepisów skarbowych.

    Oczywiście.
    Ale to wcale nie znaczy że wszelkie czynności albo wszelkie dochody
    podatnika czynnego są oVATowane - chcesz nam powiedzieć że jakbyś
    się gdzieś zatrudnił (czyli na umowę o PRACĘ) jako przykładowo cieć
    na ćwierć etatu - to musiałbyś wystawiać f-rę VAT od pensji ?
    ;)
    W ustawie jest wyłączenie od podlegania pod VAT takich umów,
    bezwarunkowe dla umów o pracę, warunkowe dla umów osobistych - i NIE
    podpadają podatkowo pod tę kategorię wszelkie umowy w których
    można rozważać ryczałtowe 50% KUP - bo to właśnie jest podatkowo
    "sprzedaż praw majątkowych" a nie UoD/UZ mimo tytułu "UoD" na
    umowie !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 2. Data: 2005-09-29 07:39:01
    Od: "Fomadron" <f...@w...pl>

> [...]
    > się gdzieś zatrudnił (czyli na umowę o PRACĘ) jako przykładowo cieć
    > na ćwierć etatu - to musiałbyś wystawiać f-rę VAT od pensji ?

    VATowcem jest podatnik będący płatnikiem VATu. Opcja ta uprawnia go
    do odliczania VAT i płacenia VAT :) Może natomiast dalej świadczyć
    swoje usługi zatrudniając się na podstawie umowy o pracę (wówczas ZUS
    płaci pracodawca, a VATowiec tylko składkę zdrowotną) lub na umowy o
    dzieło. W PIT-36 i tak musisz wykazać pozostałe dochody z innych
    spółek, umów o dzieło, pracę itd. Można również podjąć pracę na
    zasadzie kontraktu, sprzedajesz swoje usługi za 3000 netto i
    wystawiasz na koniec miesiąca "pracodawcy" fakturę na 3660 brutto :)

    Od VATu nie ma powrotu. Jak już się ktoś raz zdecyduje to tak mu
    zostaje do końca. Ja płacze VAT już 8 lat :)

  • 3. Data: 2005-09-29 10:34:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Sep 2005, Fomadron wrote:

> [...]
    [...]
> [...]
    > swoje usługi zatrudniając się na podstawie umowy o pracę (wówczas ZUS
    > płaci pracodawca, a VATowiec tylko składkę zdrowotną) lub na umowy o

    No i to piszę. Bo nasz fotograf :) powrzucał do worka wszelkie
    umowy o dzieło co nijak mi się nie podoba.
    Natomiast IMHO może mieć rację co do sprzedaży zdjęć: IMO mają
    one cechy "umowy z praw autorskich", co z jednej strony pozwala
    dla PIT naliczyć (przy umowie zawieranej osobiście ! - nie
    w ramach DG) 50% ryczałtowego KUP, z drugiej... ano powoduje
    podleganie pod VAT. Bo tylko i wyłącznie umowy o pracę oraz
    umowy osobiste o dzieło i zlecenia traktowane tak *dla podatku
    dochodowego* są wyłączone z VATu. Sprzedaż praw autorskich
    niejest dla PIT dochodem 'z umów osobistych'... jest osobny
    rodzaj przychodu 'z praw majątkowych'.

    A przecież nie tylko DG jest powodem oVATowania :)

    > Od VATu nie ma powrotu.

    Zdaje ci się :)

    > Jak już się ktoś raz zdecyduje to tak mu zostaje do końca.

    Tak BYŁO. Od najmniej dwu lat już tak nie jest.
    Trzeba było nie spać tylko czytać zmiany w przepisach ;> !

    > Ja płacze VAT już 8 lat :)

    Wolno ci :)
    Niemniej z VATu można się zwolnić - oczywiście pod warunkami.
    Max. 10 000 euro na rok.
    PRZYCHODU.
    To może być za mało żeby przeżyć...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-09-29 11:45:46
    Od: "Fomadron" <f...@w...pl>

    > one cechy "umowy z praw autorskich", co z jednej strony pozwala
    > dla PIT naliczyć (przy umowie zawieranej osobiście ! - nie
    > w ramach DG) 50% ryczałtowego KUP, z drugiej... ano powoduje

    mają nie mają suma sumarum sprzedajesz usługę :) Prawa autorskie nic
    tu nie mają - sprzedajesz utwór za określoną kwotę z prawem do
    takiego a takiego wykorzystania (kalendarze, publikacje itp.) a o ile
    dobrze pamiętak kolega chce robić zdjęcia ślubne. Więc trzaska,
    odbija, kasuje i zapomina :)

  • 5. Data: 2005-09-29 13:03:34
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0509291225140.268@athlon>,

> [...]
    > dochodowego* są wyłączone z VATu. Sprzedaż praw autorskich
    > niejest dla PIT dochodem 'z umów osobistych'... jest osobny

    To ja tak na szybkiego z doskoku - a co z (majątkowymi) prawami
    autorskimi przekazywanymi w ramach umowy o pracę? Dla uzupełnienia: moja
    firma nalicza do nich 50-procentowe koszty, skarbówka się nie czepiała.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 6. Data: 2005-09-29 13:13:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Sep 2005, Fomadron wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    >
    > mają nie mają suma sumarum sprzedajesz usługę :) Prawa autorskie nic
    > tu nie mają

    Ależ mają.
    To jest inna pozycja "podpadania" pod podatek dochodowy: nie
    art. 10.1.2 ale art. 10.1.7 ustawy i odpowiednio trzy czy
    cztery linijki niżej na PIT rocznym !
    Tak samo jak dochody z umowy o pracę są czym innym niż dochody
    z umów o dzieło (mimo że oba liczy się do tego samego podatku)
    tak samo innym źródłem (osobno wymienionym) są dochody w praw
    autorskich (wszelkich praw majątkowych ściśle rzecz biorąc).
    A to rozróżnienie niestety bije po łbie różnym traktowaniem
    wg ustawy o VAT: umowy osobiste mogą nie podlegać pod VAT.
    Ale dochody z praw majątkowych zawsze podlegają (najwyżej
    można być zwolnionym - a to NIE to samo !).

    > - sprzedajesz utwór za określoną kwotę z prawem do
    > takiego a takiego wykorzystania (kalendarze, publikacje itp.)

    ...tak jest, ustawa o prawach autorskich i tak dalej - czyli
    prawo majątkowe w czystej postaci :)

    > a o ile
    > dobrze pamiętak kolega chce robić zdjęcia ślubne. Więc trzaska,
    > odbija, kasuje i zapomina :)

    Niemal.
    Primo: może zapłacić MNIEJ podatku dochodowego :)
    Bez żadnych ceregieli może zamiast 20% przychodu aż połowę
    uznać za koszty i tyko od 50% zapłacić podatek.
    Słusznie zresztą - bo nie ma prawa do zaliczenia w koszty
    ani "osobistego" aparatu ani komputera, więc jakaś rekompensata
    mu się należy.

    Secundo: niestety podlega pod VAT. Może być zwolniony (nie musi
    go płacić) do pewnej kwoty - ale niestety musi go ewidencjonować.
    Nic trudnego (jedna książeczka) ale śmieszne to nie jest :(

    A jeśli *już* ktoś jest podatnikiem VAT niezwolnionym, dajmy
    na to na wynajmuje jakiejś firmie własny biurowiec (sam NIE
    prowadząć DG i bedąc VATowcem z powodu dochodów z najmu !) to
    również z takiej umowy "o zdjęcia" musi wykazać i odprowadzić
    VAT.
    Nie ma lekko...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-09-29 16:31:13
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > dla PIT naliczyć (przy umowie zawieranej osobiście ! - nie
    > w ramach DG) 50% ryczałtowego KUP, z drugiej... ano powoduje

    Czyli, jeśli prowadzę DG i jestem vatowcem, i oprócz tego podpiszę umowę
    z jakąś agencją na sprzedaż moich zdjęć (robionych poza DG, która ma
    zupełnie inny zakres), to od kwoty, którą owa agencja kiedyś (być może)
    mi wypłaci, mam zapłacić vat? Jak to liczyć? Powiedzmy, że będzie to
    100zł, agencja przyjmie 50& KUP, zapłaci podatek, przyśle mi 90zł i
    stosownego PITa. I co teraz - jak to na nowo przeliczyć z uwzględnieniem
    vatu?

    Pozdrawiam
    @

  • 8. Data: 2005-09-29 20:10:41
    Od: "wsm" <w...@s...pl>

    > [FUT warning - na .podatki]
    > On Thu, 29 Sep 2005, wsm wrote:

    [...]
> [...]
    > się gdzieś zatrudnił (czyli na umowę o PRACĘ) jako przykładowo cieć
    > na ćwierć etatu - to musiałbyś wystawiać f-rę VAT od pensji ?

    Nie chcę tego powiedzieć. Powiedziałem na temat wątku. Że opodatkowuję VAT
    prace nie wchodzące w zakres DG z racji tego, że jestem VATowcem ja, a nie
    moja DG.
    Nic nie pisałem o umowach o pracę, czy podobnych. A profesję mogłeś mi
    lepszą znaleźć niż ciecia - nie mogłeś się powstrzymać, jak widzę.

> [...]
    > można rozważać ryczałtowe 50% KUP - bo to właśnie jest podatkowo
    > "sprzedaż praw majątkowych" a nie UoD/UZ mimo tytułu "UoD" na

    Jednak chyba nie. Wykonując fotografie dla kogoś (obojetnie kogo) nie
    sprzedaję mu praw majątkowych! Sprzedaję mu egzemplarze utworów - wszelkie
    prawa majątkowe pozostają przy mnie. Co najwyżej mogę mu udzielić licencji
    na wykorzystanie. I co na to ustawodawca?
    WSm

  • 9. Data: 2005-09-29 22:28:54
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

> [...]
    > go płacić) do pewnej kwoty - ale niestety musi go ewidencjonować.
    > Nic trudnego (jedna książeczka) ale śmieszne to nie jest :(

    No zaraz. Tak to piszesz, jakby kazdy, kto podpisal jakakolwiek umowe
    o "dzielo z 50% kosztami" podlegal pod vat i musial jakies ksiazki
    prowadzic. Przeciez to nieprawda jest...

    MJ

  • 10. Data: 2005-09-30 23:19:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Sep 2005, Michal Jankowski wrote:

    > No zaraz. Tak to piszesz, jakby kazdy, kto podpisal jakakolwiek umowe
    > o "dzielo z 50% kosztami" podlegal pod vat i musial jakies ksiazki
    > prowadzic. Przeciez to nieprawda jest...

    ...od kiedy (nieprawda) ? ;)
    Bo wg interpretacji od 1.V.2004 (nowa ustawa o VAT, z dniem wejścia
    do Unii) tak wychodzi :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)