    From: "Ryszard G" <r...@S...op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jak to się robi
    Date: Sun, 16 Nov 2003 15:46:20 +0100
    Sender: r...@o...pl@pa152.sulecin.sdi.tpnet.pl

    Użytkownik "Neko" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:bp7i6m$bcu$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał

    > STOP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    >
    > Czyli marze doliczam do ceny netto? Przeciez to bezsensu!
    > Jak mozna doliczyc marze do ceny netto (hurtownia) skoro
    > zaplacilem brutto? Moze tak lopatologicznie? :))
    [ ]
    >To moze napiszcie mi krok po kroku jak nalezy doliczac
    >marze i VAT. Step by step. Bardzo prosze.

    Łopatologicznie to było w szkole.
    a * b * c = a * c * b

    czyli na procentach wygląda to tak:
    ( wyjaśnienie pojęcia marży nastąpi później, w przykładzie _marża_ jest
    użyta tak, jak rozumie ją Neko )
    sprzedaż_brutto = zakup_netto * ( 100% + proc.marży) * (100% + proc.VAT ) =
    = zakup_netto * ( 100% +proc.VAT ) * ( 100% + proc.marży )

    lub stosując zapis liczbowy bez procent:
    ( pamiętamy ze szkoły, że 22% = 0.22 ;) )

    sprzedaż_brutto = zakup_netto * ( 1 + wsp.marży) * (1 + wsp.VAT ) =
    = zakup_netto * ( 1 +wsp.VAT ) * ( 1 + wsp.marży )

    Wniosek: Nie ma znaczenia, czy do ceny zakupu netto najpierw dodasz marżę a
    potem vat, czy też zrobisz odwrotnie, czyli do ceny zakupu netto dodasz vat
    ( otrzymując cenę zakupu brutto ) i dopiero dodasz marżę. Cena sprzedaży
    brutto wyjdzie taka sama.

    Jak sobie to przemyślisz, to wyjdzie ci też, że do US odprowadza się VAT
    równy VATowi policzonemu od twojej marży, co nie będzie dziwnym, zważywszy
    na nazwę tego podatku - podatek od wartości dodanej.

    Jako profesjonalny handlowiec powinieneś także poznać definicję _marży_.

    za PWN:
    marża ż II, DCMs. ~ży; lm D. marż
    hand. <część ceny detalicznej pokrywająca koszty własne działalności
    przedsiębiorstwa handlowego i jego zysk>
    Doliczyć marżę.
    Sprzedać towar z marżą.
    ? Marża hurtowa <różnica między ceną zbytu a ceną hurtową>
    ? Marża detaliczna <różnica między ceną hurtową a ceną detaliczną>

    Mówiąc o procencie marży detalicznej ma się na myśli procent jaki stanowi
    kwota przypadająca na ciebie w cenie detalicznej, czyli marża liczona jest
    od kwoty sprzedaży.
    W praktyce polega to na liczeniu marży tzw. _rachunkiem w stu_ lub
    stosowaniu pojęcia _procentu narzutu_ do ceny zakupu.

    np. ( w cenach netto, aby nie komplikować )
    1)
    cena zakupu 100zł i marża 30%
    kwota marży = 100zł * 30% / ( 100%+30%) = 23,08zł
    cena sprzedaży = 123,08
    czyli zastosowano narzut 23,08% odpowiadający marży 30%
    2)
    kupując za 100zł i stosując narzut 25% otrzymasz cenę sprzedaży 125zł.
    Marża handlowa wynosi ( 125 - 100 ) / 125 = 20%

    pozdrawiam
    Ryszard

    PS Miało być łopatologicznie.