    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jaka jest rzeczywista data rozpoczecia DG?
    Date: Sat, 13 Mar 2004 00:58:44 +0100

    On Fri, 12 Mar 2004, CYTERES wrote:

    >+ Wg mnie data uzyskania pierwszego przychodu-wystawienia pierwszej faktury.

    O :) (znaczy: "mam dyskutanta" :))

    Spytam tak: przychodzi Kowalski, wyciąga z konta drobny milion
    w złotówkach, w styczniu nabywa halę i kilka maszyn, w lutym zatrudnia
    40 pracowników i kupuje w hurtowych ilościach "trochę" materiałów
    do produkcji. Resztę lutego (jak już pracowników z BPH przeszkoli :>)
    marzec i kwiecień "produkuje na magazyn".
    W maju przyłażi kontrola z US: "a co Pan prowadzi DG bez rejestracji" ??
    A Kowalski im na to: "jaką działalność ??? Ja jeszcze żadnej faktury
    nie wystawiłem !!" :)

    Kto ma rację: Kowalski czy US/ZUS/... ?

    Celem przybliżenia problemu zmniejsz sobie skalę: nie zatrudnia
    40 a czterech. Albo dwu. Albo wcale :>
    I co, gdzie jest "granica" ?

    Przyznam że od prawie trzech lat usiłuję od kogoś powołującego
    się na "pierwszą fakturę" wyciągnąć odpowiedź na owo pytanie :)

    wKF: dałoby się załatwić "odpowiadanie pod" (cytatem) ?
    Łatwiej komentować... a założenie iż "moja odpowiedź nie
    będzie już komentowana" jak widzisz jest błędne :)

    >+ Użytkownik "slawek" <s...@p...gazeta.pl> napisał
    [...]
    >+ > jaka jest rzeczywista data rozpoczecia DG?

    IMHO: "każda czynność związana bezpośrednio z osiągnięciem przychodu".
    W ten prosty sposób :) da się obejść powszechnie dopuszczane
    uznawanie za KUP wydatków ponoszonych *przed* rozpoczęciem DG
    a stanowiących "koszty ogólne" (wpis do EDG/VAT, zakup
    pieczątki...) ale już nie zakupów "celowych".
    Przypomnę że wyłączone z tego ograniczenia są środki trwałe
    (bo wystarczy jak "stanowią własność podatnika") oraz
    materiały handlowe (bo można je wprowadzić remanentem początkowym,
    pamiętajac że VAT to OSOBNA sprawa i może "przepaść" !).
    Niemniej jak ktoś jest VATowcem to "zakup na siebie" i wprowadzenie
    remanentem mu się nie opłaca... więc *faktycznie* kupić materiałów
    i towarów nie ma jak.

    >+ > na wniosku, ktory wypelnialem w gminie mam
    >+ > date zlozenia wniosku np.: 01.03, deklarowana
    >+ > data rozpoczecia dg 15.03, a jaka jest rzeczywista:
    >+ > czy gdy zloze dokumenty do US, czy gdy wystawie pierwsza
    >+ > fakture (pierwszy przychod), czy moze gdy dokonam pierwszego
    >+ > zakupu na firme?

    IMHO nie tylko zakup. Jak podpiszesz umowę że "od 22.III. br do
    30.IV br" zobowiązujesz się coś tam świadczyć - to właśnie
    dajesz do ręki USowi dowód że w tym czasie PROWADZISZ DG, i fakt
    że "pierwsza faktura" będzie 15.IV cię nie uratuje.
    Faktura to jest *wynik prowadzenia* DG, więc NA PEWNO przed
    jej wystawieniem już DG prowadziłeś :) być może to był pierwszy
    dzień - ale relacja odwrotna nijak IMO prawdziwa nie jest !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)