    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jaki podatek?
    Date: Tue, 18 Apr 2006 22:48:02 +0200

    On Tue, 18 Apr 2006, R. wrote:

    > Po to jest prawo spadkowe, zeby zapobiegac takim anomaliom jak zaliczanie
    > zerowych kosztow przy nabywaniu jednostek funduszy czy akcji.

    Ale jak się patrzy na ustawę o podatku dochodowym, to ustawodawca
    zamiast przyjąć JEDNĄ generalną zasadę iż wartość spadku podlegającego
    opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn uznaje się za koszt nabycia
    tego co nabyto (mi tam obojętne czy wartość nabycia przez spadkodawcę
    czy wartość przyjętą dla potrzeb podatku spadkowego - byleby przyjąć
    jedną zasadę i ew. do niej robić sensowne wyjątki) poszedł w "milion wyjątków".
    I jeszcze dla każdego wyjątku osobno definiując wartość zaliczalną
    w koszt! I raz jest to KOSZT, a w innym miejscu jest to zwolnienie
    *częsci przychodu* (równoważnej kosztowi) od opodatkowania.
    Osobno dla ST, akcji lub udziałów,....
    Rzut oka w ustawę (z CTL-F na "spadk") :)
    +++
    Art. 22g.
    1. Za wartość początkową środków trwałych [...] uważa się:
    3) w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny
    sposób - wartość rynkową z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo
    umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości,
    [...]
    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego są:
    [...]
    50) przychody otrzymane w związku:
    a) ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce,

    b) z umorzeniem udziałów lub akcji w spółce mającej osobowość prawną, w
    tym także z odpłatnym zbyciem udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu ich
    umorzenia

    - w części stanowiącej koszt nabycia, z zastrzeżeniem ust. 17 i 18, a
    jeżeli nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny - do wysokości
    wartości z dnia nabycia spadku lub darowizny,
    [...]

    Zauważ: wcale nie ma mowy o "kwocie którą zapłacił spadkodawca", liczą
    wartość z dnia nabycia spadku...

    No i w tych wyjątkach muszą być jakieś luki... w założenie żeby
    przewidzieć wszystkie możliwe przypadki kosztu nie wierzę.
    Z góry przyjęto że będą sytuacje kiedy podatnik będzie "w plecy"!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)