  • 1. Data: 2006-04-14 16:11:05
    Temat: jaki podatek?
    Od: "S.Ch." <s...@g...pl>

    Taki problem:
    1. Spadkodawca nabywa jednostki funduszu inwestycyjnego na kwote dajmy na to
    100,00 zl a po jakims czasie umiera.
    2. Spadkobiorca wystepuje do TFI o wydanie zaswiadczenia o stanie aktywow.
    Dostaje kwitek, ze wartosc jednstek na dzien zgonu spadkodawcy to 110,00 zl.
    3. Spadkobiorca zglasza to do US i dostaje decyzje w wyniku ktorej placi
    podatek spadkowy. Po czym z dokumentem poswiadczajacym zaplate podatku
    spadkowego udaje sie do TFI i daje zlecenie umorzenia jednostek.
    4. Wszystko to troche trwalo, wiec wartosc jednostek na dzien odkupienia to
    juz 120,00 zl.
    Ile wyplaci TFI spadkobiorcy:
    A) 120 zl - 3,8 zl ( 19% podatku od dochodow kapitalowych czyli przyrostu
    wartosci jednostki o 20 zl) = 116,20 zl
    B) 120 zl - 3,8 zl ( 19% podatku od dochodowo kapitalowych czyli przyrostu
    wartosci jednostki o 20 zl) = 116,20 zl - 22,08 zl (19% podatku dochodowego)
    = 94,12 zl.
    C) 120 zl - 22,80 zl (19% podatku dochodowego) = 97,20 zl

    Od razu powiem, ze w moim wypadku TFI wybral wariant C bo "tak im US
    powiedzial" Czy slusznie? Uwazam, ze powinien wariant A. Zlozylem
    reklamacje. Jakie rokowania?
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2006-04-18 06:52:33
    Temat: Re: jaki podatek?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    S.Ch. wrote:

> [...]
    >
    > Od razu powiem, ze w moim wypadku TFI wybral wariant C bo "tak im US
    > powiedzial" Czy slusznie? Uwazam, ze powinien wariant A. Zlozylem

    Niestety twój TFI ma rację. Więc rokowania wybitnie negatywne.

  • 3. Data: 2006-04-18 09:52:16
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik jureq napisał:

    > Niestety twój TFI ma rację. Więc rokowania wybitnie negatywne.

    A jakaś podstawa prawna tego twierdzenia? Przecież jak coś zostało
    opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn to drugi raz już pod pdof
    nie podlega. A w pierwotnym poście napisano, że podatek od spadków i
    darowizn został zapłacony.

    pzdr

    Tomek

    Poznaj Stefana! Zmien komunikator! >>> http://link.interia.pl/f1924

  • 4. Data: 2006-04-18 10:17:42
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Tomasz Staszewski wrote:

    > A jakaś podstawa prawna tego twierdzenia?

    UoPDoOF. Podatek od TFI jest ryczałtowy więc nawet podatku spadkowego
    nie można uwzględnić jako koszt nabycia. Zostaje goła cena nabycia 0
    zł. Niestety polskie prawo podatkowe jest tak skonstruowane, że w
    spoadku najlepiej pozostawiać dzieciom gotówkę, a nie
    akcje/obligacje/udziały w funduszach.

    > Przecież jak coś zostało
    > opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn to drugi raz już pod pdof
    > nie podlega.

    To ja poproszę podstawę prawną do tego stwierdzenia. Bo niestety jest
    ono nieprawdziwe.

  • 5. Data: 2006-04-18 10:40:19
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik jureq napisał:

> [...]
    > akcje/obligacje/udziały w funduszach.

    > To ja poproszę podstawę prawną do tego stwierdzenia. Bo niestety jest

    Art. 2.
    1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    [...]
    3) przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn,

    pzdr

    Tomek

    Mysli wazne i niewazne. To, co liczy sie dla Ciebie.
    Zaloz bloga >>> http://blog.interia.pl/

  • 6. Data: 2006-04-18 11:00:52
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Tomasz Staszewski wrote:

    > Art. 2.
    > 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    > [...]
    > 3) przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn,

    I zgodnie z tym artykułem *otrzymanie* w spadku jednostek FI nie
    podlega podatkowi dochodowemu. Ale potem niestety te jednostki są
    *sprzedawane*. A to jest już inna czynność, która z otrzymaniem spadku
    nie ma nic wspólnego, nikogo nie obchodzi jak one zostały nabyte i
    podatek się należy. A że dodatkowo cena nabycia wynosiła 0 zł, to
    podatek wychodzi odpowiednio duży.

  • 7. Data: 2006-04-18 11:06:17
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    jureq wrote:

    > Niestety twój TFI ma rację. Więc rokowania wybitnie negatywne.

    A tak dla uściślenia to jest
    D) 120 zl - 22,80 zl (19% podatku od dochodowo kapitalowych czyli
    przyrostu wartosci jednostki o 120 zl) = 97,20 zl

  • 8. Data: 2006-04-18 11:26:37
    Od: "R." <m...@w...pl>

    > A tak dla uściślenia to jest
    > D) 120 zl - 22,80 zl (19% podatku od dochodowo kapitalowych czyli
    > przyrostu wartosci jednostki o 120 zl) = 97,20 zl

    Znaczy sie jednostki TFI zostaly nabyte za 0 zl? Raczej nie , zostaly one
    kupione za 100 zl. Pojawienie sie spadkobiercy nie znosi tego kosztu, co
    najwyzej skutkuje
    podatkiem spadkowym.

  • 9. Data: 2006-04-18 11:32:07
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    R. wrote:

    > Znaczy sie jednostki TFI zostaly nabyte za 0 zl? Raczej nie , zostaly
    > one kupione za 100 zl. Pojawienie sie spadkobiercy nie znosi tego
    > kosztu, co najwyzej skutkuje
    > podatkiem spadkowym.

    Niestety, ale nie jest ważne po jakiej cenie nabył je ktoś kiedyś.
    Decyduje cena nabycia przez tego kto sprzedaje. A w wypadku
    spadkobiercy wynosi ona dokładnie 0 zł. Mnie też to się nie podoba, ale
    pretensje to na Wiejską.

  • 10. Data: 2006-04-18 12:02:03
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Tomasz Staszewski wrote:

    > Art. 2.
    > 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    > [...]
    > 3) przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn,

    no przecież nie zapłaciłeś podatku za otrzymane jednostki.