    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kiedy koszt kiedy wydatek kiedy księgowanie
    Date: Tue, 8 Jul 2003 23:39:19 +0200

    On Mon, 7 Jul 2003, daryusz wrote:

    >+ Wiola Pikorska <p...@p...com.pl> napisał a:
    >+
    >+ > Jeśli przyjmiesz metodę zapisów kasową to wpisujesz pod data zapłaty jeśli
    >+ > memoriałową to pod datą otrzymania faktury
    >+
    >+ A to, że przyjąłem metodę kasową (czy ta metoda ma coś wspólnego z metodą
    >+ kasową dla VAT-u?)

    Nie, osobno decydujesz co z VATem, osobno co z dochodowym.
    Oczywiście - "o ile możesz", czyli masz dostatecznie małe przychody :)

    >+ albo memoriałową muszę gdzieś zgłosić?

    Nie, AFAIK :)

    >+ I czy przez cały
    >+ czas, konsekwentnie muszę stosować jedną wybraną?

    Zajrzyj do ustawy:
    +++++
    4. Koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane
    tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

    5. U podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania
    przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku
    podatkowym, którego dotyczą,
    6. Zasada określona w ust. 5 ma zastosowanie również do podatników
    prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że
    stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób
    umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do
    tego roku podatkowego.
    -------

    Na ogół spotykam zdanie że należy to czytać tak, iż dany rodzaj
    księgowania należy stosować przez cały rok. Byli to ambitniejsi,
    którzy preferowali wykładnię iż "stale" dotyczy *kolejnych* lat,
    IMHO przesada :)

    [...]
    >+ "...wydatki, jak: czynsz za lokal,..."
    >+ Czy jest w takim razie jakaś różnica między kosztem a wydatkiem? Bo ten drugi
    >+ kojarzy mi się bardziej z kasą: coś (pieniądze) fizycznie wydałem na coś.

    Ale "wydanie pieniędzy" to niekoniecznie koszt w znaczeniu "koszt
    uzyskania przychodu" :)
    Jak kupisz sobie np. komputer za 4000 zł to wydatek 4000 *nie będzie*
    kosztem, tylko pójdzie do amortyzacji (i tylko rata będzie wpisywana
    jako koszt do KPiR). A jak kupisz pół hektara ziemi - to to *nijak*
    nie będzie koszt...
    Do KPiR wpisujesz koszty, a autor cytowanego odcinka próbował robić
    łopatologiczny wykład :) o wydatkach będących kosztem.

    pozdrowienia, Gotfryd