  • 1. Data: 2003-07-05 17:14:50
    Temat: kiedy koszt kiedy wydatek kiedy księgowanie
    Od: "daryusz" <d...@N...gazeta.pl>

    Prowadzę kpir, jestem vatowcem,
    w którym momencie (pod jaką datą) mam
    wpisywać do książki wszystkie koszty:
    1. pod datą zapłaty - poniesienia wydatku
    2. pod datą otrzymania faktury,
    3. pod datą wystawienia faktury przez sprzedawcę,
    4. pod inną datą (jaką?)

    dziękuję

  • 2. Data: 2003-07-07 10:53:16
    Temat: Re: kiedy koszt kiedy wydatek kiedy księgowanie
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik "daryusz" <d...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 1. pod datą zapłaty - poniesienia wydatku
    > 2. pod datą otrzymania faktury,
    > 3. pod datą wystawienia faktury przez sprzedawcę,

    Jeśli przyjmiesz metodę zapisów kasową to wpisujesz pod data zapłaty jeśli
    memoriałową to pod datą otrzymania faktury chyba że towar handlowy to wtedy
    najpóżniej w dacie sprzadaży tego konkretnego towaru.
    Pozdrawiam Wiola

  • 3. Data: 2003-07-07 16:50:36
    Od: "daryusz" <d...@N...gazeta.pl>

    Wiola Pikorska <p...@p...com.pl> napisał a:

    > Jeśli przyjmiesz metodę zapisów kasową to wpisujesz pod data zapłaty jeśli
    > memoriałową to pod datą otrzymania faktury

    A to, że przyjąłem metodę kasową (czy ta metoda ma coś wspólnego z metodą
    kasową dla VAT-u?) albo memoriałową muszę gdzieś zgłosić? I czy przez cały
    czas, konsekwentnie muszę stosować jedną wybraną?

    I jak w tym wszystkim rozumieć punkt 3 załącznika nr 1 rozporządzenia w
    sprawie prowadzenia kpir, który mówi: "W kol. 2 należy wpisywać dzień
    miesiąca wynikający z dokumentu stanowiącego podstawę dokonywania wpisu (datę
    poniesienia wydatku [...])"

    Albo w punkcie 14: "W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki,
    jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę
    za telefon, zakup paliw [...]"

    Czy jest w takim razie jakaś różnica między kosztem a wydatkiem? Bo ten drugi
    kojarzy mi się bardziej z kasą: coś (pieniądze) fizycznie wydałem na coś.

    dziękuję za wyrozumiałość

  • 4. Data: 2003-07-08 21:39:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Jul 2003, daryusz wrote:

> [...]
    >+
    >+ A to, że przyjąłem metodę kasową (czy ta metoda ma coś wspólnego z metodą

    Nie, osobno decydujesz co z VATem, osobno co z dochodowym.
    Oczywiście - "o ile możesz", czyli masz dostatecznie małe przychody :)

    >+ albo memoriałową muszę gdzieś zgłosić?

    Nie, AFAIK :)

    >+ I czy przez cały
    >+ czas, konsekwentnie muszę stosować jedną wybraną?

    Zajrzyj do ustawy:
    +++++
    4. Koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane
    tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

    5. U podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania
    przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku
    podatkowym, którego dotyczą,
    6. Zasada określona w ust. 5 ma zastosowanie również do podatników
    prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że
    stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób
    umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do
    tego roku podatkowego.
    -------

    Na ogół spotykam zdanie że należy to czytać tak, iż dany rodzaj
    księgowania należy stosować przez cały rok. Byli to ambitniejsi,
    którzy preferowali wykładnię iż "stale" dotyczy *kolejnych* lat,
    IMHO przesada :)

    [...]
    >+ "...wydatki, jak: czynsz za lokal,..."
    >+ Czy jest w takim razie jakaś różnica między kosztem a wydatkiem? Bo ten drugi
    >+ kojarzy mi się bardziej z kasą: coś (pieniądze) fizycznie wydałem na coś.

    Ale "wydanie pieniędzy" to niekoniecznie koszt w znaczeniu "koszt
    uzyskania przychodu" :)
    Jak kupisz sobie np. komputer za 4000 zł to wydatek 4000 *nie będzie*
    kosztem, tylko pójdzie do amortyzacji (i tylko rata będzie wpisywana
    jako koszt do KPiR). A jak kupisz pół hektara ziemi - to to *nijak*
    nie będzie koszt...
    Do KPiR wpisujesz koszty, a autor cytowanego odcinka próbował robić
    łopatologiczny wykład :) o wydatkach będących kosztem.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-07-09 16:48:21
    Od: "daryusz" <d...@N...gazeta.pl>

    Po waszym mądrym wykładzie zrozumiałem co następuje:

    1. "koszty uzyskania przychodu" wpisuję do książki w dniu w którym dotrze do
    mnie faktura, rachunek (zrobię pieczątkę: "wpłynęło do firmy X dnia: ..." to
    będzie pełna kultura i wszyscy będą wszystko wiedzieli)

    2. księguję rachunki, faktury i nie przejmuję się płatnościami za nie tylko
    zlecam to swojemu kasjerowi (to, że np. za rok Telekomunikacja Polska będzie
    się ze mną sądziła, że nie zapłaciłem rachunku chyba nie spowoduje, że fiskus
    wywali mi go z kosztów?)

    3. jestem szczęśliwy bo znowu się czegoś nauczyłem.

    pozdrawiam i nisko się kłaniam

    przede mną kolejna lekcja: rozliczenia VAT-u

    mam nadzieję, że w razie problemów pomożecie