    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kilka pytan
    Date: Mon, 1 Dec 2003 11:38:53 +0100

    On Sun, 30 Nov 2003, Maciek Bartnik wrote:
    >+ numerowałem faktury tak:
    >+ 01/09/2003
    >+ 02/09/2003
    >+ itd. czyli nr_kolejny/miesiąc/rok
    >+ Czytając archiwum wywnioskowałem (być może błędnie), że pod uwagę brany
    >+ jest cały numer i nie powinno się w nim zmieniać kilku członów.

    Dziwnie sformułowałeś wniosek, mam kłopoty z interpretacją :)

    >+ W
    >+ październiku wystawiłem więc fakturę nr 01/10/2003, ale zleceniodawca
    >+ (ten sam co we wrześniu) nie przyjął jej stwierdzając, że coś mieszam w
    >+ numeracji i powinienem mieć kolejny nr, np. 03/10/2003.

    Są rozbieżne zdania, czy nakaz "kolejnej numeracji" ma dotyczyć
    całego roku czy nie. Pomijam sprawę numerowania osobnych ciągów
    faktur (ja mam np. osobno usługi, osobno "sprzedaż handlową"),
    bo być może tych różnic nie oddzieliłeś.
    Część (w tym księgowych i doradzców AFAIR) wypowiadała się że
    taka numeracja jaką chciałeś zastosować jest prawidłowa, część
    ma wątpliwości.

    >+ Dla świętego
    >+ spokoju tak zrobiłem (to była jedyna faktura z tego miesiąca)
    >+ i zastanawiam się, czy słusznie postąpiłem.

    IMO tak. W znaczeniu: "tak można". Nie wypowiadam się absolutnie
    w kwestii "tak trzeba" :)
    [...]
    >+ kolejną fakturę (czyli np. 04/12/2003). Czy taka numeracja jest
    >+ prawidłowa, czy też mam to zacząć odkręcać?

    Ciekaw jestem innych komentarzy. Maddy przestała świętować jak
    widzę, może mnie obruga to będziemy mądrzejsi ;)

    >+ 2. Druga sprawa to brak Funduszu Pracy w moich kosztach. Składkę na ub.
    >+ społeczne i zdrowotne odliczałem w PIT-5, a o FP szczerze mówiąc
    >+ zapomniałem. Składki na ZUS rozliczam w miesiącu poniesienia kosztu, a
    >+ w KPiR jak powinienem to umieszczać? Pewnie w miesiącu, którego dotyczy
    >+ składka, bo kasowo rozliczam tylko ZUS, no ale to jest właśnie część
    >+ składki ZUS :-)

    ...poczekam na komentarze... :)

    >+ Zakładam, że tych składek nie wciągniętych w koszty nie
    >+ da się podpiąć pod jeden dowód wewnętrzny i odliczyć w kolejnym
    >+ miesiącu? :-)

    Chcesz robić korekty PIT ?
    Nie chce mi się szukać postu Maddy, w którym pytała co zakazuje
    uznać coś za koszt później. "Znalazłem kwitek w grudniu" :)
    Oczywiście w ramach roku podatkowego :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)