  • 1. Data: 2003-11-30 18:34:03
    Temat: kilka pytan
    Od: Maciek Bartnik <m...@p...com>

    Witam!

    Znów mam kilka pytań.

    1.
    Pierwsze dotyczy numerowania faktur. DG rozpocząłem we wrześniu i
    numerowałem faktury tak:
    01/09/2003
    02/09/2003
    itd. czyli nr_kolejny/miesiąc/rok
    Czytając archiwum wywnioskowałem (być może błędnie), że pod uwagę brany
    jest cały numer i nie powinno się w nim zmieniać kilku członów. W
    październiku wystawiłem więc fakturę nr 01/10/2003, ale zleceniodawca
    (ten sam co we wrześniu) nie przyjął jej stwierdzając, że coś mieszam w
    numeracji i powinienem mieć kolejny nr, np. 03/10/2003. Dla świętego
    spokoju tak zrobiłem (to była jedyna faktura z tego miesiąca) i
    zastanawiam się, czy słusznie postąpiłem. W listopadzie nie wystawiałem
    faktur, mamy już prawie grudzień i być może przyjdzie mi wystawić
    kolejną fakturę (czyli np. 04/12/2003). Czy taka numeracja jest
    prawidłowa, czy też mam to zacząć odkręcać?

    2.
    Druga sprawa to brak Funduszu Pracy w moich kosztach. Składkę na ub.
    społeczne i zdrowotne odliczałem w PIT-5, a o FP szczerze mówiąc
    zapomniałem. Składki na ZUS rozliczam w miesiącu poniesienia kosztu, a w
    KPiR jak powinienem to umieszczać? Pewnie w miesiącu, którego dotyczy
    składka, bo kasowo rozliczam tylko ZUS, no ale to jest właśnie część
    składki ZUS :-) Zakładam, że tych składek nie wciągniętych w koszty nie
    da się podpiąć pod jeden dowód wewnętrzny i odliczyć w kolejnym
    miesiącu? :-)

    3.
    Trzecia sprawa telefon:
    Przeglądając archiwum szczerze mówiąc zgłupiałem - na hasło telefon
    wyskakuje tona listów i dokopanie się do jakichś wniosków graniczy z
    cudem. Więc może ktoś by sprawdził, czy z tego co przeczytałem wyciągam
    poprawne wnioski :-)
    Prowadzę DG w domu, telefon był na rodziców, przpisali mi go na firmę,
    żebym mógł zainstalować na firmę Neostradę. Miesięczny rachunek wynosi
    około 70 (abonament+rozmowy) + 150 (Neostrada). Nie mam ochoty zakładać
    drugiej linii, bo przy takiej ilości rozmów okaże się, że więcej płacimy
    za abonamenty niż za rozmowy. Czy ktoś miał problem z US, który
    kwestionował brak drugiej linii w domu i jak US może sprawdzić, że
    takiej linii nie ma? Mieszkanie jest rodziców i w razie czego mogę nie
    wiedzieć, czy oni mają jakiś prywatny telefon ;-)
    No i to nieszczęsne rozliczanie telefonu. O ile dobrze doczytałem
    otrzymaną fakturę wpisuję do KPiR z datą jej wystawienia, ale o co
    chodzi z rejestrem VAT to chyba nie zrozumiałem :-) Mam tam dwie
    kolumny: data otrzymania i data wystawienia faktury. Co tam mam wpisać??
    termin zapłaty, czy też po prostu datę otrzymania/wystawienia, ale
    dopiero w miesiącu, w którym wypada termin zapłaty.
    Czy w KPiR wpisuję całą kwotę netto, czy może jeszcze rozbijam ją sobie
    na koszt rozmów i abonament i odliczam je odpowiednio w miesiącach
    których dotyczą? :-)

    Ech ... zachciało mi się pracować ... a mogłem nadal być zwyczajnie
    bezrobotnym ...

    Maciek
    KPiR + VAT + ZUS kasowo + reszta memoriałowo + nie wiem co jeszcze

  • 2. Data: 2003-12-01 10:38:53
    Temat: Re: kilka pytan
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Nov 2003, Maciek Bartnik wrote:
> [...]
    >+ Czytając archiwum wywnioskowałem (być może błędnie), że pod uwagę brany
    >+ jest cały numer i nie powinno się w nim zmieniać kilku członów.

    Dziwnie sformułowałeś wniosek, mam kłopoty z interpretacją :)

> [...]
    >+ (ten sam co we wrześniu) nie przyjął jej stwierdzając, że coś mieszam w
    >+ numeracji i powinienem mieć kolejny nr, np. 03/10/2003.

    Są rozbieżne zdania, czy nakaz "kolejnej numeracji" ma dotyczyć
    całego roku czy nie. Pomijam sprawę numerowania osobnych ciągów
    faktur (ja mam np. osobno usługi, osobno "sprzedaż handlową"),
    bo być może tych różnic nie oddzieliłeś.
    Część (w tym księgowych i doradzców AFAIR) wypowiadała się że
    taka numeracja jaką chciałeś zastosować jest prawidłowa, część
    ma wątpliwości.

    >+ Dla świętego
    >+ spokoju tak zrobiłem (to była jedyna faktura z tego miesiąca)
    >+ i zastanawiam się, czy słusznie postąpiłem.

    IMO tak. W znaczeniu: "tak można". Nie wypowiadam się absolutnie
    w kwestii "tak trzeba" :)
    [...]
    >+ kolejną fakturę (czyli np. 04/12/2003). Czy taka numeracja jest
    >+ prawidłowa, czy też mam to zacząć odkręcać?

    Ciekaw jestem innych komentarzy. Maddy przestała świętować jak
    widzę, może mnie obruga to będziemy mądrzejsi ;)

> [...]
    >+ w KPiR jak powinienem to umieszczać? Pewnie w miesiącu, którego dotyczy
    >+ składka, bo kasowo rozliczam tylko ZUS, no ale to jest właśnie część

    ...poczekam na komentarze... :)

    >+ Zakładam, że tych składek nie wciągniętych w koszty nie
    >+ da się podpiąć pod jeden dowód wewnętrzny i odliczyć w kolejnym
    >+ miesiącu? :-)

    Chcesz robić korekty PIT ?
    Nie chce mi się szukać postu Maddy, w którym pytała co zakazuje
    uznać coś za koszt później. "Znalazłem kwitek w grudniu" :)
    Oczywiście w ramach roku podatkowego :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-12-01 12:34:49
    Od: Maciek Bartnik <m...@p...com>

    Dnia 2003-12-01 11:38, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > Dziwnie sformułowałeś wniosek, mam kłopoty z interpretacją :)
    Chodzi mi o to, że jeśli mam numer składający się z kilku członów np.
    nr/miesiąc/rok, to nie powinno się robić karkołomnych zmian, typu
    3/09/2003 -> 1/11/2004, tylko gdzieś powinna być ciągłość numeracji. Po
    mojemu to zastosowanie takiej numeracji jaką ja zastosowałem, czyli:
    01/09/2003
    02/09/2003
    03/10/2003
    może sugerować, że w październiku były wystawione jeszcze dwie faktury
    (01/10/2003, 02/10/2003), które gdzieś mi się zapodziały. Z drugiej
    strony wyklucza możliwość "zagubienia" innych faktur z września (np.
    03/09/2003, 04/09/2003 ...) jeśli się założy, że pierwszy człon
    numeracji jest ciągły. Jak do tego podchodzą urzędnicy?

    > IMO tak. W znaczeniu: "tak można". Nie wypowiadam się absolutnie
    > w kwestii "tak trzeba" :)
    I to mi wystarczy - nie chce wiedzieć jak trzeba, wystarczy mi wiedza
    jak można ;-)
    Dzięki serdeczne, mam nadzieję, że ktoś za chwilę nie zbije mnie z tropu
    wysyłając informację, z której wyniknie coś zupełnie innego ;-)

    Maciek

  • 4. Data: 2003-12-01 22:27:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Dec 2003, Maciek Bartnik wrote:

> [...]
    >+ 03/09/2003, 04/09/2003 ...) jeśli się założy, że pierwszy człon
    >+ numeracji jest ciągły. Jak do tego podchodzą urzędnicy?

    Coś ci powiem: sam nie wiem :)
    Wskutek wątpliwości "w twoim stylu" zaprowadziłem sam sobie :)
    biurokrację: mam spisane (+autograf, data i kolejne dopiski
    z datami kiedy zmieniałem) "zasady oznaczania własnych
    dokumentów księgowych".
    Natomiast z widzianych i słyszanych interpretacji wynika mi,
    że obie twoje koncepcje byłyby do przyjęcia, tyle że ta
    "z liczeniem od 1 w każdym miesiącu" częsciej wzbudza wątpliwości.
    W każdym razie: spotykałem się z wątpliwościami, ale o przypadku
    wszczęscia postępowania (karnego/wyjaśniającego) US z powodu takiej
    numeracji na razie nie słyszałem.
    [...]
    >+ Dzięki serdeczne, mam nadzieję, że ktoś za chwilę nie zbije mnie z tropu
    >+ wysyłając informację, z której wyniknie coś zupełnie innego ;-)

    Oj... przy naszych przepisach.... I tak zdajesz sobie sprawę,
    że "jakby co" to "każdy odpowiada za siebie".

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)