  • 1. Data: 2003-12-16 13:58:54
    Temat: książka PKPIR
    Od: tomaca <t...@p...onet.pl>

    jak zaksięgować wydatki jeśli firma jest zarejestrowana w domu i chyba
    tylko część opłat za telefon, czynsz, prąd itp mogę zaksięgować ? w
    mieszkaniu są trzy osoby. Jaką część mogę zaksięgować i jak to zapisać
    bo faktury przecież księguje się w całości.

  • 2. Data: 2003-12-16 14:35:58
    Temat: Re: książka PKPIR
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Tue, 16 Dec 2003 14:58:54 +0100, na pl.soc.prawo.podatki, tomaca
    napisał(a):

> [...]
    > mieszkaniu są trzy osoby. Jaką część mogę zaksięgować i jak to zapisać
    > bo faktury przecież księguje się w całości.

    Zapoznaj się z Rozporządzeniem MF w sprawie prowadzenia PKPiR :
    np na : http://firma.onet.pl/bap/teksty/161299.htm
    -------
    § 14. 1. Na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych
    kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i
    podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne),
    określające: przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i
    wartość, a w innych wypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość
    kosztu (wydatku).
    ---------
    i dalej
    -------
    6) wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon,
    wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność
    gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący
    całość opłat na te cele,
    ---------
    Jak tak zaliczam w koszty rachunki za telefon ( od 1993 r ). Ustaliłem że
    do celów DG zaliczam 75 % rachunków.

    Kontrola skarbowa - upierdliwy Inspektor - przyczepił się do takiego
    rozliczenia - żądał bilingów. Nie miał jednak racji i jego decyzja została
    szybko uchylona przez Izbę Skarbową.

    O kontroli piszę bo nie wiadomo na kogo się trafi w trakcie kontroli.

    Mieczysław

  • 3. Data: 2003-12-16 16:50:01
    Od: tomaca <t...@p...onet.pl>

    Mieczyslaw wrote:

> [...]
    > szybko uchylona przez Izbę Skarbową.
    >
    > O kontroli piszę bo nie wiadomo na kogo się trafi w trakcie kontroli.

    a jeśli telefon i mieszkanie jest zarejestrowane nie na mnie tylko na
    członka rodziny to też mogę zaksięgować czynsz i telefon jako część kosztów?

  • 4. Data: 2003-12-16 18:23:53
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Tue, 16 Dec 2003 17:50:01 +0100, na pl.soc.prawo.podatki, tomaca
    napisał(a):

    > a jeśli telefon i mieszkanie jest zarejestrowane nie na mnie tylko na
    > członka rodziny to też mogę zaksięgować czynsz i telefon jako część kosztów?

    Przede wszystkim proszę ciąć zbędne cytaty.

    To już trochę bardziej skomplikowane. Przede wszystkim jeżeli jest to
    mieszkanie np. rodziców lub żony, w którym jesteś zameldowany i w tym
    mieszkaniu zarejestrowana jest DG - to myślę że nie powinno być problemu.
    Jeżeli jest to natomiast mieszkanie innego członka rodziny(brata, kuzyna),
    lub nie jesteś w mieszkaniu zameldowany to moim zdaniem ( podkreślam
    *moim*) powinna być umowa podnajmu ze zgodą na odpłatne korzystanie z
    telefonu - ze wszystkimi tego konsekwencjami t.j. czynszem, opłaceniem PCC,
    zaliczaniem czynszu do przychodów z tytułu najmu przez właściciela
    mieszkania.

    Być może ktoś ma inny pogląd w tej sprawie. Sam byłbym ciekaw komentarzy.