  • 1. Data: 2002-02-13 22:56:41
    Temat: księgowa na umowie
    Od: "Jolanta E." <e...@i...pl>

    nie mylić z biurem i ustawą o rachunkowości, czy doradztwie.
    Pracuję na umowę o pracę jako księgowa, wpisu nie mam ale w tej sytuacji nie
    muszę go mieć.
    Mam umowę o pracę na pełny etat, teraz mój pracodawca chce aby co miesiąc
    podpisywać z nim umowę o dzieło
    na usługi księgowe, czy to zmienia kwestię uprawnień ( posiadania wpisu lub
    licencji)?
    Pozdrawiam - Jolanta

  • 2. Data: 2002-02-13 23:31:29
    Temat: Re: księgowa na umowie
    Od: "Kiciek" <m...@d...pl>

    Nie zmienia. Wpis potrzebny jest tylko do uslugowego prowadzenia
    (blablabla). Na umowe o prace czy tez umowe zlecenia jestes zatrudniona i
    mozesz spokojnie prowadzic ksiegowosc (pomijam clelowosc takiego
    rozwiazania - dlugo tak nie mozna :-) ).

  • 3. Data: 2002-02-14 01:32:37
    Od: "Jolanta E." <e...@i...pl>

    Użytkownik Kiciek <m...@d...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a4esvn$k23$...@i...cyf-kr.edu.pl...

  • 4. Data: 2002-02-14 08:32:31
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Dnia 02-02-14 00:31, Użytkownik Kiciek napisał:
> [...]
    > mozesz spokojnie prowadzic ksiegowosc (pomijam clelowosc takiego
    > rozwiazania - dlugo tak nie mozna :-) ).

    Zmienia zmienia.

    Usługowe proadzenie ksiag rachunkowych to każde prowadzenie ksiąg poza
    stosunkiem pracy. Termin "zatrudnienie" nie oznacza stosunku pracy,
    mozna zatrudnić na umowe o prace, zlecenie, o dzieło, mozna tez
    zatrudnic firme do wykonania czegoś (np. "zatrudniam biuro rachunkowe
    do prowadzenia ksiąg rachunkowych"). Cóż więc niby wnosi do sprawy
    fakt że ktos jest "zatrudniony" na umowe zlecenie?
    W kwestiach prawnych niewiele.

    Umowa zlecenia lub o dzieło to nie jest stosunek pracy, to umowa
    cywilnoprawana pomiedzy dwoma równorzędnymi podmiotami, regulowana
    kodeksem cywilnym a nie kodeksem pracy. Nie zawiera w sobie
    podległości służbowej, a więc dla kodeksu cywilnego odpowiedzialność
    osoby wykonującej usługę jest identyczna jak w przypadku dzialalności
    gospodarczej.

    Pomija sprawę zakwalifikowania prowadzenia ksiąg jako umowy o dzieło
    właśnie.
    Co tu jest dziełem??? Księga rachunkowa? Przecież nie zostaje w żaden
    sposób "skończona". Deklaracja podatkowa? Ją można od biedy podciągnąć
    pod umowę o dzieło, ale umowa na sporządzenie tylko deklaracji
    podatkowej podpada pod doradztwo podatkowe.

    Pracodawca sobie wymyślił genialne rozwiązanie, lub raczej ktos mu je
    podpowiedział, nie mając najmniejszego pojęcia o sprawie.

    Maddy
    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-02-14 10:28:04
    Od: "Aneta" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maddy <m...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@i...pl...

> [...]
    > mozna zatrudnić na umowe o prace, zlecenie, o dzieło, mozna tez
    > zatrudnic firme do wykonania czegoś (np. "zatrudniam biuro rachunkowe

    Zgadzam się z Maddy. Prowadzenie osobie trzeciej ksiąg rachunkowych z
    jakichkolwiek innych tytułów niż umowa o pracę, niezależnie od tego czy jest
    to umowa cywilnoprawna czy działalność gospodarcza jest czynnością doradztwa
    podatkowego a jako taka podlega przepisom ustawy o doradztwie podatkowym.
    Przepisy te ściśle określają kwalifikacje i wymogi jakie musi spełnić osoba
    wykonująca takie czynności. Prowadzenie ksiąg rachunkowych bez wymaganych
    kwalifikacji grozi bardzo wysokimi sankcjami (bodajże do 50 tys. zł). Nie
    warta skórka wyprawki. Tym bardziej, że to nie pracodawca będzie płacił karę
    a osoba, która prowadzi jego księgi.
    Pozdr. Aneta

  • 6. Data: 2002-02-14 10:52:48
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <K...@c...pl>

    Użytkownik "Aneta" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > kwalifikacji grozi bardzo wysokimi sankcjami (bodajże do 50 tys. zł). Nie
    > warta skórka wyprawki. Tym bardziej, że to nie pracodawca będzie płacił

    To ja się włączę w temat z pytaniem czy współwłaściciel firmy może sobie sam
    prowadzić pełną księgowość. Zakładając oczywiście, że robi to dobrze, tylko
    nie ma żadnych papierków na skończenie jakiegokolwiek kursu, szkolenia itp.?
    Kasia

  • 7. Data: 2002-02-14 11:50:36
    Od: "Aneta" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik Kasia Mikołajczyk <K...@c...pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:a4g4mt$902$...@d...ceti.com.pl...

> [...]
    tylko
    > nie ma żadnych papierków na skończenie jakiegokolwiek kursu, szkolenia

    może, ponieważ jako współwłaściciel firmy jest odpowiedzialny za rzetelne
    prowadzenie swoich ksiąg rachunkowych. Ustawodawca, wprowadził określone
    wymogi dla osób usługowo prowadzących księgi rachunkowe po to, by właśnie
    ten przedsiębiorca miał pewność, że powierzając komuś do prowadzenia księgi
    swojej firmy, będą one prowadzone rzetelnie i przez fachowców (w praktyce
    niestety różnie to bywa).
    Pozdr. Aneta

  • 8. Data: 2002-02-14 12:15:55
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <K...@c...pl>

> [...]

    księgi
    > swojej firmy, będą one prowadzone rzetelnie i przez fachowców (w praktyce

    A jeżeli np. właściciel firmy chce na własną odpowiedzialność zatrudnić
    tylko na umowę zlecenie? Jakby to rozwiązać? Ma ktoś jakiś pomysł? Wtedy
    księgowa nie powinna się zgodzić, bo może być ukarana?
    Kasia

  • 9. Data: 2002-02-14 12:50:14
    Temat: Re: Re: księgowa na umowie
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Thu, 14 Feb 2002 13:15:55 +0100, "Kasia Mikołajczyk"
    <K...@c...pl> wrote:

    >A jeżeli np. właściciel firmy chce na własną odpowiedzialność zatrudnić
    >tylko na umowę zlecenie? Jakby to rozwiązać? Ma ktoś jakiś pomysł? Wtedy
    >księgowa nie powinna się zgodzić, bo może być ukarana?

    Odpowiedzialność spoczywa na osobie prowadzącej księgi a nie na
    właścicielu firmy więc "chcenie" nic tu nie da. Niech pan właściciel
    skieruje panią księgową na kurs, opłaci go i opłaci egzamin. Pani
    księgowa będzie mieć uprawnienia i może być zatrudniona na umowę
    zlecenie. Innego rozwiązania niet.

    Sławomir Dąbrowski

  • 10. Data: 2002-02-14 12:51:42
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "Sławomir Dąbrowski" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Odpowiedzialność spoczywa na osobie prowadzącej księgi a nie na
    > właścicielu firmy więc "chcenie" nic tu nie da. Niech pan właściciel

    :-o
    Od kiedy?
    UOR:
    4. Kierownik jednostki ponosi odpowiedzialno?ć za wykonywanie obowi?zków
    w zakresie rachunkowo?ci, okre?lonych ustaw?, chyba że okre?lone
    obowi?zki w tym zakresie zostan? przypisane innym osobom za ich zgod?.
    Przyjęcie odpowiedzialno?ci przez inne osoby powinno być stwierdzone
    dokumentem. W przypadku gdy kierownikiem jednostki jest organ
    wieloosobowy, a nie została wskazana osoba odpowiedzialna,
    odpowiedzialno?ć ponosz? wszyscy członkowie tego organu.

    --
    Pozdrawiam,
    Kaizen x...@c...sz